מחאת תושבי הדרום: רוצים רכבת מהירה לתל אביב
30.06.17 / 10:34
רכבת מחיפה לתל אביב גומעת מרחק של 90 קילומטר ב-55 דקות. רכבת מאשדוד לתל אביב גומעת מרחק של 40 קילומטר בחמישים דקות. אחרי ביטול הקו הישיר של הרכבת לאיזור המרכז, הפכו חייהם של נוסעי הרכבת מאיזור הדרום לסיוט של ממש. גם ראש העיר אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, תומך במוחים ופנה במכתב אל מנכ"ל רכבת ישראל
בשלושת הערים – שדרות, אשקלון, אשדוד והמעגלים החיצוניים מתגוררים כ-500,000 תושבים. חלקם הגדול מתפרנס מחוץ לעיר, ובפרט בתל אביב. כיום כביש 4 עמוס בפקקים, והרכבת לתל אביב לא יעילה.
נסיעה משדרות לתל אביב ההגנה ברכבת אורכת כ-65 דקות ,במקום 45 דקות ברכב פרטי ללא פקקים. הדבר נכון גם לגבי אשקלון ואשדוד. הרכבת החופית שמחברת את פריפריית הדרום עם תל אביב עוצרת אחרי אשדוד ב-6 תחנות נוספות, וכך תושבי הדרום מוחזקים כבני ערובה כ-25 דקות נוספות לכל כיוון.
"אנחנו מבקשים להחיל רכבת מהירה לתל אביב, שתאסוף משדרות-אשקלון ואשדוד ותיסע ישירות דרך החוף לתל אביב, כפי שכבר נעשה בערים כמו חיפה ובאר שבע. המטרה היא לקצר את זמן הנסיעה ב-25 דקות לכיוון, 50 דקות ליום. זמן איכות יקר אותו כולנו מבזבזים ברכבת במקום לנצל למטרות יעילות כמו בילוי משפחתי", אומרת צאלה פינטו ממארגנות המחאה.
לצורך המחאה הוקם דף פייסבוק, ובשבוע הבא אמורים נציגי המחאה להגיע לכנסת. מי שנרתם לסייע במאבק ושיגר מכתב אל מנכ"ל רכבת ישראל, הוא ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי. במכתבו כותב לסרי: "בראשית הדרך עם שדרוג התחנה ושיפור התשתיות, הובטח שמשך הנסיעה מאשדוד לתל-אביב יתקצר משמעותית ויעמוד על כ-25 דקות. בפועל - כיום עם ריבוי התחנות לאורך הקו (6 תחנות בסך הכל) אורכת הנסיעה מאשדוד לתל-אביב 50 דקות ויותר. תוספת זמן של כ-8 דקות ו-2 תחנות בוצעה אך לאחרונה. אני מכיר באילוצים שלכם אשר חייבו לבצע את השינויים בלוחות הזמנים, אך מבקש שתירתמו להצלחת המודל באשדוד ותשארו קווים ישירים בשעות העומס בקו אשדוד תל-אביב. אודה מאוד באם בקשתי תקודם. היא מתבססת על פניות רבות המגיעות ללשכתי בעניין זה".
בתגובה של רכבת ישראל למחאה, הם אומרים: "לקו אשדוד-תל-אביב המקורי נוספו בסך הכל 4 תחנות: 2 בחולון ו-2 בבת-ים. זאת בעקבות העומס בנוסעים בתחנות אלה. הרכבת עוצרת בכל תחנה כ- 1.5-2 דקות ולכן בסך הכל נוספו לזמן הנסיעה 7-9 דקות לכיוון. בנוסף, לפני כשלוש שנים הוספנו רכבת רביעית בלו"ז החדש וכיום יש 4 רכבות בשעה בשעות העומס".
"כרגע אנחנו נמצאים בקיבולת המקסימלית מבחינת התשתיות הקיימות בקו זה. זמן המסילה ומספר הרכבות שיכולות להיות ביחד באזור איילון, המהווה את צוואר הבקבוק, כרגע נמצא בשיא הקיבולת שלו ונעשים מאמצים לשיפורים טכנולוגיים שיאשפרו לנו להתגבר על הבעיה. בטווח של השנים הקרובות אנו עומדים לקבל מערכת איתות עם טכנולוגיה חדשה שתאפשר לנו זמן מסילה ארוך יותר וזה ישפר את המצב מעט. פתרון ארוך טווח ויעיל יותר הוא הוספת מסילה רביעית בציר איילון, שתאפשר להכניס עוד רכבות לאזור וזה תהליך שבתכנון נתיבי ישראל. אנו מעוניינים לשרת את כל הנוסעים בכל ישובי הארץ ועושים כמיטב יכולתנו לתת את השירות הטוב ביותר לכולם".