העתיד החשמלי שלכם כבר כאן
18.05.21 / 21:25
עולם התחבורה השתנה מאוד בשנים האחרונות. יותר ויותר רכבים חשמליים נמצאים על הכביש במקום רכבים המונעים על ידי דלק והמספרים רק עולים. לא מדובר בטרנד חולף או ברכב לעשירים בלבד, זאת הולכת להיות השגרה של כולנו בקרוב.
כולנו עדים לשינויים האקלימיים ולזיהום האוויר סביבנו. אחת הסיבות העיקריות לכך היא ענף התחבורה שמזהם את העולם במשך עשורים. אלא שבשנים האחרונות חל שינוי בתפישה של הצרכנים ודעת הקהל השתנתה לטובה. יצרניות הרכב השתנו בהתאם והחלו לייצר יותר רכבים חשמליים כשבשנים הקרובות הן ייצרו רק רכבים מהסוג הזה.
רכבים חשמליים שאינם מזהמים ואינם מרעישים, הפכו לאלטרנטיבה ראויה והם מהווים פתרון לבעיה הסביבתית. איך יודעים את זה? על פי נתוני המכירות הגלובליים שמראים שבכל שנה יש עלייה ניכרת במספר הרכישות של רכבים חשמליים. ישנן מדינות שבהן כמות הרכבים הללו מתחילה להיות צמודה או עוקפת את רכישת הרכבים הרגילים המונעים בדלק. השינוי, כאמור, כבר החל.
על פי כל התחזיות, בעוד פחות מעשור, כחמישים אחוזים מהרכבים יהיו חשמליים ובעוד כעשרים שנים כמעט כל הרכבים יהיו כאלה. ג'נרל מוטורס, פורד, פולקסווגן ויצרניות רכב אחרות הציבו יעד לשנים הבאות שבו הן יפסיקו לייצר רכבים המונעים על ידי דלק ויעברו לייצר רכבים חשמליים בלבד. נוסיף לכך את חברת טסלה שמייצרת רק רכבים חשמליים ונחשבת אחת הגדולות בעולם בתחום וקיבלנו מגוון של רכבים לא מזהמים.
מעבר להיותו ידידותי לסביבה, רכב חשמלי זול יותר לתפעול ואף שמחיר הקנייה שלו מעט גבוה מהרגיל, התחזוקה השוטפת שלו לא דורשת הוצאות גבוהות. מאחר שמדובר על מערכת הנעה שונה, יש ברכבים החשמליים פחות רכיבים מכניים, אין צורך בהחלפת שמנים, פילטרים או בוכנות וכך הבלאי נמוך יותר ואין צורך להגיע למוסך באותה תדירות.
מבחינת התשתיות, רכב חשמלי אינו צורך דלק אלא חשמל ועל כן יש צורך בעמדות טעינה חשמליות. עמדות כאלה קיימות בישראל בפריסה בכל הארץ בחניונים ציבוריים, מרכזי קניות, כבישים מהירים ועוד. בשנה האחרונה הנושא קודם עוד יותר ומשרד האנרגיה השקיע בהקמת עמדות טעינה נוספות. חברות כמו סונול משקיעות בתחום החשמלי ומציבות עמדות טעינה חשמליות בתחנות הדלק שלהן. בנוסף, חברת טסלה, שנכנסה לאחרונה לארץ, מקימה אף היא עמדות טעינה בתל אביב, חיפה, ירושלים וליד אילת, כך שהפריסה של נקודות הטעינה בארץ הולכת ומתרחבת.
מבחינת ההוצאה החודשית העיקרית שהיא דלק, ברכב חשמלי מדובר בעולם אחר. עלות של קילומטר ממוצע לרכב המונע בדלק בישראל היא כחמישים אגורות, אך קילומטר ממוצע ברכב חשמלי יעלה כעשר אגורות בלבד. אם נתרגם את העלויות להוצאות החודשיות השוטפות שלנו, הוצאה ממוצעת על דלק לחודש היא בסביבות שמונה מאות שקלים, תלוי בסוג הרכב ובמרכיבים משתנים. אם ניקח רכב חשמלי עם אותם נתוני נסיעה, טעינה של רכב כזה בחשמל תעלה כמאה חמישים שקלים לחודש בלבד.
ומה לגבי מצאי הרכבים בישראל? לשמחתנו, יש בישראל לא מעט דגמים חשמליים שמתאימים לכל מטרה, החל מרכב קטן כמו רנו זואי, דרך רכב משפחתי כמו ניסאן ליף, שהפך לפופולרי מאוד ברחבי העולם ועד לרכבי שטח כמו אאודי e-tron ואפילו רכב יוקרה כמו יגואר I-PACE. ישנם דגמים נוספים של יצרניות רכב שונות ולאחרונה גם חברת טסלה החלה להפיץ כאן את הדגמים הפופולריים שלה בהצלחה גדולה.
אין ספק שאנחנו בפתחו של עידן חדש שבו עולם התחבורה משתנה במהירות ומתווה את הדרך לעתיד הנראה לעין. רכב חשמלי בעולם וגם אצלנו, הפך לכלי תחבורה מועדף עם הראייה לשנים הבאות שבהן נוכל להפחית את הזיהום ולשמור על הסביבה שלנו יותר מתמיד.