ראש העיר מציג: מוכנים לשנת לימודים חדשה
19.08.18 / 17:15
שנת הלימודים התשע"ט בפתח וראש העיר כינס את העיתונאים לתדריך המסורתי, רגע לפני שהילדים, המורים וצוותי החינוך שבים לשנת לימודים חדשה.
56,346 תלמידים יפקדו השנה את 579 מוסדות החינוך באשדוד.
במהלך התדריך הציג ראש העיר נתונים ומספרים חשובים אודות מערכת החינוך העירונית, הישגים בולטים בשנה האחרונה ומגמות עתידיות שחלקן כבר מיושמות ותמשכנה גם השנה.
במהלך מסיבת העיתונאים הצהיר ראש העיר על הרצון שלו לקרב בין המגזרים בעיר בעקבות העמקת הקרע בין חרדים לחילונים:
"אשדוד היא עיר תרבותית וצריך להפסיק את השנאה, בחודשים האחרונים יש התפרקות ומי שעוקב אחר השיח ברשתות זה מזעזע. בכל קנה מידה, לכן חייב להכניס את השיח למוסדות החינוך למטרת הידברות, בכדי לקרב בין תושבי העיר".
ראש העיר פרס את נתוני מערכת החינוך והתוכניות לשנה הבאה:
תקציב מערכת החינוך העירונית לשנה זו הוא 565.5 מיליון ₪ (הגדול ביותר מסך התקציב העירוני) ועוד 344.5 מיליון ₪ כתקציב פיתוח.
56,346 תלמידים יפקדו השנה את 579 מוסדות החינוך באשדוד.
בתחום ההתחדשות המבנים בחינוך:
הוקמו 12 כיתות גנים חדשות, נפתח בניין C בבית ספר רימונים, הוקם מבנה מעבדות מדעיות-טכנולוגיות במקיף י"א בדומה למודל החדיש של "חמדע" תל אביב ומזנוני בריאות.
החל מהשנה הקרובה יפעלו שלושה מזנונים במקיפים ד', ז', ח', שהוכשרו לפי תנאי משרד הבריאות".
לקראת השנה הקרובה - שופצו:
כיתות, אולמות ספורט, שירותים, מסדרונות, חדרי מורים, מגרשי ספורט, פיתוח סביבתי ועוד.
תוכניות לימוד חדשות:
ראש העיר הציג לא מעט תכנים ותכניות המיושמים הלכה למעשה במערכת החינוך העירונית, בכל הגילאים ולכל אורך השנה. כך בקידום והעצמה של תחום השפה כדוגמת: "רק מילה בעברית" - הרחבת התכנית לכלל תלמידי היסודי בעיר. "תכנית מעברים" – הרחבת התכנית על ידי מורות להוראה מתקנת בבתי ספר ברובעי רווחה ושיקום, למטרת הקניית והטמעת הקריאה בכיתות א'-ב', ו"תגבורים" – תכנית לבתי ספר בכלל ובפרט בשנת מיצ"ב.
כך גם השפה האנגלית שתזכה לתגבור. "בהשקעה של כמליון ₪ יהנו תלמידי כיתות א'-ב' לתגבור שעות ללימודי האנגלית.
גם תלמידי חטיבות הביניים יזכו לתגבור ולהרחבת תכניות על מנת לבסס את התשתית החינוכית לקראת המעבר לחטיבה העליונה.
מגמות על האזוריות:
אם עד כה בלטו מגמות לאומנות, בשיתוף מוזיאון אשדוד, מהשנה הבאה תצטרף גם מגמה לארכאולוגיה בשיתוף מוזאון לתולדות הפלישתים.
גם תחום המחקר והפיתוח יזכה להדגשה עם הקמתן של קבוצות מחקר ופיתוח בכל בתי הספרי על בסיס מודל הייטק.
הישגי תלמידי אשדוד:
ראש העיר התעכב על הטבלאות והגרפים המציגים את הישגי התלמידים בבחינות הבגרות, בהישגים המתמטיים, במבחני המיצ"ב ובאחוז הנשירה הנמוך.
ראש העיר הציג - "אחוז הזכאות לבגרות עמד בתשע"ז על 92%, זהו הישג מרשים שמקדם אותנו עוד שלב קדימה.
מטרת המערכת להביא את התלמידים ל-95% זכאים".
המשמעות היא כי מקרב התלמידים הלומדים במוסדות המפוקחים ע"י הרשות, רק 8% מכלל התלמידים לא זכאים לבגרות, ואלו כוללים תלמידים גם מהחינוך המיוחד. "משמעות הדבר הוא מדהים כי כמעט כל תלמידי אשדוד מצלילחים להגיע לבגרות".
בתחום המצויינות נרשמה עוד עלייה ביחס לאשתקד ול-7.7% מהתלמידים יש בגרות מצטיינת.
"לתכנית הזאת הצטרפנו רק לפני 3 שנים ואנחנו כבר רואים תוצאות" אומר מר אריה מימון, ראש מינהל החינוך, ומציין כי מדובר בבגרות איכותית המקנה לתלמידים נקודות זכות אקדמיות, הקלות בשכ"ל ולמעשה נפתחות בפניהם דלתות מכל מוסדות האקדמיה.
ההישגים בתחום המתמטיקה (5 יח"ל) בולטים במיוחד. כאן עומד הממוצע הארצי על 14% לשנת תשע"ז, ואילו באשדוד ההישג עומד על 23% זכאים לבגרות במתמטיקה ברמה של 5 יח"ל.
גם במבחני המיצ"ב, המודד הן את הישגי התלמידים והן את האקלים הבית ספרי, הציונים גבוהים.
מקצועות המדידה במבחני המיצ"ב הם: מתמטיקה, עברית ואנגלית ובכולם נרשמה עלייה.
בעברית ה' לדוגמא נרשמו 554 נקודות לעומת הנתון הארצי 542.
במתמטיקה ה' 591 נקודות לעומת נתון ארצי 573 .
באנגלית ה' 567 נקודות לעומת 539 בנתון הארצי.
ומה באשר לנשירה?
גם כאן הנתון מצביע על העבודה המשמעותית שעושה מערכת החינוך העירונית והמאבק על כל ילד.
הנתון לשנת תשע"ח מצביעה על 1.39% בלבד של נשירה, לעומת ממוצע ארצי של 2.2% נשירה.
הכשרת מורים:
ד"ר לסרי הציג תכניות ודגשים לשנה הבאה וציין את ההשקעות שעושה המערכת בהכשרה והשבחת מורים.
בתחום המתמטיקה יוכשרו 25 מורים שיזכו לתעודת הסמכה אקדמית.
אשדוד נכללת בפורום הערים המצויינות אשר שמה דגש על אקדמיזצייה של המערכת ועל התמודדות עם אתגר 5 יח"ל.
"ראש מינהל החינוך שלנו נמנה על שלושת ראשי החינוך המגבשים את תכנית הפורום" החמיא ראש העיר לאריה מימון.
לסרי ציין את התכנית לפיתוח וליווי מנהלים ומו"פ בית ספרי שבאה לידי ביטוי מפורום הגננות המובילות ועד להעצמת מנהיגות בתוך מוסדות החינוך. בתוך כך הוא תיאר את תהליך האיתור של מורים מובילים על מנת לשפר את האקלים הבית ספרי, יצירת מוטיבציה והתלהבות, גיבוש דפוסי עבודה המושתתות על שיתופי פעולה והכשרת אנשים שיוכלו להנהיג את בית הספר בבוא העת.
חינוך המיוחד
ראש העיר ציין כי - מערכת החינוך העירונית הוכיחה עצמה כחלוצה וכפורצת דרך בתחומים רבים והדגיש במיוחד את המהפכה שעשתה העיר בשדה החינוך המיוחד.
בשקף 21 ניתן לראות את הגידול המשמעותי במספר התלמידים ובכמות המוסדות בחינוך המיוחד. לסרי ייחד את דבריו לכך שהיום, יש לאשדוד מענה לכל הגילאים ולכל סוגי החינוך המיוחד: "לא צריך לצאת מאשדוד. יש לנו מוסדות חדשים ומיוחדים שאין להם אח ורע במקומות אחרים, בהצטיידות, בתכנים ותוכניות ובהשקעות כספיות".
צהרונים:
מענה ניתן בלהורים בזכות הצהרונים המעניקים מסגרת חשובה לילדים אחר הצהריים: "זו החלטה שהתקבלה כבר אשתקד והיא תימשך גם השנה" אמר ראש העיר וציין את הצהרונים הפועלים בחופש הגדול, בחגים ובקרב כל ילדי הגנים וכיתות א-ב-ג. "אין ילד שיישאר ללא מסגרת ואנו עוקבים ומוודאים שגם אוכלוסיות חלשות יזכו למסגרת זו".
דגש מיוחד מושם על החינוך הערכי ועל מעורבות חברתית:
היום אי אפשר לקבל בגרות ללא ציון במעורבות חברתית. "96% מתלמידי ז'-י"ב מתנדבים באופן קבוע במסגרת עירונית" הוא אומר ומשבח את המיזם שחושף את הנוער לפלורליזם, לתרבויות חדשות, למצוקות בחברה ומקנה להם כלים לדילויי סולידריות ואיכפתיות ורצון לתקן ולשפר את הקהילה בהם הם חיים.
גם כיוונים מצטרף לתחום החינוך הערכי וכבר אינו מצטמצם לייעוץ והכוונה אלא מעניק גם שירותים לקהילות שונות בתחומים מגוונים: כלכליים, תעסוקתיים, יזמות, מרחבי למידה, פנאי ובילוי לצעירים ועוד.
בסופו של יום אתגרי החינוך הם מהמורכבים והחשובים לביסוס החברה ומערכת החינוך העירונית עושה הכל כדי להתאים עצמה למגמות העתידיות.
זה מתחיל מגיל הרך ובמחשבה שיש לצייד את הילדים שלנו בכל הכלים שיאפשרו להם להצליח ולהשתלב בעולם המחר.
הדברים כרוכים בתקציבים ואצלנו, תקציב החינוך מהווה כ-30% מתקציב הרשות. על אף שלסרי לא התעכב על כך הוא הזכיר כי גם השנה הושקעו תקציבים בפיתוח עולם התקשוב, בהצטיידות של טכנולוגיות ובהטמעת תוכנות מיחשוב מתקדמות ועוד.
הוא ציין כמחמאה את דבריו של מנהל אגף הפיתוח במשרד החינוך על ההשקעות שעושה אשדוד בפיתוח תשתיות ומוסדות חינוך על כל המשתמע מכך עבור מערכת החינוך העירונית.