מנצחת הכלי האנושי

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('9f776861-5762-42d4-bf4b-aee034d4551a','/dyncontent/2024/12/5/b3b4cf46-95a6-4f0a-bc3e-be01567f2c0e.gif',18239,'עירייה אייטם ',525,78,true,20403,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9f776861-5762-42d4-bf4b-aee034d4551a','/dyncontent/2024/12/2/801195ab-1e3f-4e89-8ce0-eb96f2627393.jpg',18771,'משכן עונת המנויים ילדים אייטם כתבה ',525,78,true,20403,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9f776861-5762-42d4-bf4b-aee034d4551a','/dyncontent/2024/8/7/5067193b-26d8-471b-8cdb-027b2ddffd67.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,20403,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9f776861-5762-42d4-bf4b-aee034d4551a','/dyncontent/2024/12/12/cc29f6c5-8b6f-44ae-83f2-5b270e1cf99c.jpg',18806,'תדהר אייטם כתבה משרדים',525,78,true,20403,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9f776861-5762-42d4-bf4b-aee034d4551a','/dyncontent/2024/8/27/9d7f959a-bbf3-4870-ac1e-bb6b597a0e74.jpg',18332,'אלפרד טניס אייטם כתבה ',525,78,true,20403,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9f776861-5762-42d4-bf4b-aee034d4551a','/dyncontent/2024/12/12/77206715-7454-4100-b394-b156eb00b9a7.jpg',18504,'נטו חיסכון אייטם כתבה ',525,78,true,20403,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9f776861-5762-42d4-bf4b-aee034d4551a','/dyncontent/2021/12/16/db70c282-da69-4caf-8fba-19e78cd25ab6.gif',15238,'בלו קאסל אייטם כתבה ',525,78,true,20403,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9f776861-5762-42d4-bf4b-aee034d4551a','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18020,'שפע אייטם כתבה ',525,78,true,20403,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

בואו להכיר את נטליה פודים קודל (43)- רכזת המגמה לזימרה בקונסרבטוריון 'אקדמא' באשדוד ומנצחת על המקהלות שכבר כבשו במות ברחבי העולם ומחלקת טיפים כיצד ניתן לשמור על הקול ועונה לגבי כל מה שרציתם לשאול על פיתוח קול. ראיון ווקאלי כתוב.

נטליה פודים קודל התחברה לעולם ותחום המוזיקה בגיל מאוד צעיר, עוד כשהייתה בת חמש הוריה שלחו אותה לבית ספר למוזיקה ברוסיה בה גדלה. המוזיקה השתרשה בתוכה והיא הופיעה המון ונחשבה לכוכבת. בגיל ההתבגרות, כשחברותיה הטילו ספק לגבי התחום בו יעסקו בעתיד, היא מעולם לא התלבטה וסללה לעצמה את הדרך קדימה בלימודי המוזיקה.

כשהייתה בת 18 עלתה לישראל יחד עם הוריה והלכה לאקדמיה למוזיקה באוניברסיטת תל אביב מבלי לדעת כמעט מילה עברית, התקבלה לניצוח מקהלות וזימרה וסיימה תואר ראשון.
במקביל אגב, היא מנגנת גם מגיל צעיר על פסנתר- דבר שמאוד עוזר לה בליווי התלמידים ואלתורים.

ל'אקדמא' נכנסה בשנת 98', בתחילה עם כמה תלמידים פרטיים. היא עשתה תעודת הוראה ועבדה במקביל למנהלת אקדמא כיום יאנינה קודליק שהייתה אז מנהלת המחלקה לפסנתר. הכירה לה את ריקרדו ו"שידכה" ביניהם, עזרה לה לגייס תלמידים.

ב'אקדמא' מתייחסים לשירה באותה הרצינות כמו לכלי נגינה?
"שירה היא כלי שבן האדם נולד איתו. להבדיל מכלי נגינה אחרים, יש אנשים שנולדו עם קולות טובים ומיוחדים שמתאימים לשירה. אדם יכול לרכוש כלי נגינה, להתאמן עליו ולנגן בו, כך בעצם גם אנשים יכולים ללמוד כיצד לשיר נכון, להתאמן על שירה- טכניקה וביצוע נכונים באמצעות שיעורי פיתוח קול וליצור בעצם שירה איכותית. שירה בקול של בנאדם זה כלי נהדר, אני עוזרת לאנשים בעצם לפתח את הקול הזה וליהנות ממנו".

כמה מקהלות יש היום ב'אקדמא'?
"נכון להיות יש ב'אקדמא' שתי מקהלות. מקהלה צעירה ומקהלה בוגרת שהיא המקהלה הייצוגית וה"דגל" של 'אקדמא'. ההבדל ביניהן הוא בגילאים, באיכות ובחומר השירה. כעיקרון המקהלה הגדולה נקראת "זמירי הים"- הגיע מכיוון שאשדוד ממוקמת על "שער הים". התלבושת של חברי המקהלה בהתאם- לבושים בכחול ולבן. ילד נכנס בסביבות כיתה ב'- ג' למקהלה הצעירה ואם הם ממשיכים הם עוברים הכיתה ז' למקהלה הבוגרת עד כיתה י"ב. המקהלה הראשונה התחילה משבעה ילדים... כיום יש בשתי המקהלות כ- 60 ילדים".


האם יש ב'אקדמא' מסגרת המשלבת כמה אמנויות יחד?

"במסגרת המחלקה יש לנו תיאטרון מוזיקלי שמיועד לילדים בגילאי 6-12, הייחודיות של השיעורים הללו הם בעצם השילוב בין שירה, משחק וריקוד. הילדים מעלים מחזות מוזיקליים ולכל ילד ישנה הזדמנות להופיע על הבמה".
 
מה עושה אדם בגיל 40 למשל שרוצה לבוא ללמוד לשיר?

"כל אחד יכול להגיע לשיעורים פרטניים שמעוברים על ידי או על ידי אחת מהמורות לפיתוח קול במחלקה. אנחנו מלמדים שירה לכל הגילאים ובכל התחומים".

פיתוח קול זה בעצם לא לשיר מהגרון ולעשות תרגילי נשימה עם קולות מוזרים?
"זה בדיוק העניין. גם באבחונים ראשוניים בתחום השירה אני תמיד מסבירה ומקבילה את השירה לספורטאים- כפי שהם מותחים ומחממים את השרירים לפני פעילות פיזית, כך הזמרים צריכים לאמן את השרירים שלנו שהם בעצם מיתרי הקול, נשימה נכונה היא בסיס לדיבור ושירה נכונה, הפקה קולית- היכולת לדעת לאן לכוון את הצליל ועוד".

מה משך שיעור?
"שיעור פרטני לוקח כשעה. חזרה במקהלה אורכת כשעה וחצי פעמיים בשבוע באופן סדיר ובצורה מתמדת, כמובן שלקראת הופעות יש יותר מפגשים- חלקם על פיתוח קול וטכניקה וחלקם על הרמוניה, מוזיקה, שילוב של הקולות ויצירה משותפת".

במקהלה בעצם שרים מוזיקה "קלאסית"?
"כשאנשים 'מבחוץ' אומרים קלאסי- חשוב לזכור שקלאסי מתקשר למקצועי. גם זמרי רוק צריכים להתחיל עם שיר באיטלקית, בדיוק כפי שכל נגן צריך לדעת לנגן באך ומוצארט. אגב, השפה האיטלקית הרבה יותר נוחה לשירה מאשר עברית שנחשבת לשפה מאוד גרונית. התלמידים שמגיעים אליי גם נבחנים לחמש יחידות בגרות בשירה".


ממה מורכב הרפרטואר של המקהלות?
"הרפרטואר מאוד מגוון: מוזיקה קלאסית- יצירה מהמאה ה- 18/19, מוזיקה מודרנית- משהו בסגנון ג'אז באנגלית, זמר עברי תמיד נלקח בחשבון והרבה פעמים שיר בשפה זרה. יש אפשרויות שונות לעיבודים מיוחדים, בהתאם ליכולות והילדים שיש באותה השנה, בעיקר ליצירות מלודיות ו-ווקלאיות".

פיתוח קול יכול להחליף טיפול אצל קלינאי תקשורת?
"עושים את אותן הנשימות וההפקה הקולית בדיוק כמו אצל קלינאי תקשורת, כמובן שבשירה צריך להיות גם איזה שהוא כישרון, אבל מדובר באותה הטכניקה ויש הרבה בוגרים שלמדו ב'אקדמא' והלכו ללמוד את תחום קלינאות התקשורת לאחר מכן".

