העיר המובטחת של ראש העיר
30.03.10 / 22:45
"אשדוד תהיה העיר השלישית בגודלה במדינת ישראל, היא תהפוך למרכז סחר והכלכלה מהגדולים במזרח התיכון, יהיה בה מרכז לנופש ותיירות המשלב את אחד החופים היפים והאטרקטיביים ביותר במזרח התיכון. אשדוד תהיה גם עיר ירוקה עם מודעות גבוהה לאיכות סביבה וזיהום אוויר הנמוך בין הערים התעשייתיות. אשדוד תהיה מובילה בין הערים הגדולות בבגרויות ובמוטיבציה לגיוס לצה"ל. על פי חזוני ותוכניותיי האופרטיביות, אשדוד תהיה סמל להגשמה הישראלית. תוכנית העבודה שלי היא אחד לאחד מצע הבחירות שלי כפי שהתחייבתי לבוחר".
כך מפרט ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי את חזונו לעיר אשדוד 8 שנים מהיום, בראיון חג מיוחד ל"המגזין אשדוד".
מה צפוי להתחדש באשדוד במעשים ולא רק במשפטים, בעוד חודשים מספר, בעוד שנה וכבר עד לסיום הקדנציה הראשונה?
"מה שרואים מכאן לא רואים משם", אמר אריק שרון לאחר שנבחר לתפקיד ראש הממשלה ולפתע שינה את המדיניות שלו, המוכרת מזה שנים רבות עוד מהיותו ח"כ, אופוזיציונר ואפילו שר. אולם ד"ר לסרי, ראש העיר אשדוד, לא מאמץ אמרה זו, להיפך. הוא טוען שמה שראה משם (כאופוזיציונר ולאחר מכן כממ"ק ראש העיר) הוא רואה גם מכאן (כראש עיר) ומתכוון ליישם את כל ההבטחות שנתן לבוחר ואפילו מעבר לכך, מבלי לבקש הנחות ולהתחבא מאחורי המושג 'אילוצים'. הוא מפרט תוכניות לביצוע ואפילו מוכן להתחייב על תאריכים.
תכניות הדגל בנושא הפיתוח העירוני
הפארק הענק
"עד סוף הקדנציה הראשונה שלי יהיה באשדוד פארק עירוני ענק בן 200 דונם עם אגם בן 7 דונם. בפארק יוקם אמפיתיאטרון עם 8000 מקומות ישיבה מהם 3000 בישיבה מסודרת ו-5000 על הדשא. עוד בפארק – מגרש מיני גולף, מתחם סקייט בורד, גן פסלים תנכיים של פסלים בינלאומיים אשר יהווה מוקד תיירות בפני עצמו. עלות המיזם הענק: 70 מיליון ₪.
אנו כבר בשלבי סיום תכנון וכבר הוצאנו מכרז לביצוע".
הטיילת
"הטיילת, אשר נמצאת בשלב מכרז תכנוני, תהיה טיילת ספורט הארוכה ביותר במדינת ישראל המשלבת שבילי הליכה + שבילי אופניים. הטיילת תתפרש לאורך כל שדרות משה דיין מהחוף הדרומי ועד לחוף לידו".
מרכזים עולמיים
"בגבעת יונה יוקם מרכז האמנים – מוזיאון לאומי לקיימות (איכות הסביבה) הרציני והמתקדם ביותר בישראל. הוא יהפוך למוקד משיכה לבתי ספר ומבקרים מכל רחבי הארץ.
מוזיאון של אשדוד יהיה מוזיאון הפלשתי הגדול ביותר בעולם!"
היכל התרבות
"היכל התרבות היה אמור להיפתח לציבור כבר לפני כשנתיים, אולם בעקבות מחדלים קשים מאוד הוא נתקע. קיבלתי בירושה פיל לבן אבל לקחתי את הנושא לידיים, הוספנו עוד 10 מיליון ₪ לתקציב ואני מאמין שעד חודש נובמבר נהנה ממופעים בינלאומיים שיתקיימו בהיכל".
כיכר העיר
"בסמוך וסביב היכל התרבות תוקם כיכר העיר, מרהיבה ביופייה שתקשור את אזורי התרבות הקיימים והמתוכננים בעיר. עלות בניית הכיכר – 10 מיליון ₪".
בית החולים
"בית החולים המיוחל, יהיה בשלבי בנייה מתקדמים בשנת 2013 (5 שנות בנייה) ואמור להיפתח בשנת 2016".
בתי מלון
"באשדוד יופעלו עד סוף הקדנציה הראשונה שלי, מספר בתי מלון. עד סוף 2010 יופעל כבר בית המלון של צרפתי וחפ"א בניהול של רשת בתי המלון קראון פלאזה. ישנן עדיין בעיות מול השותף, חלקן נפתרו וחלקן יפתרו בהקדם. בנוסף אמורים לקום לפחות עוד 2 בתי מלון בדרגת 4-5 כוכבים דה לוקס, במהלך הקדנציה הנוכחית".
קאנטרי
"כמו בנושא היכל התרבות, גם את המבנה התקוע של הקאנטרי ברובע י"ג קיבלתי בירושה. אין לי מושג מדוע הוא לא נפתח עד היום. אך גם את הסיפור הזה לקחתי כמשימה ועד סוף השנה הקאנטרי יהיה מוכן".
פארק המים
"פארק המים אשר יוקם בריביירה הדרומית, באזור בתי המלון, ישתרע על פני 35 דונם. יהיו בו מתקני מים יחידים מסוגם בישראל ומהבודדים בעולם. הפארק יהיה פעיל למשפחות מרחבי הארץ והעולם. תכנון הפארק כבר הסתיים והמכרז להקמתו עומד להתפרסם בחודשים הקרובים. לפני סוף הקדנציה הנוכחית, הפארק כבר אמור לתת שרות לתושבים".
ספורט
"צפונית לרובע א' על חורבות אתר הקראוונים, תוקם קריית ספורט בת 100 דונם! הכוללת ספורטק עממי, טניס, החלקה על הקרח ועוד ועוד על רוב השטח, אצטדיון כדורגל מודרני בן 12000 מקומות ישיבה ובתוכו אולמות ספורט תחרותיים. מרכז של ספורט עם אולם כדורסל מודרני בן 5000 מקומות ישיבה.
ההחלטה להקים את קריית הספורט ברובע א' נובעת מהיכולת להעמיד רזרבת הקרקע בת 100 דונם למטרה זו, במקום 35 דונם על פי התוכנית המקורית (לכדורגל בלבד)".
הייטק ותעסוקה
"יוקם באזור הרובע המיוחד (אזור בית החולים), פארק הייטק פעיל – ולקידומו ויישומו הוקמה גם מנהלת תעשייה .
על נושא זה אמון יהודה פרנקל, שיחד עימי כבר החלנו במסע פגישות עם יזמים בתחום ההיי טק ותעשיות עתירות הידע.
אני נלחם בכל כוחי כדי שהרציף הבא של ישראל יוקם באשדוד ולא בחיפה. זה ייתן כוח עצום לעיר אשדוד. הגענו בשלב זה למצב בו העדיפות היא לאשדוד אך אין להרפות בנושא זה. רציף זה עשוי לתרום רבות לתעסוקה ולפיתוח של העיר".
תעבורה והמחלף הצפוני
"עד סוף הקדנציה הראשונה שלי, המחלף הצפוני יפעל לנוחיות היוצאים והבאים לעיר אשדוד. יוקם גם חניון המשאיות ולא יסתובבו עוד משאיות בכבישי העיר.
גם בתוך העיר לתושבי אשדוד תהיה נגישות נוחה מאוד לכל החלקים בה (בזכות פיתוח גשרים וכבישים)".
זוגות צעירים
"המטרה היא לאפשר לזוגות צעירים בני העיר לרכוש דירה באשדוד ולשם כך אנו יוזמים ומעודדים בניית דירות קטנות במחירים שפויים. כ 750 יחידות כבר אושרו ונתנו היתרים לבנייה. כ- 1000 יחידות דיור כאלו יאושרו לבנייה בשנה הקרובה. היום יזמים יודעים כי הם יכולים לבקש תוספת זכויות בתנאי ש-30% מהן יהיו דירות קטנות (עד 100 מ"ר) התוכנית היא שעד סוף הקדנציה, יאושרו כ 2500 יחידות דיור לזכאים, תושבי העיר, לפחות 3 שנים כשאחד מבני הזוג מתחת לגיל 35. אנו עובדים על תוכנית להשפעה על המחיר כלפי מטה.
אנו יוזמים פרויקט דירות להשכרה על קרקע ציבורית – כאשר הבנייה והניהול יהיו באמצעות החברה העירונית -חפ"א".
מרכז לצעירים
"אושרה התוכנית והוקצו 9 מיליון ₪ לבניית מרכז כיוונים לצעירים אשר ישמש כמרכז הכוונה איכותי ויחיד מסוגו בארץ".
התחדשות עירונית
"אנחנו העיר היחידה בישראל שלקחה את נושא ההתחדשות העירונית כדגל של העירייה, מבלי לחכות שיזמים יואילו בטובם לפעול בנושא זה. סגן ראש העיר לאון בן לולו, הופקד על קידום התוכנית– תמ"א 38 וכבר הוחתמו עד היום 50 בניינים ותיקים שיהפכו להיות כחדשים, הדירות של בעליהם יוגדלו ויתווספו על הגג דירות חדשות במחירים שפויים.
העיר תתייפה והתושבים יתרווחו".
קריה אקדמית
"השטח אשר היה מיועד לאוניברסיטה, עמד בזמנו על 45 דונם בלבד, מה שהפך אותו ללא אטרקטיבי. מכאן שיצרתי מהפכה תכנונית כדי להצליח ולהעמיד 140 דונם לטובת הקמת מוסד אקדמאי מוביל וראוי, אשר עשוי למשוך אליו מכללות יוקרתיות שירימו את קרנה של העיר וישאירו את בניה להמשיך וללמוד בה".
בתחום החברתי:
השרות לתושב
"עד סוף הקדנציה, נשלים את מהפיכת השירות לתושב. יוקמו מנהלות הרבעים. בימים אלו כבר יוצא מכרז לראשי המנהלות.
מהפכת הניקיון בה כבר התחלנו נותנת ועוד תיתן בקרוב מאוד את אותותיה ואשדוד תהיה עיר מאד נקייה!"
חינוך:
"משרד החינוך במדינת ישראל מכין תוכניות מהפכניות אבל באשדוד אנחנו לא ממתינים להם. באשדוד אנחנו, עם המשאבים שלנו, כבר יצאנו לביצוע המהפכה של החינוך בעיר".
סטודנטים:
"המהפכה בתחום המלגות לסטודנטים היא חסרת תקדים בקנה מידה עולמי. ילדי אשדוד יכולים כבר לממן את שכר הלימוד שלהם באמצעות ערבות עירייה. ההלוואה תתחיל להיות מוחזרת רק לאחר שהם ימצאו מקום עבודה.
היעד שלי ושל הממונה על החינוך המשותף, יהודה פרנקל, הוא שאשדוד תגיע לממוצע של 75% זכאות לבגרויות, הנחשב למהגבוהים בישראל והגבוה ביותר מבין הערים הגדולות. אנחנו מכוונים לשם במאמץ משולב ואני מאמין שנשיג את היעד.
התחלנו כבר בתהליך של צמצום מס' הילדים בכיתה. השנה 35 תלמידים בכיתה והמטרה היא להגיע ל 30 תלמידים בכל כיתה.
התחלנו עם פרויקט כתו"מ - מחשב נייד לכל ילד בכיתות ד' – ה', פרויקט עץ הדעת – מחשב נייד לילדי כיתה ז' בכל – 5 מקיפים וזאת רק ההתחלה".
השכלה אקדמית
"נפגשתי עם שר החינוך, גדעון סהר, כדי לאשר לקריית אונו לפתוח מסלול של משפטים – כלכלה ומנהל עסקים באשדוד. השאיפה להגיע לקמפוס עצמאי משולב עם מכללת סמי שמון, הפועלת בעיר שתאפשר לכל תושבי העיר והסביבה ללמוד מקצועות אטרקטיביים ומבוקשים בתנאי דה לוקס, באשדוד".
ערכיות
"מושם דגש על החינוך הערכי וכן על הגדלת אחוז המתגייסים לצה"ל וליחידות מובחרות".
רווחה
"אנחנו הולכים לקראת פתרון כלל מערכתי. כרגע קשה לטפל בעמותה עמותה, אנחנו משקיעים המון ברבעים הוותיקים וכן בפתרונות לטווח הארוך.
כמובטח התחלנו בתהליך של חוג לכל ילד, מסבסדים ילדים מעוטי יכולת לטיולים, חוגים, העשרה ועוד כדי ליצור שוויון הזדמנויות בעיר.
הוספנו כעשרה עובדים סוציאלים על חשבון תקציב העירייה כדי לשפר את השירות לאוכלוסיות החלשות.
תוך שנה הקמנו את מרכז מרשל – מרכז שרות לעיוורים המפואר בישראל.
שופץ המרכז לחרשים, הוקמה האשפוזית – מעון יום לנפגעי סמים ואלכוהול".
ביטחון אישי
"הפכנו למקום 1 במדד צפיפות פשיעה לנפש. אנחנו בפועל העיר הכי בטוחה בישראל.
ישנה מגמת ירידה משמעותית מאוד בנושא תאונות הדרכים ועל פי דוח שפורסם אנו אחד המקומות הבטוחים יחסית בישראל".
מהיכן הכסף לכל המיזמים?
"הכול עניין של ניהול נכון!
בזכות הניהול יצרנו מקורות הכנסה חדשים והתקציב גדל ב-10% זאת מבלי להכביד את עול המיסים על התושב. שינינו את סדרי העדיפויות, אנחנו בונים, יוצרים, יוזמים, ונמשיך ליצור ואפילו נשארנו עם עודף בתקציב של 45 מיליון ₪ לשנת 2009!"
צילקר
"צילקר ממשיך לרדוף אותי כפי שעשה בשנת הבחירות. הוא לא מוכן להשלים עם בחירת התושבים.
אחרי שלא עמד בהסכם ולא עמד בנכונות שלי לאפשר לו לכהן עוד מספר שנים כראש עיר ולאחר שפיטר אותי במהלך תקופת הבחירות, ולאחר שהוביל קמפיין שטני ושקרי – ולאחר שהפסיד. הוא בכל זאת החליט להישאר במועצת העיר, כחבר מן המניין ובאמצעות השליחים שלו (גלבר וללוש) להפריע לי להוביל את העיר למקומות אליהם היא ראויה. חבל לי לראות אדם עם עבר כמו של צילקר, מוביל את עצמו למצב מביך כזה".
יחיאל לסרי האדם
לסרי מנסה להתחמק מהמצב האישי בבית. זה כבר לו סוד שהוא מקדיש זמן ומחשבות לאשתו החולה. אך הוא לא מעז לדבר על כך ולא מבקש הנחות. הזוג לסרי מעדיף לא לשתף בנושא רגיש זה את התושבים ולהתמודד בכוחותיהם עם המצב שנכפה עליהם כגזירה משמיים.
למרות זאת ובעידודה של רעייתו, הוא כל כולו לקידום מגוון הפרויקטים שהציג כאן. אין לו כמעט ולו דקה לפרטיות שלו.
אפילו בין ישיבה לפגישה, עוטים אותו עשרות אזרחים כדי להחליף איתו מילה או לבקש בקשה במעלית, בנסיעה, בבית הכנסת, ובאירועים בהם הוא בקושי מצליח לטעום מהמנה. העבודה שלו מתחילה בשעות הבוקר המוקדמות ומסתיימת בשעות הלילה המאוחרות ולרוב גם אחרי חצות.
"באתי עם תכנית מפורטת ואני נמצא בעין הסערה עם מאבקים לא פשוטים לאזן בין האינטרסים של התושבים לבין לחצים שונים. אין לי תלונות, אני אוהב את היצירה והעשייה, היא ממלאת אותי. בעוד כשנתיים שהמערכות יתייצבו, וכל אחד ידע את תפקידו, אני מאמין שאוכל גם למצוא איזו שעה או שעתיים ביום גם לרצונות ולצרכים של יחיאל לסרי האדם".
הבאגים של לסרי:
כחצי שנה לאחר שנבחר כראש מנהל חינוך במכרז שנוי במחלוקת, אריה מימון עדיין מנוע מלכהן בתפקיד והסוגיה נדונה בין כתלי בית המשפט.
"אנו עדיין משוכנעים שנהגנו נכון ובחרנו אדם שהיה מנהל מחלקת חינוך מצליח מאד", אומר ד"ר לסרי, "הוא נבחר מבין 32 המועמדים, חשבנו שהדרישה לתעודת הוראה היא דרישה שלגביו חלות תקנות מעבר המאפשרות לו להשלים את התעודה. בחודש הקרוב תתקבל החלטת בית המשפט וגם אם תהייה נגדנו, מכיוון שהוא האדם המתאים ביותר – נערער".
מאבק עם נהגי המוניות:
מה שהחל ככוונה להעביר את מוניות העיר ממקום מושבם בחניה שמול קניון הסיטי אל מקום אחר, נמשך בהוצאת מכרז על כל תחנות המוניות בעיר והגיע לשיא בצורת מאבק פומבי ואישי של ארגון נהגי המוניות נגד ראש העיר. חלק יגידו שזה פוליטי מאחר ויו"ר הארגון, בן בדרי, נמנה על רשימתו של צבי צילקר, אך בדרי עצמו טען לכל אורך הדרך כי המאבק הוא מהותי בלבד. נכון לעכשיו הושגה איזשהי פשרה. אם היא תחזיק? ימים יגידו.
חנייה וקנסות:
מספר חודשים לאחר חילופי השלטון, נכנסה אכיפת החניה להילוך גבוה, ועשרות מדחנים פוזרו ברחבי העיר. מאות מטרים של מדרכות סומנו בכחול-לבן או אדום-לבן, וקנסות חולקו ללא הבחנה. לאחר שזעקת התושבים הגיעה לשמיים, החליט ראש העיר להקפיא את כל אכיפת החניה ומינה ועדה בראשות סגנו, לאון בן לולו, לבדיקת חוקיות ורלוונטיות התמרורים והסימונים בעיר. לאחר 3 חודשי עבודה, החליטה הועדה לבטל חלק מהתמרורים, המדחנים ואזורי החניה בתשלום (כחול-לבן) וכן, בוטלו מאות דו"חות חניה והכסף הושב לאזרחים.