הנמל החדש באשדוד רק מעלה את פקקי המשאיות

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('f3c97ca1-549b-4ea4-87cb-66241e571fe9','/dyncontent/2024/12/2/801195ab-1e3f-4e89-8ce0-eb96f2627393.jpg',18771,'משכן עונת המנויים ילדים אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('f3c97ca1-549b-4ea4-87cb-66241e571fe9','/dyncontent/2024/12/12/77206715-7454-4100-b394-b156eb00b9a7.jpg',18504,'נטו חיסכון אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('f3c97ca1-549b-4ea4-87cb-66241e571fe9','/dyncontent/2024/8/7/5067193b-26d8-471b-8cdb-027b2ddffd67.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('f3c97ca1-549b-4ea4-87cb-66241e571fe9','/dyncontent/2024/12/12/cc29f6c5-8b6f-44ae-83f2-5b270e1cf99c.jpg',18806,'תדהר אייטם כתבה משרדים',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('f3c97ca1-549b-4ea4-87cb-66241e571fe9','/dyncontent/2024/12/5/b3b4cf46-95a6-4f0a-bc3e-be01567f2c0e.gif',18239,'עירייה אייטם ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('f3c97ca1-549b-4ea4-87cb-66241e571fe9','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18020,'שפע אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('f3c97ca1-549b-4ea4-87cb-66241e571fe9','/dyncontent/2024/8/27/9d7f959a-bbf3-4870-ac1e-bb6b597a0e74.jpg',18332,'אלפרד טניס אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

הנמל החדש שהולך ומתחזק, לא מחובר למסילת רכבת והשינוע של המכולות ממנו מבוסס על משאיות (לפחות עד 2024) - העומס בכניסה והיציאה ובכבישים רק עולה וגובר ועוד יגבר ותושבי אשדוד סובלים מההחלטה המוזרה להתחיל להפעיל את הנמל ללא חיבור למסילת רכבת

צילום: דוברות איחוד הצלה

הנמל החדש נעזר רק בשירותי הובלה של משאיות ולא מחובר לרכבת

פחות ופחות מכולות יוצאות דרך הרכבות ויותר ויותר יוצאות מהנמלים מכולות באמצעות המשאיות , מה שמגביר את הפקקים וזיהום האוויר בעיר אשדוד. הסיבה לכך היא - התחזקותו של הנמל הפרטי באשדוד,

בעוד הנמלים הממשלתיים מחוברים לרכבת, הנמל הפרטי — נמל הדרום באשדוד — עדיין לא מחובר אליה. רק בסוף 2023 צפויות להסתיים העבודות של רכבת ישראל לחיבור נמל הדרום למסילה.

כדי לעודד לכאורה שינוע של מכולות ברכבת מהנמלים הפרטיים, חברת נמלי ישראל (חנ"י) משלמת לנמל הדרום באשדוד את עלות ההובלה מהנמל הפרטי למסוף הרכבת הקרוב, אולם הפיצוי מגיע לקופות הנמלים הפרטיים, ולא מועבר לסוכני ההובלה — כך שמדובר בפיצוי שאינו מסייע בפועל לעידוד הובלה ברכבת על חשבון משאיות. היבואנים מעדיפים לא לבזבז זמן וכסף בנמל הפרטיי על הטענת מכולות במשאיות שיובילו אותם למסוף מטענים של הרכבת, ומעלים את המכולות על משאית שלוקחת אותם ישירות ליעדם הסופי.

בשל המחדל שאיפשר את התחלת פעילות הנמלים הפרטיים ללא חיבור לרכבת, נוספו אלפי נסיעות בחודש ליותר מ–100 אלף הנסיעות של משאיות שמובילות מכולות בכבישי ישראל.

לפי נתוני משרד התחבורה, כ–20% מכלי הרכב הנעים בדרכים הבין־עירוניות בשעות העומס הם משאיות וכשמדובר בכניסה והיציאה לעיר אשדוד, האחוזים גבוהים הרבה יותר. כל משאית תופסת בכביש מקום שנע בין 2 ל 10  כלי רכב (תלוי גם אם מדובר במישור או בדרך משופעת). נוכחותן בכבישים לא רק תורמת לפקקים, אלא גם פוגעת בתשתיות האספלט, יוצרת זיהום אוויר  ומביאה לתאונות קשות.

יורם זבה, נשיא לשכה הספנות, מאשים את רכבת ישראל באחריות לירידה בהובלת המכולות ברכבת, בשל סירובה להוביל מטענים רק לכיוון אחד אם לא מובטחת לה הובלה גם בדרך חזרה.

"כל נסיעה של משאית מהנמלים החדשים לשלוחת הרכבת הקרובה עולה לנו 250 שקל, ולא משתלם לנו לעשות את זה".

ברכבת ישראל דוחים את הביקורת, וטוענים כי בגלל הסובסידיה הנמוכה שהרכבת מקבלת מהמדינה, אין כדאיות כלכלית להובלת מטענים אם הרכבת חוזרת ריקה. "יש לנו תחרות מול ההובלה במשאיות שהיא כיום זולה יותר. אנחנו מנסים להסביר למדינה שכל רכבת מטענים מורידה מהכביש 70 משאיות, אבל לא נראה שהמסר עובר. אנחנו לא מקבלים אפילו שקל סובסידיה על רכבת מטענים שנוסעת ריקה, וזה הופך את הנסיעות שלנו במקרה כזה להפסדיות. אנחנו צריכים לשלם על משכורות לנהגים וגם עבור דיזל".

מכאן שיש לעשות מאמץ שקרונות הרכבת יתמלאו במטענים גם בדרך חזרה. 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה:

"חברת נמלי ישראל פועלת להשלים את חיבור נמלי המפרץ והדרום לרכבת ישראל, תוך שנתיים מתחילת הפעלת הנמלים. כל עיכוב מחייב את החברה בתשלום פיצויים. יצוין, כי הפיצוי של חברת נמלי ישראל לנמל המפרץ והדרום , אינו קשור לרכבת ישראל. מקור הפיצוי לנמלים מופיע במכרז הזכיינית לפיתוח והפעלת נמלי המפרץ והדרום.

מרכבת ישראל נמסר:

"הובלת מטענים ברכבת חייבת להיעשות לשני הכיוונים, שכן עלות הפעלת רכבת לכיוון אחד אינה כדאית, ומביאה לבזבוז כספי ציבור, כמו גם משאבים תפעוליים אחרים הבאים על חשבון שירותים אחרים (כגון זמן מסילה והקצאת ציוד נייד־קרונות וקטרים).

מחברת נמלי ישראל (חנ"י) נמסר:

"בהסכם ההפעלה מול מפעילי הנמלים הפרטיים סוכם הפיצוי (היה ידוע שהקמת הנמל תקדים את הרכבת)".

$(function(){setImageBanner('7cc0c9f2-e879-4258-8184-58820a026dee','/dyncontent/2024/12/16/23348308-a338-4763-a45a-8b7b83b66035.jpg',14997,'עיריה אייטם כתבה ',525,78,false,20076,'Image','');})
 
$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('429444e9-1e29-4fb0-9276-8f660e845505','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'אייטם אירועים 525-60',525,78,true,18157,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('429444e9-1e29-4fb0-9276-8f660e845505','/dyncontent/2017/6/5/ddc064ee-648d-4ba4-ad6e-72da51a98ff7.jpg',1808,'אייטם לוח אשדוד נט 525*60',525,78,true,18157,'Image','');},15]]);})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה