הרחבת דרכי הגישה לעיר

עיריית אשדוד ומשרד התחבורה נערכים ליום שאחרי הסכם הגג, כשבעיר יגורו כ־350 אלף תושבים, שירצו לנסוע בנתיבים רחבים מבלי להיתקע בפקקים בדרך לעבודה. מנהל אגף התשתיות, ארקדי ברובר, הציג בפנינו את תוכנית התחבורה הכוללת. לגזור ולשמור
להאזנה לתוכן:
הדמיות באדיבות העירייה, אבי רוקח

מחלף צפוני חדש מדרום לצפון בדקות ספורות

  • עיקרי התוכנית: בימים אלו החלו העבודות לבניית מחלף צפוני בכביש 4 שיהווה כניסה נוספת לעיר. באותו מחלף תהיה כניסה נוספת לחלקה הדרומי של יבנה, בסמוך לשכונה הירוקה.

כל מי שיוצא מצומת אשדוד ונוסע צפונה יכול כבר להבחין בעבודות שבצידי הדרך ואת הסימונים האדומים על הכביש.

הכביש לכיוון אשדוד יעקוף את כל אזור התעשייה הצפוני וימשיך עד בסמוך לנמל אשדוד ולנמל הדרום העתידי. משם הכביש יסתעף שמאלה לכיוון דרום ויתחבר עד לשדרות הרצל, שמסתיים ברובע ט"ו.

בסיום הפרויקט תושב שירצה לצאת מדרום העיר ליציאה הצפונית יוכל לעשות זאת בכמה דקות. מהרצל הוא ימשיך צפונה, יחצה את אזור הנמל, יעקוף את האזור התעשייה הצפוני ויתחבר עד לכביש מספר 4.

הכביש ייקרא "דרך אריאל שרון", על שמו של ראש הממשלה המנוח.

  • סטטוס: העבודות של המחלף וכביש אריאל שרון אמורות להסתיים תוך חמש שנים.

מחלף ניר גלים, ומחלף בני ברית

בלי רמזורים

  • עיקרי התוכנית: שדרוג כביש מספר 41, שמחבר בין כביש 4 לצומת ניר גלים ולצומת הנמל.

בצומת ניר גלים צפוי להיבנות מחלף נוסף, ממנו אפשר יהיה להגיע למושב ניר גלים, לאזור התעשייה, ולהמשיך לכיוון העיר או מזרחה לכיוון ירושלים ותל אביב.
המחלף ייקרא "מחלף ניר גלים" במקום "צומת ניר גלים" המוכר היום.

גם צומת הנמל, שמתחבר לשדרות בני ברית, צפוי לשנות את פניו ובמקומו יוקם מחלף ממנו ניתן יהיה לחצות את העיר מצפון לדרום.
הנהגים שייצאו מהנמל יעברו במחלף העתידי, דרך מחלף ניר גלים, וימשיכו מזרחה לכיוון ירושלים, צפונה לכיוון תל אביב או דרומה לכיוון אשקלון, ללא רמזורים.

  • סטטוס: העבודות על מחלף ניר גלים צפויות להתחיל בעוד מספר חודשים, במהלך שנת 2018, ולהסתיים בעוד שלוש שנים. מחלף הנמל, או בשמו החדש "מחלף בני ברית", ייחנך בשנת 2021.

מחלף אמונים כביש באמצע הדיונה

  • עיקרי התוכנית: בחלק הדרומי של העיר צפוי להיבנות כביש חדש שישרת את תושבי הרבעים י"א, י"ב, ט"ו, ט"ז וכן הרובע המיוחד ורובע י"ד החדשים.

על פי התוכנית, הכביש שיתחיל מרחוב בן עמי יחצה את הדיונה הגדולה, שחלקה מיועד לבנייה. משם הכביש ימשיך מזרחה, יסתעף לכיוון דרום בסמיכות לתחנת הרכבת וישתלב עם צומת אמונים, שם ייבנה מחלף חדש, "מחלף אמונים".

במהלך הכנת התוכניות הועלתה אפשרות לסלול את הכביש דרומה יותר, שיהיה המשך לכביש יצחק רבין, אך הרעיון נגנז מאחר שהוא יפגע עוד יותר בפארק החולות.

