ההורים של בית הספר למדעים ואומניות, שז"ר, זועמים: במשרד החינוך רוצים לפגוע בתוכנית הלימודים הייחודית
15.08.13 / 15:27
אין כל הגיון להחזיר את בית הספר שז"ר לבית ספר יסודי 'רגיל'! בשנת 2007 הוחלט להקים את בית הספר שז"ר מחדש כבית ספר ייחודי על-אזורי למדעים בשילוב אמנויות, בכדי להעשיר את עולמם של הילדים ולהרחיב את אופקיהם. עם השנים נבנה שם בית ספר החלומות - יום הלימודים מסתיימים בשעה 15:30 והילדים נהנים משעות העשרה מגוונות. לדברי הנהגת ההורים של בי"ס שזר: "לפני מספר חודשים פנו הורים בודדים בתלונה למשרד החינוך, בטענה שהתשלומים הנגבים מההורים בבית הספר הנם מנוגדים לחוק. תלונה זו, שאינה משקפת את דעת הרוב המוחלט של ההורים. ולפתע, ללא אזהרה מוקדמת -משרד החינוך החליט כי בית הספר שז"ר לא יהיה עוד בית ספר למדעים בשילוב אומנות.
ההורים הזועמים החליטו לצאת למאבק.
בית הספר שז"ר מצוי ברובע ה' באשדוד. המדובר ברובע ותיק יחסית, אשר עם חלוף השנים הזדקנה אוכלוסייתו.
עקב כך, עד לפני כ-6 שנים בית הספר היה בסכנת סגירה מאחר וכמות הילדים הגרים בסמיכות לו לא הצדיקה עוד את קיומו. מצבו הפיזי והתשתיתי של בית הספר היה בכי רע ותאם את גילו המתקדם של המבנה.
בשנת 2007 הוחלט להקים את בית הספר מחדש כבית ספר ייחודי על-אזורי למדעים בשילוב אמנויות.
ייחודו של בית הספר הוא בכך שבמסגרת הלימודים משולבות כיתות העשרה, אשר באות להעשיר את עולמם של הילדים ולהרחיב את אופקיהם לדוגמא: כיתות נגינה, כיתות מחול ובלט, שיעורי העשרה מדעיים וכד'. במסגרת זו מסתיים יום הלימודים בשעה 15:30 ארבעה ימים בשבוע. עם השנים הוא הפך לבית ספר לדוגמה שהלוואי וכל ילדי ישראל היו נהנים מהעשרה זו.
בעקבות הצלחת בית הספר, עלה הביקוש להצטרף אליו על כל הציפיות. בשל כך, הקבלה לבית הספר מבוססת על הגרלה בין הילדים המעוניינים, תוך שמירת מקומות מובטחים לילדים הגרים בסמיכות לבית הספר.
ההצטרפות למסגרת הייחודית טעונה הסכמה מראש של ההורה לשאת בתשלומים הנוספים הנדרשים למימון לימודי ההעשרה. הורי התלמידים אשר כתבו את המכתב למנכ"לית משרד החינוך הגב' דלית שטאובר טוענים כי: "הורי כל הילדים הלומדים בבית הספר – אכן ידעו על התשלומים והסכימו להם מראש. התשלומים 'הנוספים' מאד הגיוניים וסבירים לאור תוספת שעות הלימוד השבועיות". ההורים מוסיפים בזעם: "הרי לו רצו ההורים לשלוח את ילדיהם בשעות אלה למסגרת אחרת, כגון 'צהרון', גם אז היה מושת עליהם תשלום נוסף".
עוד מוסיפים ההורים "אלמלא ייחודו של בית הספר ושיעורי ההעשרה הניתנים בו, לא היו היינו שולחים את ילדינו ללמוד בבית הספר שז"ר, והוא היה נסגר בהעדר תלמידים המתגוררים בקרבת מקום". משיחות שניהלו בהנהגת ההורית עם מספר רב של הורים עלה כי, במידה ובית הספר יעבור לעבוד בתכנית הלימודים החדשה, חלק ניכר מתלמידי בית הספר יעברו ללמוד בבתי ספר הסמוכים למקום מגוריהם, ובית הספר שוב יעמוד בפני סגירה. דבר שיפגע כמובן במיוחד בתלמידים המתגוררים בסמיכות לבית הספר.
ההורים בית הספר זועמים:
"בית הספר שלנו איננו 'בן יחיד', וגם לא המציא את הכורח לגבות תשלומי הורים".
כמו בית הספר שז"ר יש עוד עשרות ואולי מאות בתי ספר ברחבי המדינה.
עוד מוסיפים ההורים:
"בית הספר עצמו הוכר כבית ספר ייחודי על אזורי על ידי משרד החינוך, ומשרד החינוך אישר את תוכנית הלימודים המועברת בבית הספר ומודע היטב לתשלומים הנגבים מההורים מאז אישורו של בית הספר כייחודי. למרבה הצער, נמסר לנו כי לפני מספר חודשים פנו הורים בודדים בתלונה למשרד החינוך, בטענה שהתשלומים הנגבים מההורים בבית הספר הינם מנוגדים לחוק.
מסיבות לא ברורות לנו, תלונה זו, שאינה משקפת את דעת הרוב המוחלט של ההורים, החלה 'מחול שדים', שרק לאחרונה הורי בית הספר נחשפו לו". מתוך הטענות הללו התאגדו הוריי התלמידים והם מתכוונים לנקוט בכל האמצעים אשר עומדים לרשותם בכדאי לבלום את ההחלטה בה בית הספר שז"ר לא יהיה עוד בית ספר לאומנויות ומדעים.
בימים אלו, כחודש לפני תחילת שנת הלימודים נמסר להנהגת ההורים שבשנת הלימודים הקרובה יחולו שינויים מרחיקי לכת בתכנית הלימודים של בית הספר. הפגיעה הקשה בתכנית הלימודים אינה מעוגנת בהנחיה בכתב מטעם משרד החינוך. היא אף מנוגדת הן לדברי שר החינוך (שמסר שלא יהיו שינויים בשנת הלימודים הקרובה) והן להוראת המעבר שבטיוטת חוזר מנכ"ל משרד החינוך. הפגיעה הקשה בתכנית הלימודים פוגעת בעקרון השוויון, שכן בית הספר שז"ר אינו שונה מעשרות ואולי מאות בתי ספר אחרים בארץ בהם נהוגה גביית תשלומי הורים. הפגיעה היא פגיעה ישירה בתלמידי בית הספר והוריהם, אשר נעשית 'מעל לראשם' ללא שיתוף.
ההורים מבקשים להביא את דבריו של שר החינוך בועדת החינוך של הכנסת:
"התפיסה של שקיפות שאומרת שהכול צריך להיות גלוי בפני הכול, כל דבר צריך להיות חלק של כולם, אנחנו לא מסתירים שום דבר מאף אחד, היא צריכה להיות חלק מהעניין. לכן אנחנו רוצים לעמוד על 4 דברים: האחד זה שקיפות, השני זה אמון – חשוב לי מאוד להעמיק את האמון גם במשולש שנקרא משרד-הורים ותלמידים-ומורים ומנהלים, במשולש הזה להדק את הברית, להראות שהדברים הם ברורים, להראות שאנחנו לא נוהגים שום דבר בהסתרה..." .
תגובת אגף החטיבה הצעירה במינהל החינוך באשדוד: "גביית תשלומי הורים עבור שיעורי העשרה במסגרות הייחודיות, נמצא על סדר יומו של משרד החינוך ברמה הארצית. לאחרונה אף הוצגה טיוטה חדשה לחוזר מנכ״ל בנושא, ובקשה לקבלת הארות והערות במסגרת שתוף ציבור ושמירה על ערך השקיפות. חוזר המנכ״ל החדש המפורסם כאמור באתר משרד החינוך, טרם אושר לביצוע ויחול רק בתשע"ה. חוזר המנכ״ל מעגן את נושא התשלומים בגין הייחודיות וברגע שיאושר יחול גם על אשדוד.
מכיוון שישנה תלונה של הורים על תשלומי ההורים, משרד החינוך ביקש ממנהלת בית הספר להתארגן כבר לשנת הלימודים תשע"ד לביצוע החוזר המוצע - הצגת תוכנית חלופית שתיקח בחשבון מינימום פגיעה בתוכנית הלימודים, תוך שמירה על עקרון ההוזלה להורים.
התוכנית טרם אושרה אך הוצגה בפני הפיקוח, הרשות והנהגת ההורים.
התוכנית אינה פוגעת מהותית בתכני הייחודיות. היא מצמצמת במקצת בחירה של ילדים באשכול המדעי –במקום חמישה קורסים לבחירה יוצעו שלושה בלבד! כמו כן, תוכנית המוזיקה תמשיך במתכונתה אך תתקיים בהמשך לשעות יום הלימודים ולא כפי שהיה עד כה במסגרת שעות המערכת.
היקף השעות יהיה זהה וחובה להזכיר כי מתכונת זו של הורים מול אקדמא עובדת בהצלחה רבה בכל העיר וזוכה למימון גדול של הרשות.
הורים שלא ירצו להשתתף בתוכנית המוזיקה יוכלו לעשות כן. תוכנית הסיורים – מינהל החינוך ייתן מענה באמצעות מרכז הסיורים העירוני.
לסיכומו של עניין, אם התוכנית המוצעת תאושר, אין פגיעה במהותו של בית הספר.
על כל האמור לעיל, מינהל החינוך פנה וימשיך לפנות למשרד החינוך על מנת לקבל אשור לשנת מעבר, להכשרת הלבבות והמשך מציאת פתרונות לשביעות רצונם של כל הגורמים.
# ממשרד החינוך מחוז דרום לא התקבלה תגובה.