איך גדל פרויקט "הגל הירוק" מהשקעה של רבע מילארד לחצי מילארד
09.11.16 / 16:51
בדיקת אשדוד נט העלתה סתירות בין הפרסום לאחר הזכיה בקול הקורא של משרד התחבורה, לבין הדיווחים שמעבירה כעת העירייה על עלות הפרויקט - סתירה של רבע מילארד שקל. בעיריית אשדוד מסבירים כי הפרויקט המקורי גדל משמעותית וכך גם השקעת משרד התחבורה. בנוסף, אם תהיתם מדוע איש לא ידע מה בדיוק צפוי להיות באשדוד בשנתיים הקרובות, הסיבה היא שהעבודות חסרות התקדים בהיקפם בעיר, פטורות מהיתרי בניה. התוכנית לא הובאה לדיון בועדת המשנה או ועדת הרישוי של העירייה
מה התקציב שיעביר משרד התחבורה לעיריית אשדוד על פרויקט "הגל הירוק" בעיר? בפרסומי העירייה, כפי שהיא מדווחת בימים אלה לציבור, כמו שהוצגו גם לעיתונאי העיר, עלות הפרויקט היא חצי מילארד שקל (500 מיליון ש"ח).
נתון זה גבוה פי שתיים מהנתונים שדווחו בעבר, הן על ידי משרד התחבורה והן על ידי העירייה. בדיווח של משרד התחבורה על זכיית עיריית אשדוד בקול הקורא לעיר מודל לתחבורה בת קיימא, נכתב: "אשדוד נבחרה לעיר מודל ויושקעו בה כרבע מיליארד שקלים בפיתוח תחבורה ירוקה"
גם בהודעת עיריית אשדוד בשנת 2012, מיד לאחר הזכיה בקול הקורא, מדווחת העירייה כי השקעת משרד התחבורה בפרויקט: "רבע מיליארד ש"ח לשיפור תשתיות ולשדרוג מערך התחבורה בעיר".
בשנת 2013 ביקשו בעיריית אשדוד להציג את התוכנית לתושבי אשדוד. למצגת שהוכנה על ידי העירייה, הגיעו בודדים מתושבי העיר. לאירוע שעודכן בפייסבוק נרשמו רק קצת יותר מ-30 איש, אך מעטים הגיעו. (בתמונה: התוכנית מוצגת בפני תושבי העיר)
במצגת זו הוצג אומדן עלויות לפרויקט, שעמד על פי המצגת על כ- 165 מיליון, לפי הפירוט המצורף:
אז מה עלות הפרויקט? אשדוד נט ביקש מעיריית אשדוד וממשרד התחבורה, לדעת מה עלות מהפכת התחבורה באשדוד, וכמה מזה במימון משרד התחבורה.
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה מה עלות ההשקעה שלהם בפרויקט.
"הפרויקט פטור מהיתר"
רשת נתיבים של תחבורה ציבורית (נת"צים), באורך של 20 ק"מ, המבוססת על קוו BRT (אוטובוסים רבי קיבולת), מסגרת שיפור תשתית התחבורה הציבורית, יוקמו יותר מ-100 תחנות אוטובוס חדשות לאורך צירי קווי ה-BRTוישודרגו יותר מ-200 תחנות בכל רחבי העיר. התחנה המרכזית תשודרג ותכלול הקמת סככות חדשות לקווי האוטובוסים. כמו כן יוקם מסוף אוטובוסים חדש בעיר. כן תוקם רשת של שבילים מיוחדים לרוכבי אופניים, בתוספת של עוד כ-22 קילומטרים, שתחבר בין רובעי העיר למרכזים העירוניים ויצירת אינטגרציה מלאה עם התחבורה הציבורית. 13 קילומטרים נוספים של צירים להולכי רגל יוקמו ברחבי העיר, הכוללים בין השאר הקמת מדרחוב חדש במרכז העיר, באורך של כקילומטר אחד.
לפני שבוע בדיוק התחילו העבודות, אך מתברר שהתוכנית הגרנדיוזית פטורה ברובה ואינה מצריכה קבלת היתר בניה. חסימת הנתיבים, חפירות בכבישים, חסימה הרמטית של הכבישים, כל אלה לא נידונו בועדות התיכנון והרישוי של העירייה. הם נידונו בועדת היגוי שהורכבה מנציגים של עיריית אשדוד ומשרד התחבורה.
על פי התכנון, יותר מ-100 תחנות אוטובוס יוקמו בנתיבים שיוקמו, אך נכון לעכשיו, לא הוצאו היתרי בניה להקמת תחנות אלה. מה שכן נידון בועדות העירייה היא התוכנית להקים מסוף נוסעים ברחוב הבושם.
מעיריית אשדוד מסרו לאתר אשדוד נט: "הפרויקט פטור מהיתר כיוון שהתוואי עובר בגבולות דרך מאושרת, למעט הקמת המסוף הצפוני שאינה בדרך מאושרת, אשר עבורו הוכנה בקשה להיתר ועברה וועדה".
עוד נמסר מעיריית אשדוד כי "מהלשכה המשפטית נמסר כי הכלל הוא שסלילה, חפירה וכיו"ב אכן טעונים היתר בניה אלא שסעיף 261)ד( לחוק התכנון והבניה מתיר לסלול דרך בפטור מהיתר בניה, אם הסלילה מתבצעת על ידי רשות מקומית, מדינה וגופים ציבוריים נוספים הנזכרים בסעיף ובתנאים הקבועים שם. מה שחייב היתר יתבצע בהיתר כדין".