ספרים נפתחים
14.09.10 / 13:37
דברי תורה יומי מאת האדמו"ר עט"ר שליט"א
רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א
ספרי חיים ומתים לפניך נפתחים".
וצריך להבין ספרי חיים מובן, אך מדוע צריך לפתוח אף ספרי מתים, על מה ולמה? והנה בעזרת החונן לאדם דעת ובכל עת וזמן, אשר משתדלים למסור נפש על הכלל וכהיום הזה אשר נסענו בצער לארץ אחרת ובנינו הקטנים בארץ אחרת, ומאהבת ה' הגדולה אצלנו מכל אהבה אחרת זיכנו ה' להבין יסוד גדול וחדש בחיינו והבנה מחודשת בחיי העולם.
הנה לכל אדם נכתב כמה זמן יחיה אך יש אנשים אשר לא נוהגים כשורה עם אשר נתן להם ה', או בגלל סיבה מסויימת אינם יכולים להמשיך את חייהם הקב"ה לוקח מחייהם ונותן לאחר וכאשר האחר משלים טוב את חייהם הם מקבלים בשמים שכר כמו שהם עשו את הזמן הזה הטוב ביותר על פי דרך ה' וחייהם מסתיימים ונוספים לאדם אחר והשכר בשמים מתחלק לשניים וזה "את מספר ימיך אמלא"
ה' ממלא ומוסיף על האדם עוד חיים.
וכן "שני חיי שרה" מה שחיה ומה שלא השלימה את חייה ואחר השלים גם על זה קיבלה שכר בשמים.
וכך מצאנו אצל כלב בן יפונה ויהושע בינון אשר הם היו מן המרגלים והם חיו חיים ארוכים ביותר יותר מכולם ומדוע? אלא כל חיי המרגלים שמתו לפני זמנם העבר אל כלב בן יפונה ויהושוע בן נון וחייהם היו חיים ארוכים ועל ידי שהם לקחו את חייהם והם נהגו בדרך ה' טובה, המרגלים שמתו לפני זמנם על חטאם קיבלו ומקבלים שכר בשמים משום שבחייהם שניתנו לכלב וליהושוע הם שותפים והחיים האלו מביאים אותם למעלה גדולה ביותר בשמים.
וכך מצאנו בחטא בעגל, הקב"ה אומר למשה "הרף ממני ואשמידם ואמחה את שמם מתחת השמים ואעשה אותך לגוי גדול עצום ורב ממנו", הקב"ה יודע שמשה לא יסכים להכחדות עם ישראל אלא ה' אומר לו, גוי עצום ורב, "ממנו", מהחיים שלהם אתה ומשפחתך תמשיכו את חייהם ואתם תתקנו את כל אשר בני ישראל עיוותו ותביאו אותם למדרגה ודרגה גבוהה ביותר.
ועל זה אנו אומרים: "זוכרנו לחיים מלך חפץ בחיים וכותבנו בספר חיים" ואם נתבונן נמצא שכופלים, חיים חיים, אלא לפעמים נכתבים לחיים אך על ידי החטאים והמעשים הלא הגונים נלקחים החיים למישהו אחר, והם נשארים חיים שלו מעוברים למשהו אחר, ולזה אנחנו אומרים וכותבנו לחיים, החיים האלו יהיו כתובים שלנו ולא ינתנו למישהו אחר.
ועל פי יסוד גדול זה נבאר ונאמר, משה רבנו התפלל וביקש בכל דרך לזכות להכנס לארץ ישראל וכשראה שאין מסכימים מן השמים שיכנס רצה למות ואמר יהושוע יכנס וביקש למות לפני הזמן ומדוע? אלא על פי דברנו משה אמר אם לא נכתב עלי להכנס לארץ ישראל לפחות מן החיים שלי יהושע יכנס ויהיה לי בזה שותפות, אך מן השמים לא הסכימו לזה, ולכן, לפני פטירתו של משה עומד ואומר "בן מאה ועשרים שנה אנוכי עימכם" מודיע שלא נתן לשום אחד מימיו וימיו מלאים, ולכן בסוף האבל של משה נאמר: "ויתמו ימי אבל משה", לא נשאר ימים אצל אחרים, נגמר ימי משה רבנו ולא נתנו לשום אחד אחר.
ולכן בימים הקדושים והמרוממים האלו צריך להקפיד ולהיזהר בכל רגע ורגע ובכל דיבור ודיבור היוצא מפינו ובתפילה, להשתדל כמה שיותר לידע יותר את פירוש המילים ואת הכוונות הטמונות בכל המילים.
וכן מובא בספרים הקדושים שכל הזמירות של הסליחות והימים האלו ישתדל האדם לפני שמתחילים לידע מי חיבר פיוט זה ומי סידר סדר זה, ובשעה שמתפללים וכולם יחד אומרים הדברים ישתדל להתפלל שאותו צדיק יעמוד מליץ יושר בשמים ויפתח השערים שתפילותינו יכנסו במהרה בלי שום מעקב ולא ידח ממנו נידח.
יזכנו ה' להשכיל ולידע בנפשינו את אשר אנו מתפללים בימים קדושים אלו וידע כל פעול כי אתה פעלתו ויבין כל יצור כי אתה יצרתו, לפעמים האדם מאבד את דעתו וחושב שהוא פעל שהוא יצר שהוא עשה ודבר זה מביא את האדם לחורבן גדול ביותר, ותפילתנו וידע כל פעול ויבין כל יצור, אין דבר בעולם אשר אין חיותו מן השמים ואתה מחיה את כולם, "אין אדם נוקף אצבע למטה אלא אם כן גזרו עליו מלמעלה" ועל זה אנו מוזהרים בתורה (דברים י"א) השמר לך פן תשכח את ה' אלוקיך ... ואמרת בלבבך, כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה "וזכרת את ה' אלוקיך כי הוא הנותן לך כח לעשות חייל". אל יחשוב האדם שיש בכוחו מה ורק צריך קצת עזרה מן השמים זו טעות קשה ביותר.
נחזק עצמנו בכל כוחנו לקראת יום הדין הגדול והנורא, נכניע ליבנו, ונשוב אל ה' ורפא לנו
בברכה בית הרב