  • סטטוס: עדיין בשלב תכנון ראשוני. בחודש ספטמבר הקרוב תתקיים ישיבה של נציגי משרד התחבורה, חברת נתיבי ישראל ועיריית אשדוד לבדיקת ייתכנות כלכלית.

מחלפון בני ברית-משה סנה מזרח-מערב

  • עיקרי התוכנית: בתוך העיר צפוי להיבנות מחלף נוסף, קטן יותר, על צומת הרחובות בני ברית-משה סנה, שיחצה את העיר לכיוון היציאה הדרומית ורחוב משה סנה.

המחלף יהיה בעצם שיקוע לאלו שייסעו ממערב למזרח, כשמעליו ייבנה כביש, בדומה לגשר שברובע הסיטי. תוכנית ההמשך היא שבין המחלף הזה ועד למחלף בני ברית העתידי יתווסף מסלול נוסף, שיקל על התנועה אל מחוץ לעיר, במקום שני נתיבים כפי שיש היום.

סטטוס: התוכנית נמצאת בשלב תכנון בהתאם להסכם הגג.

שלושה גשרים חדשים

לנוחיות הולכי הרגל

  • עיקרי התוכנית: כחלק מהסכם הגג יוקמו שלושה גשרים עיליים, לנוחיות התושבים. הגשר הראשון ייבנה ברחוב משה סנה, שמוביל מקצה רובע ג' לבית העלמין.

גשר שני יחבר בין רובע י"א לרובע י"ב, וישמש בעיקר את התלמידים, שלא יצטרכו לחצות את הכביש הראשי בשדרות הרצל.

גשר נוסף יוקם בין רובע י' למרכז כלניות שברובע ח' ויאפשר להולכי הרגל לחצות את שדרות מנחם בגין, בהן יעבור גם נתיב לתחבורה ציבורית.

  • סטטוס: התוכנית נמצאת בשלב תכנון בהתאם להסכם הגג.

תחנות רכבת חדשות - חשיפה לצפון

  • עיקרי התוכנית: כיום פועלת תחנת רכבת אחת ביציאה הדרומית של העיר, בצומת עד הלום. על פי התוכנית תבוטל התחנה הנוכחית ובמקומה תיבנה תחנת רכבת גדולה ומודרנית משני צידי המסילה. התחנה החדשה תכלול גם מרכז מסחרי, משרדים וגשרים שיחברו בין שני צידי התחנה. בנוסף ייבנו בקצוות הצפוניים של העיר שתי תחנות רכבת נוספות. תחנה אחת תיבנה בסמיכות למושב ניר גלים ותחנה נוספת במתחם קרית פארק לכיש.

המסילה כבר קיימת ומשמשת כעת לרכבות משא, שמגיעות לאזור התעשייה הכבדה ולנמל. שתי התחנות החדשות ישרתו את תושבי הרבעים הצפוניים א' ב', ג' ואת תושבי המושבים ניר גלים ובני דרום.

  • סטטוס: תוך שנתיים-שלוש יחלו העבודות על התחנות הצפוניות ותשודרג התחנה הדרומית.

פרויקט התחבורה הירוקה הנתיב ייכנס לרובע ג'

  • עיקרי התוכנית: השלב השני של פרויקט התחבורה הירוקה (REWAY) יהיה המשך העבודות בשדרות הרצל, בחלק הצפוני, ומשם פנייה ברחוב ז'בוטינסקי, עד לשדרות בני ברית. הקטע הזה צפוי להיחסם לתנועה, כמו במקטע הדרומי שנפתח השבוע.

בהמשך ייסלל נתיב התחבורה אל מעבר לצומת בני ברית-ז'בוטינסקי ויגיע לרובע ג'. הנתיב יעבור דרך הרחובות שדרות עוזיה, שדרות הפלמ"ח, רחוב שלמה בן יוסף ורחוב הפרחים בואכה לדרך בגין.

נתיב נוסף ייסלל מאזור התחנה המרכזית לכיוון מסוף הריביירה ברובע ט"ו.

  • סטטוס: שלב ראשוני של תוכניות.


x