מחקר לקראת המהפכה המתוכננת בתחבורה באשדוד - האם תושבי אשדוד רוצים להתחיל להשתמש בתחבורה ציבורית ובאופניים?
09.10.15 / 11:18
משרד התחבורה יצא במיזם ניסיוני ויקר באשדוד במטרה לעודד העברת נוסעים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית ולרכיבה באופניים. באשדוד צפויה התנועה לעבור מהפכה של ממש ולהיות סיוט לנהגים ברכבים פרטיים. אך האם לאחר כל זאת, תושבי אשדוד ינטשו את הנסיעה ברכבים?
על המחקר שהיה, על הניתוח שלנו - כיצד העירייה עלולה ליפול בנושא ההסברה ועל תוצאות הסקר של אשדוד נט השואל כאן את דעתכם - בכתבה הבאה
האם תהיו מוכנים לוותר על נסיעה למשרד ברכב הפרטי ולהגיע אליו בתחבורה ציבורית או באופניים?
מחקר חדש שנערך באשדוד, ע"י פרופ' אראל אבינרי, ראש המחלקה להנדסה ולמערכות תשתית במכללת אפקה, בדק את הנכונות של עובדי העירייה לשנות את הרגלי התחבורה שלהם וגילה שהמהפך האמיתי לא יגיע מהכביש, אלא דווקא מהראש של התושבים וש...אכן קיימת בעייה מנטאלית בנושא. ניתוח אשדוד נט מזהיר מפני תגובת התושבים אם העירייה לא תדע להערך הסברתית בהתאם
מהפך התחבורה המתוכנן באשדוד:
אשדוד נבחרה על ידי משרד התחבורה לשמש מודל לתחבורה בת קיימא. משרד התחבורה משקיע וישקיע מאות מיליוני שקלים באשדוד במטרה לעודד תחבורה ירוקה וציבורית וזה כולל:
שיפור התשתית הפיזית לנוסעי התחבורה הציבורית , תשתית שבילי אופניים , שיפור תשתית הולכי רגל, הקטנת החניות ללא תשלום, העדפה ברמזורים לתחבורה הציבורית, יצירת נגישות למוקדים מרכזיים באופניים, הרחבת מדרכות וצמצום רוחב הכבישים, עדיפות ברורה להולכי הרגל ולתחבורה ציבורית, תוספת מקומות חניה בתשלום ועוד ועוד פעילויות שיגרמו למהפכה בתנועה בעיר וימאיסו את הנסיעה ברכב פרטי.
מחקר - האם תושבי אשדוד יענו לאתגר וינטשו את רכבם?
במסגרת המהפכה המתוכננת, נערך מחקר בעיר אשדוד כדי להבין את הפוטנציאל של מעבר מרכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית.
בתחילת 2015 התקיימה באשדוד מעבדה עירונית, שבמסגרתה הגיעו חוקרים לשטח, נפגשו עם תושבים והעלו רעיונות אפשריים לפעילויות בתחום התחבורה.
במחקר השתתפו עובדי עירייה.
בשלב הראשון התקיים סקר מקדים בו השתתפו 192 עובדים ואחר כך התקיימו קבוצות מיקוד וסדנאות שבהן נכחו 59 משתתפים.
החוקרים ניסו להבין מה המוכנות של העובדים לשינוי ומה יכול להביא אותו.
תוצאות המחקר:
רוב המשתתפים רואים את התחבורה המקיימת באור חיובי ומודעים ליתרונות הסביבתיים והכלכליים שלה. אך הבעיה היא נורמטיבית:
הגעה ברכב פרטי נתפסת ע"י האשדודים כנורמה ומי שמשתמש בתחבורה בת קיימא נתפס כפחות נורמטיבי.
הנסיעה ברכב פרטי נתפסה בעיני הנחקרים כמשהו פשוט וקל עבורם, לעומת הנסיעה בתחבורה ציבורית ואופניים שנתפסה כמשהו מסובך.
אנשים אמרו שאינם יודעים איך להגיע באוטובוס, איזה קו לקחת, לא יודעים אם יוכלו לנסוע באופניים, זה קשה והם לא יודעים איפה לחנות את האופניים. חלקם כלל לא יודעים לרכוב על אופניים....
חלק מהמשתתפים במחקר אמרו שהם היו רוצים להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית ואופניים, אבל אינם יודעים אם יהיו מסוגלים לזה, כי זה מסובך בשבילם.
עוד עולה מהמחקר - שכאשר נשאלו כיצד ניתן לעודד שימוש בתחבורה ירוקה, אמרו רבים מהמשתתפים שצריך לשפר את התשתיות.
כאשר נשאלו המשתתפים האם בהינתן מצב שבו באשדוד יש תשתיות כמו בערים מתקדמות באירופה, שבהן התחבורה הציבורית, שבילי האופניים ושבילי ההליכה טובים ונוחים, האם היו משתמשים בהם? רבים ענו שלא, משום שזה נתפס כלא נורמטיבי.
ההצלחה או הכישלון טמונים בהסברה - ניתוח אשדוד נט:
פרויקט מהפכני וניסיוני מסוג זה, יקום ויפול על הסברה חכמה.
בעירייה יהיו חייבים להבין שכשמנסים לשנות לתושב את סדר היום שלו מבלי שהוא מזהה שיש לו בעיה (ובאשדוד אין בעית פקקים) הציבור יגיב בזעם רב כנגד!
כדי להצליח להעביר לתושבים את המסר, יש להציג להם בשלב ראשון את הבעיה הקיימת או את הבעייה שצפויה להיות לו... ורק לאחר מכן להציג את הפיתרון לבעיה זו....כל דרך אחרת להציג פתרון לפני בעיה, תהיה אסון הסברתי ותיצור התנגדות מסיבית מצד תושבי העיר עד כדי כך שההנהגה עשויה לקבל רגלים קרות ולוותר על המיזם.
בשלב ב'- יש לערוך מערך הסברתי לטובת שינוי מנטלי/פסיכולוגי (וזה לא פשוט לעיר שה"פוזה" מנגנת בה כינור ראשון). לשם כך יש לנסות לגייס מובילי דעת קהל כדי ליצור את אפקט העדר, ליצור קמפיין המדבר על ערבות הדדית וטובת הכלל על הפרט ועוד.
מורכב מידי ולכן סביר שעיריית אשדוד לא תשכיל לעשות כן
הכישלון באירופה והאם די בשיפור התשתיות?
מסתבר שלא מספיק לטפל בתשתיות של התחבורה הציבורית - בערים רבות באירופה קרו מקרים שבהם העירייה שיפרה את התחבורה הציבורית אך לא גדל מספר המשתמשים בה, כי לא טיפלו בפן הפסיכולוגי של הנושא.
המסקנות של פרופסור אבינרי
כדי לשנות את תפיסת הנורמות ולגרום לאנשים להשתמש יותר ויותר בתחבורה הציבורית, ללכת ברגל או לסוע באופניים, יש צורך בקמפיינים של מתן דוגמה אישית!
יש לקיים הדרכות, סדנאות ומתן מידע לעובדים יכולים לשפר את תפיסת השליטה ולעודד שימוש באלטרנטיבות המקיימות. כל זה יצטרך להתקיים במקביל לשיפור התשתיות.
אבינרי מציין כי חשוב להדגיש גם את היתרונות הבריאותיים של נסיעה באופניים והליכה ברגל - "הזמן הדרוש לנסיעה לעבודה באופניים הוא בדרך כלל הזמן המומלץ לנו לפעילות הגופנית היומית, ולכן זה משפר את הבריאות ואת איכות החיים".
אך יש לקחת בחשבון שאנשים רבים ודאי נרתעים מהגעה באופניים או ברגל, במיוחד בימים החמים בהם מזיעים הרבה, משום שבמקומות העבודה בדרך כלל אין מקלחת.
כנראה שזו סוגיה נוספת שיש למצוא לה פתרון, או להגיע ברגל ובאופניים בימים קרירים יחסית, ובשאר הימים להגיע בתחבורה ציבורית או ברכב משותף.
המהפך כבר יצא לדרך, השאלה הפתוחה היא- מה יהיו התוצאות וההשלכות שלו?
סקר אשדוד נט-
בעקבות השגות של תושבי אשדוד על המחקר, אשדוד נט שואל - מה דעתכם, תושבי אשדוד, האם אתם בעד המהפכה הירוקה והאם תתחילו לנסוע באופניים ובתחבורה הציבורית? או שמא כל שיעשה המיזם הוא לפגוע קשות בתנועת הרכבים הפרטים?
בחרו בתשובה המתאימה לכם:
תוצאה | |||
---|---|---|---|
> |
אין סיכוי! סתם יהרסו לנו את התנועה בעיר |
100% | |
> |
בהחלט נתחיל לנסוע בתחבורה ציבורית ואופניים |
0% |