יש כאלו שניסו למשל להתקבל לתוכניות ריאליטי שקשורות לשירה?
"יש תלמידים שנבחנו ועשו אודישנים. הרבה פעמים בגלל התרגשות יש סגירה של מיתרי הקול ומנגד יש כאלו שהצליחו. כשמדובר בדברים כאלו לרוב בני נוער, מגיעים אליי לעבודה פרטנית לקראת התחרויות הללו. כפי שציינתי קודם, אני באופן אישי לא מעודדת תחרויות מהסוג הזה".

מה ההבדל בין המקהלה שלכם למקהלות עירוניות אחרות באשדוד?
"ראשית אנחנו לעולם לא נעלה על הבמה מלווים בפלייבק או נעשה כאילו אנחנו שרים ונשמיע הקלטה. אחד הדברים העקרוניים אצלנו הוא שאנחנו תמיד מופיעים "חי". אנחנו מקהלה מקצועית בתחום הזה, זה הכי מרגש. אנשים לרוב מקבלים צמרמורת כשהם רואים ומאזינים למקהלה".

טיפים לילדים ומבוגרים לשמירה על הקול?
"ראשית- לא לצעוק. זה הדבר הראשון שמשפיע על מתירי הקול. שנית- כשאדם עצבני מיתרי הקול שלו נסגרים, יש קשר ישיר בין מצב נפשי למיתרי הקול ולכן חשוב לשמור על "שלווה" ודבר שלישי- לא לדבר מהר- בדיבור מהר אנחנו מאבדים שליטה על הנשימות".



חלומות עתידיים?
"להצליח לשמר את ההישגים שהגעתי אליהם עד היום למשך שנים רבות וכמובן שרק לגדול ולתת לעוד ילדים ואנשים את המקום להגשים את החלומות שלהם, להשתתף בפסטיבלים עולמיים ולהיות שם מבין הטובים- זה לא קל ואני יכולה לומר שאני זו שנתנה מושג מהי שירה אמנותית ונכונה באשדוד. אני יודעת שהיום אני רק באמצע הדרך ואני מאמינה שיש לפניי המון שנים של עשייה מוזיקלית, שהיא חלק בלתי נפרד מחיי, האוויר שאני נושמת והסיבה לאושר שלי".

מה מתוכנן לחגיגות היובל ל'אקדמא'?
"אני מתכננת להזמין את כל הבוגרים- אלה שאיתי מעל לעשר שנים. למשל יש לי בוגרת שסיימה לימודים בבית הספר "רימון" והיום היא מורה בעצמה שתהיה חלק מחגיגות היובל. יהיו כאלו שיגיעו לשיר את הסולואיים המקוריים שעשו בעבר. יהיה שיר משותף של המקהלה הצעירה והבוגרת ויהיו עוד הרבה הפתעות מרגשות. הכימיה שאני מרגישה בזמן ההופעות בניצוח שלי, עם הילדים והבוגרים, דרך תנועות הידיים והבעות הפנים הן תחושה מאוד חזקה- ליצור מתווים יצירת אמנות, אין אושר והנאה מקצועית ורגשית גדולה מזה".


למה המקהלות של 'אקדמא' לא מופיעות על הבמות בעיר אשדוד כחלק מהאירועים השונים?
אני מניחה שהסיבה העיקרית לכך היא דרישות הסאונד שהמקהלה נותנת- מדובר במקרופוני שטח, מוניטורים ומערכות סאונד מאוד איכותיות. אני מניחה שמי שאחראי על זה קשור לגופים אחרים, יחד עם זאת הייתי שמחה לקחת חלק במופעים גדולים כמו שהיו באמפי בערב יום הזיכרון, המקהלות היו על במות גדולות ומקצועיות יותר בעולם".

ביום 20 ביוני יתקיים קונצרט סיום של המקהלות באודיטוריום מונארט, בשעה 19:30.
ביום 29 ביוני יתקיים מופע מיוחד של כל תלמידי 'אקדמא' לציון יובל (50 שנה) לקונסרבטוריון 'אקדמא' במשכן לאמנויות הבמה באשדוד.


$(function(){setImageBanner('7e97c9bf-1619-45da-8c84-68777804d778','/dyncontent/2024/12/16/23348308-a338-4763-a45a-8b7b83b66035.jpg',14997,'עיריה אייטם כתבה ',525,78,false,20405,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה