על מה הוצאנו השנה- סקר ההוצאות
עופר אשטוקר
20.09.09 / 10:59
להאזנה לתוכן:
הנתונים מתבססים על 5,971 משקי בית, שנדגמו ב-171 יישובים בארץ. משקי בית אלו מייצגים כ-2,100,000 משקי בית באוכלוסייה. הנתונים מפורסמים באתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
ההוצאה החודשית הממוצעת לתצרוכת למשק בית הייתה 12,342 ש"ח - עלייה ריאלית של 1.9% בהשוואה לשנת 2007. כמחצית מסך ההוצאות של החמישון התחתון ( עניים ) מופנות למזון ולדיור. העשירים מוציאים על סעיף תחבורה ותקשורת כמעט פי חמש מהעניים. גם בהוצאות על החינוך מובילים העשירים עם הוצאות פי 3.5 מאשר העניים.
ל-67% ממשקי הבית יש שני טלפונים ניידים ויותר לעומת 9% בשנת 1998 . ל-%71 ממשקי הבית יש מחשב ו-62% ממשקי הבית מחוברים לאינטרנט. ל-10% ממשקי הבית יש שתי מכוניות ויותר; בעשירון העליון ל-50% בעשירון התחתון ל-1% .
מרכיבי הסל העיקריים בשנת 2008 :
"דיור" –– 2,826 ₪ לחודש – 22.9% מהסל.
"תחבורה ותקשורת" –– 2,424 ₪ לחודש – 19.7% מהסל.
"מזון" (כולל ירקות ופירות) –– 2,123 ₪ לחודש – 17.2% מהסל.
"חינוך תרבות ובידור"–– 1,589 ₪ לחודש – 12.9% מהסל.
פערים גדולים בין העשירים והעניים נמצאו בהוצאה על: תחבורה ותקשורת (960 ₪ לחודש אצל העניים בהשוואה ל-4,460 ₪ בחמישון העליון) – פי 4.6 , בריאות (306 ₪ לחודש בחמישון התחתון בהשוואה ל-1,110 ₪ בחמישון העליון) – פי 3.6, חינוך, תרבות ובידור (759 ₪ לחודש בחמישון התחתון בהשוואה ל-2,627 ₪ בעליון) – פי 3.5.
פערים קטנים יחסית בהוצאות בין חמישונים אלה נמצאו בסעיפי המזון (פי 1.6) וההלבשה וההנעלה (פי 1.8). ניתן להסביר פער קטן זה במספר הנפשות הגבוה שנמצא בחמישון התחתון (4.1 נפשות בממוצע בחמישון התחתון בהשוואה ל-2.7 נפשות בממוצע בחמישון העליון), ובכך שסעיפי הוצאה אלו מייצגים צרכים בסיסיים. אצל העניים כמעט מחצית מההוצאה לתצרוכת מופנית למזון ולדיור (צרכים בסיסיים).
משקי הבית קנו דרך האינטרנט מעל 7% מהמחשבים, הציוד והאביזרים למחשב, ציוד חשמלי למטבח ומוצרי בידור ואלקטרוניקה. דרך קטלוג או טלוויזיה, נקנו כ-12% מכשירי ומוצרי כושר.
בעלות על מוצרים בני קיימה, בעשור האחרון, 2008-1998 :
• בשנת 1998 ל-46.9% ממשקי הבית היה מזגן בהשוואה ל-73.8% ב-2008.
• בשנת 1998 ל-8.2% בלבד ממשקי הבית היה חיבור לאינטרנט, בהשוואה ל-61.8% ממשקי הבית ב-2008.
• ב-9.2% ממשקי הבית ב-1998 היו שני טלפונים ניידים ויותר, בהשוואה ל-2008 בה ל-66.7% ממשקי הבית היו שני טלפונים ניידים ויותר.
• נמשכה הירידה בשיעור המנויים על טלוויזיה בכבלים או בלווין שהחלה משנת 2002 (ל-73.2% ממשקי הבית בשנת 2001 היה מנוי לכבלים או ללווין, בהשוואה ל-65% בשנת 2008).
אחוז הבעלות על מבחר מוצרים בני קיימה בשנה החולפת :
ל-82.3 אחוז ממשקי הבית היה מיקרוגל בבית. 94.5 אחוז מחזיקים במכונת כביסה. ל- 71.0 אחוז ממשקי הבית יש מחשב בבית. ל- 61.8 אחוז יש מנוי לשירותי האינטרנט. ל- 40.8 אחוזים יש מכשיר וידאו בבית (ירידה לעומת 2007). ל- 55.8 אחוז יש מכשיר DVD בבית (עליה לעומת 2007). ל-61.2 אחוזים יש מכונית אחת בבית ול- 17.5 אחוז יש שתי מכוניות בבית.
הסקר נערך ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל שנה, החל משנת 1997.