העסקה שאפשרה להוזיל את מחירי הנסיעה במוניות
07.11.16 / 09:32
משרד התחבורה הורה ביום חמישי האחרון להפחית ב-10.5% את תעריף הנסיעה במוניות הספיישל. לפי צו המחירים החדש, תעריף המונה ההתחלתי בנסיעת ספיישל יירד מ-12.3 שקל ל-11 שקל. פעימת מונה תהיה 30 אגורות והמחיר של הזמנת מונית יירד ל-4.6 שקלים. אבל....דבר ההוזלה לא דווח לציבור הנוסעים.
הוזלת הנסיעה נדרשה בעקבות הצלילה הנמשכת זה שלוש שנים במחירי הסולר לתחבורה - כשזו הייתה אמורה להוזיל את תעריף הנסיעה במוניות כבר בתחילת 2015.
הסיבה להשתהות בהוזלה נובעת גם בגלל לובי נהגי המוניות, שהפעיל מכבש לחצים כבד על משרד התחבורה כדי למנוע את ההוזלה. באיגוד המוניות הפעילו מנופי לחץ פוליטיים על שרי הממשלה ועל מרכז הליכוד בניסיון להניא את הממשלה מהמהלך, או לכל הפחות לעכבו. בשל כך ככל הנראה נמנע משרד התחבורה מלבשר לציבור על ההוזלה.
באיגוד השלימו לבסוף עם ההפחתה, לא לפני שטענו כי הסכמתם לשתף פעולה עם המהלך לא נעשתה ב"חינם".
ארגון נהגי המוניות הודיע לחבריו - "נהגי המוניות בישראל יכולים לנשום לרווחה, וזה סופי. אובר בחוץ!!!". וזאת ככל הנראה הייתה העסקה אובר תמורת הוזלת המחיר.
"אנחנו לא אוהבים את הפחתת המחירים, זה לא צודק ולא הוגן, אבל החלטנו שלא לצאת למאבק נגד שר התחבורה, שיצא בשבילנו ונלחם נגד ראש הממשלה כדי שאובר לא תיכנס לשוק", אמר יהודה בר־אור, יו"ר ארגון הגג של בעלי ונהגי המוניות. לדבריו, "לפעמים צריך להפסיד את הקרב כדי לנצח את המלחמה. אמרתי לכל הנהגים, עם כל הקושי שבהפחתה, אנחנו נעבור את המשבר ונוציא את אובר מחוק ההסדרים לפחות לשנתיים".
סכנת אובר לנהגים:
אם הממשלה הייתה מאפשרת את כניסת אובר - שוק המוניות היה נפתח לתחרות חופשית ומשחרר את ההסעות ממגבלות רישוי. מה שעשוי היה ליצור שוק פתוח כמו בארה"ב ובמדינות אחרות בעולם ובכך לרסק את נהגי המוניות.
בתוך כך, ביום ראשון הקרוב תדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת החוק של ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), שמטרתה פתיחת הרגולציה לתחבורה שיתופית כמו אובר. ההצעה צפויה לעורר התנגדות מצד שר התחבורה כ"ץ.