להאזנה לתוכן:

קיץ, מזג האוויר המושלם בשביל נגני הרחוב, שיוצאים לרחובות העיר ושוטפים את המרכזים בצלילים מאושרים. מדובר באנשים פשוטים שמאחורי כל אחד עולם ומלואו. הם חולקים את כישרונם המוזיקלי בלי חליפות מחויטות ובלי היוקרה הבורגנית שמתקשרת עם הופעות מוזיקה קלאסית. פשוט ככה, כמו שהם, מצוידים רק בכלי הנגינה היקר מכל ובהרבה אהבה לזולת ורצון לרגש ולשמח. המגזין מביא לכם את סיפורם של שני נגני רחוב באשדוד, שלמרות הכל, ממשיכים לנגן באושר

dscf0705

את וולודיה ראיתי או יותר נכון קודם שמעתי, ברובע הסיטי מול בניין "צימר" בבוקר יום שני, היום הקבוע שלו. הוא ישב על כיסא מתקפל ורעוע, לצידו עגלת תינוק ישנה בה הוא מעמיס את הכיסא ואת כלי הנגינה היקר לו מכל- הכינור. לצידו מונחת על הרצפה קופסא ובה כמה שקלים בודדים לצד השלט הכתוב בעברית , שעורר אצלי רגשות אשם : "אם אלו היו ההורים שלך ?" , כתוב על השלט. אני ניגשת ושמה עשרה שקלים, ולמרות שוולודיה אינו רואה מה שמתי, הוא מחייך חיוך רחב ושואל אותי מה ברצוני לשמוע. כשהוא רואה שאני מתקשה להיזכר במשהו מסוים, מייד מנסה לנחש ומנגן שיר מקסים מתוך סרט  מצויר מילדותי. עם הרצון שלו לשמח ועם הנגינה השובבה שלו, למרות גילו המופלג, הוא מצליח לרגש אותי ומעלה זיכרון נוסטלגי מרחובות סנט פטרבורג, עיר הולדתי.

וולודיה בן 76 מספר לי קצת על חייו, ברוסיה. הוא היה מלמד מוזיקה, מרצה להיסטוריה ומלמד בבתי ספר וב"קהילת הידע", שבתקופת הקומוניזם נהגה להופיע בפני כל סוגי הקהל החל ממעמד הפועלים ועד אקדמאים, כל זאת על מנת לחלוק את הידע עם כולם. רעייתו של וולודיה הייתה מורה למתמטיקה ושניהם נתנו מעל 40 שנות עבודה למדינה שאפילו לא העניקה להם פנסיה תמורת תרומתם, זאת בגלל שעזבו ועלו לארץ האבות. היום אחרי שלושה ניתוחי לב, מחלת אסתמה והזרקה יום יומית של אינסולין, הוא זקן וחולה שאינו מסוגל כבר לעבוד. למרות שוולודיה מעיד על עצמו ועל רעייתו שיש להם הרבה מה לתת, כואב להם שאינם יכולים להמשיך ללמד ולחלוק עם אחרים את אוצרות הידע שיש בהם. למרות זאת, וולודיה אופטימי ומאמין שבסוף הכל יהיה טוב. הוא גם מאמין שכל אדם, לא משנה מי הוא ומהי דרך חייו והשכלתו, הוא עולם ומלואו. "אני רוצה לשמח אנשים, זהו השכר האמיתי של אומן. אני מנגן הכל, בטהובן, באך, צ’יקובסקי, רחמנינוף טנגו ועוד", מספר לי וולודיה. הוא מדגים לי נגינה שובבה של טנגו וישר אחריה מנגינה מה"סנדק". אצבעות ידיו מניעות את מיתרי הכינור הבוכה. המוזיקה שהוא מפיק מצליחה לגרום לאנשים הטרודים בענייני היום יום, להסתובב, לעצור לרגע קט ולהקשיב . מתוך שיחה עם וולודיה, שהתגלה גם כפילוסוף לא קטן, התרשמתי מתחומי הידע הרחבים שלו ומיכולת ניהול שיחה עשירה ונעימה. "יש דבר אחד שאני מצטער עליו", אומר וולודיה וממשיך:"בגלל  מצבי הבריאותי ושאר אילוצי החיים לא הצלחתי ליצור לי חוג רחב של חברים טובים איתם אפשר לדלל את הבדידות. מזל שיש לי את הכינור, שעוזר לי להתגבר על כך, אני יוצא, פוגש אנשים ומנגן".

ליאוניד בן 70, שמנגן בסקסופון וקלרינט פגשתי במרכזון י"ג, שם כל ילד וילדה מכירים אותו. הוא מנגן במקומות נוספים ברחבי העיר כמו מול "יינות ביתן" בסיטי, שם הוא מנגן בימי שישי בעיקר. "עליתי ארצה לפני 15 שנה וישר יצאתי לעבוד בבניין, כי לא היו הרבה ברירות היה צריך להביא לחם הביתה", מספר ליאוניד על קליטתו בארץ האבות. סיפור חייו של ליאוניד לא קל- בגיל שנה הוא נישאר יתום מאביו ולאחר שנה הוא מתייתם גם מאימו. הוא נישלח לבית היתומים ברוסיה, שם התגלה הכישרון המוזיקלי של הילד. "מזל שבאותה התקופה כישרון היה מספיק בשביל להתקבל לבית ספר למוזיקה והלימודים היו חינם", מספר לי ליאוניד. ליאוניד מסיים בהצלחה את לימודיו בבית הספר למוזיקה והבית הספר הגבוהה למוזיקה ודרכו לתזמורת הצבאית הייתה סלולה. כך, דרך האהבה למוזיקה, הוא הכיר את אשתו ,כאשר שמע אותה שרה והמוזיקה חיברה ביניהם .

לאחר עלייתו של ליאוניד ארצה, הוא נאלץ לזנוח את אהבתו לנגינה ולעבוד כפועל בניין מעל עשר שנים. "מה לעשות, יש לי משפחה מורחבת, תשעה נכדים" אומר ליאוניד. היום הוא חזר בתשובה וגר ברובע ז’ החרדי. הוא מנגן בבית הכנסת האשכנזי ברובע ז’, בכל השמחות והחגים: "אני מנגן בשבע ברכות, בחתונות. בתקופות שאסור לנגן על פי התורה, כמו בספירת העומר, אני נחנק. יש לי ממש רצון עז לנגן כי הנשמה דורשת".

אחרי שיצא לפנסיה חזר ליאוניד לנגן, אך בגלל שבבית הדבר לא מתאפשר ומפריע לשכנים, הוא נאלץ לחפש מקום אחר. בהתחלה הוא הגיע למרכז מסחרי ברובע ד’, אך גורש משם ע"י הסוחרים בטענה שהוא מפריע להם. האמת, קשה להבין למה דבר כל כך יפה הפריע למישהו, במקום שהוא רועש כל כך וחסר חן, כמו המרכז המסחרי בד’. שמעתי אותו מנגן כל כך יפה. מנגינות השירים מוכרים לכל ישראלי, החל מ"יונתן הקטן" שניגן לילד שנעמד מולו  כמהופנט, ועד "כאן נולדתי", שכל כך אירוני לשמוע מאדם שנולד בתפוצות ושורשיו בארץ.. "היום אני מרבה להגיע למרכז בי"ג, אין כאן הרבה אנשים, אבל יש לי מאזינים קבועים ואף אחד עוד לא אמר שאני מפריע", מספר לי ליאוניד.

היום ליאוניד מעיד על עצמו כאדם עסוק."יש לי משפחה מורחבת שנמצאה אחרי מותם של הורי ואני מוזמן לכל ברית מילה וחתונה של כ-40 בני הדודים ושל ילדיהם. אני מנגן כדי לשמח ולא דורש תשלום. נגשתי אפילו לעמותת "ידיד" שמסייעת למעוטי יכולת והשארתי את פרטים שלי. כל מי שעושה שמחות ואינו מסוגל לשאת בהוצאות אני אשמח להגיע ולשמח.

מראה נגני הרחוב אינו נדיר בארצות אירופה ובמדינות חבר העמים. הם תמיד זכו שם לתגובות חמות ואהודות. מצאתם אותם בפארקים, או סביב הכיכרות, או בסמוך למדרגות המוזיאונים, והם בדרך כלל מהווים עוד אטרקציה שמושכת אליה את המבקרים ובהם גם התיירים. 

בארץ היחס כלפיהם לא שונה מהיחס כלפי קבצני רחוב מציקים. מקבצי הנדבות, אלה שפונים אליך באמצע הארוחה, תוך כדי דחיפת הכוס, האף ושאר חלקי הגוף לתוך הצלחת שלך, יזכו למלא את הכוס בשקלים הרבה יותר מהר מאדם שמנגן ברחוב ומנעים את זמננו. כמובן שזהו עניינו הפרטי של כל אדם למי כן לזרוק כמה שקלים ולמי לא. אבל בסך הכל מה שמבקשים נגני הרחוב, זה קצת יחס טוב וכבוד, כי בכל זאת מטרתם היא לשמח ולרגש כל עובר ושב, וגם מילה טובה לא תזיק.
 
וולודיה, נגן הכינור נוהג לנגן מול משרד הפנים בימי שני בבוקר. לליאוניד נגן הקלרינט והסקסופון, אתם יכולים להאזין ברובע הסיטי, סמוך ל"יינות ביתן" בימי שישי בבוקר או במרכז מסחרי רובע י"ג בשעות אחה"צ או להשיגו בטלפון 08-8641756 במידה ותרצו שינגן באירוע שלכם.

אולי אחרי קריאת שורות אלה, בפעם הבאה כשאתם חולפים על פני נגן רחוב, תעצרו רק לרגע ותאזינו למה שיש לכינור, לקלרינט או לאקורדיון שלהם לומר. השפה בה מדברת המוזיקה, היא שפה בינלאומית שמובנת לכולם. אדם שמתכחש לידיעת השפה הזו, עלול להפוך לאדם אטום וקשוח, קודם כל כלפי עצמו.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה