לא שומרים מרחק: אחד מכל 10 הרוגים בתאונות נהרג בתאונת חזית-אחור

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('91182b39-ee4a-4c3a-9b3d-251b393df54d','/dyncontent/2024/8/21/6581fe1f-546c-4598-b8e6-86cd7af10d3f.jpg',18239,'עירייה אייטם ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('91182b39-ee4a-4c3a-9b3d-251b393df54d','/dyncontent/2024/10/28/0332465c-494d-442b-9555-69f107e59b26.gif',18596,'לב ישראלי אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('91182b39-ee4a-4c3a-9b3d-251b393df54d','/dyncontent/2024/9/8/9c8b4e81-c302-484f-8021-2228ff2f53ca.jpg',18400,'בלו אייס אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('91182b39-ee4a-4c3a-9b3d-251b393df54d','/dyncontent/2024/8/27/9d7f959a-bbf3-4870-ac1e-bb6b597a0e74.jpg',18332,'אלפרד טניס אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('91182b39-ee4a-4c3a-9b3d-251b393df54d','/dyncontent/2024/11/3/df0fd569-76a9-4891-804e-67058dd74b58.jpg',18639,'קיבוץ השלושה אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('91182b39-ee4a-4c3a-9b3d-251b393df54d','/dyncontent/2024/11/4/f019ab0d-85f9-4099-85ce-a0c4f16ee830.jpg',18020,'שפע אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('91182b39-ee4a-4c3a-9b3d-251b393df54d','/dyncontent/2024/8/7/5067193b-26d8-471b-8cdb-027b2ddffd67.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('91182b39-ee4a-4c3a-9b3d-251b393df54d','/dyncontent/2024/10/29/fc678000-eec2-4266-be8e-2015e1b07daa.jpg',18504,'נטו חיסכון אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

על פי הנתונים שמפרסמת עמותת אור ירוק, מעל אלף בני אדם נפגעים בתאונות חזית-אחור בישראל מידי שנה. רק בשנה החולפת באשדוד נפגעו 18 בני אדם, 6 מהם במצב קשה. בעמותה קוראים למשרד התחבורה להגביר את המודעות בקרב הנהגים: "זו לא גזירת גורל"

צילום ארכיון - תאונה במעורבות משאית באשדוד. קרדיט: איחוד הצלה

שמירת מרחק מכלי הרכב שלפנינו היא אחד הכללים החשובים בנהיגה ועכשיו גם הנתונים מראים עד כמה זה יכול גם להציל חיים. על פי הנתונים שמפרסמת עמותת אור ירוק, 38 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מסוג התנגשות חזית רכב בחלקו האחורי של רכב בשנת 2023 בישראל.

בתחום העירוני נפגעו 529 בני אדם בתאונות מסוג חזית-אחור, שני בני אדם נהרגו ו-98 נפצעו קשה כאשר תל אביב-יפו, ירושלים וחיפה בראש הערים המובילות במספר הנפגעים.

באשדוד נפגעו בתאונת חזית-אחור בשנת 2023 בעיר 18 בני אדם, מהם שישה במצב קשה והיתר במצב קל. בעשור החולף נפגעו 178 בני אדם ביניהם הרוג אחד, 26 פצועים קשה והיתר נפצעו באורח קל.

בעשור החולף (2023-2014), נפגעו בתאונות חזית-אחור 10,526 בני אדם בתחום העירוני,– מעל 1,00 נפגעים בממוצע מדי שנה. על פי הנתונים, 58 בני אדם נהרגו בעשור האחרון בערים ובישובים בתאונות מסוג התנגשות חזית באחור ו-765 בני אדם נפצעו קשה.

תאונות חזית אחור – לא גזירת גורל

תאונות חזית-אחור הן תאונות בהן רכב מתנגש עם חלקו הקדמי בחלקו האחורי של הרכב הנוסע לפניו. תאונות מסוג זה עלולות לגרום לכאבי גב וצוואר, פגיעות ראש, פגיעות שרירים ורצועות, כשברים, חבלות פנימיות, פציעות קשות ואפילו למוות.

למהירות הנסיעה ולשמירת המרחק משמעות מכרעת ביכולת הנהג לבלום באופן פתאומי. מהירות גבוהה משפיעה באופן ישיר על עוצמת הפגיעה בחלקו האחורי של הרכב שמלפנים כמו גם מרחק העצירה שמתארך.

כמו רוב תאונות הדרכים גם את התאונות חזית-אחור ניתן למנוע באמצעות מערכות בטיחות מתאימים לרכב והגברת המודעות לשמירה על מרחק גדול מהרכב שמלפנים.

מערכות הבלימה האוטונומיות מפצות על טעויות הגורם האנושי (עייפות, היסח דעת, שיקול דעת מוטעה) ובמקרים רבים עוצרות את הרכב באופן עצמאי. מערכות טכנולוגיות מהסוג הזה מזהות מצב בו הנהג מתקרב לרכב שמלפנים באופן מסוכן וכי צפויה התנגשות, מאטות את הרכב באופן אוטונומי עד כדי עצירה מוחלטת ומונעות את התנגשות.

על פי ניתוח הנתונים, לגיל הרכב מרכיב משמעותי בצמצום תאונות מסוג חזית-אחור. כלי רכב שיוצרו בשנת 2008 היו מעורבים בהכי הרבה תאונות חזית-אחור בעשור האחרון (2,120). כלי רכב שיוצרו בשנים מאוחרות יותר וככל הנראה מאובזרים במערכות בטיחות חדשות, ניתן לראות מעורבות פחותה באופן משמעותי בתאונות מסוג זה. לטכנולוגיה יש חלק גדול בצמצום תאונות חזית אחור ופיצוי על טעויות הגורם האנושי.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תאונות דרכים מסוג חזית-אחור נגרמות בעיקר בשל אי שמירת מרחק מתאים מהרכב שמלפנים, נהיגה במהירות שאינה מתאימה לתנאי הדרך ולעיתים גם בשל היסח דעת של הנהג. עידוד וקידום התקנת מערכות בטיחות  אוטונומיות שמפצות על טעויות הנהג ולמעשה עוצרות את הרכב לפני הפגיעה יוכלו לצמצם באופן משמעותי תאונות מסוג זה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לפעול על מנת להעלות את המודעות לנהיגה במהירות החוקית והמותאמת לתנאי הדרך, לשמירת מרחק נכונה ולהימנעות מגורמים מסיחי דעת, ביניהם הטלפון  הנייד. תאונות הדרכים הן לא גזירת גורל. על שולחנה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים נמצאת תכנית רב שנתית לצמצום הקטל בדרכים וכל יום שהשרה לא מאשרת אותה חושפת את כולנו לסכנה שבכביש".

 
$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('0593d35f-cbb0-4e3a-b2a6-d48f195d2663','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'אייטם אירועים 525-60',525,78,true,18157,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('0593d35f-cbb0-4e3a-b2a6-d48f195d2663','/dyncontent/2017/6/5/ddc064ee-648d-4ba4-ad6e-72da51a98ff7.jpg',1808,'אייטם לוח אשדוד נט 525*60',525,78,true,18157,'Image','');},15]]);})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה