להאזנה לתוכן:

מתברר כי אשדוד הופכת למעצמה של סטנד-אפ לא רק בשפה העברית אלא אף ברוסית. מדובר בתחרות ההומור KVN תחרות הומור פופולארית ביותר, הן בימי בריה"מ ורוסיה הפוסט סובייטית והן בקרב ציבור דוברי הרוסית בישראל.

 

את התאריך ה-1 באפריל ניצלו בסוף השבוע האחרון באשדוד לעריכת תחרות הומור בהשתתפות קבוצות מתחרים מרחבי הארץ(אשדוד,ת"א,חיפה,פתח תקוה,ערד ועוד)לאולם המופעים של מתנ"ס "דיונה" הגיעו מאות צופים לשעה ארוכה של צחוק וחידודים.הצופים מבוגרים כצעירים הגיעו למופע ה-"ק-וו-אן" (КVN) שהם ראשי תיבות שמשמעותם בתרגום חופשי לעברית  "מועדון השמחים והשנונים". יש המכנים את תחרות ההומור בשם "אולימפיאדת ההומור".. בוריס גיטרמן,מ"מ ראש העיר ויו"ר דירקטוריון החברה העירונית לתרבות הפנאי,ברך את הקהל באמרו- " אני מאוד שמח להיות נוכח בפסטיבל הומור ,משחק ק.וו.אן ,במיוחד כשהוא מתרחש ב-1 לאפריל - יום ההומור הבינלאומי. אני בעצמי אוהב את המשחק ושמח שאתם , הקהל, הגעתם לפה ליהנות ולצחוק. אשדוד נחשבת לעיר הבירה לפסטיבל ההומור ולמשחק ה-ק.וו.אן עקב כך אני  מכריז על מסורת חדשה ,מידי שנה נערוך פסטיבל הומור באשדוד ב-1 באפריל.המשחק מביא צחוק לחיינו בפרט בימים הלא פשוטים מבחינה ביטחונית."

התחרות נולדה בקמפוסים של אוניברסיטאות שונות בברית המועצות של שנות ה-60, בתקופה שהתאפיינה בפתיחות חלקית כלפי חופש הביטוי האמנותי לעומת משטר הדיכוי של סטאלין. בשנות ה-90 הגיעו לישראל רבים ממשתפי המשחק המקורי מבריה"מ וחבר המדינות ופנו לחדש את המסורת של משחקי ההומור של הKVN גם בארץ.ב-1992 כבר היו בארץ שמונה קבוצות מקומיות (מת"א, נתניה, רמת גן, הרצליה, אשקלון, פתח-תיקווה,אשדוד ובת-ים) למרבה ההפתעה הוא עדיין לא זכה לתרגום מקומי ולמעשה רוב הישראלים כלל אינם מודעים לקיומו.למעשה,תוכנית הKVN בגרסתה הישראלית מהווה מכשיר להבעת ביקורת חברתית-סאטירית על המציאות החברתית והפוליטית בארץ וזאת, מבלי שישראלים ותיקים יחשפו לה מפאת מגבלות השפה ומכך שהתחרות ידועה בקרב ציבור העולים בלבד.התחרות נערכת בפני קהל חי ומחולקת ל 5 חלקים כאשר בכל חלק ניתנת למתחרים משימה שונה. הקבוצות המתחרות מציגות בתורן את הבדיחות שהכינו עבור המשימה על הבמה. כל קבוצה לבושה בתלבושת ססגונית שמייחדת אותה. התלבושת משמשת לא רק לזיהוי הקבוצתי אלא גם אמצעי הבעה והמחשה.בתום כל משימה זוכה הקבוצה לציון על הביצוע מחבר השופטים .תפקידם של השופטים להעריך את הביצועים של הקבוצות המתחרות עפ"י פרמטרים של הומור, שנינות, איכות ההופעה ולדרג אותם בסקלה של מ-1 עד 5. בסוף התחרות מסכמים את הנקודות מכל השלבים ומכריזים על מנצחים שעולים לשלב הבא.לרוב, משתתפי המשחק נוטים להגיב באופן סאטירי, אינטליגנטי ,שנון וביקורתי על תהליכים, שינויים או תופעות המתרחשים בחברה , במדינה או בעולם, ולפעמים בצורה עוקצנית וחריפה. לדוגמה, ברוסיה, לאחר נפילת הגוש הסובייטי, קבוצות הק-וו-ן צחקו והמציאו בדיחות על תופעות השחיתות, הפשע, עליבות החיים ובעיות הכלכליות שרווחו בהווי החיים הפוסט סובייטי בישראל התוכנית מטפלת בנושאים מצחיקים מהווי החיים הישראלי והמציאות המקומית. כך,הוצגו בה במשך שנים, בדיחות ומערכונים היתוליים המבקרים את תרבות "הפראייר הישראלי" , תרבות "המגיע לי", תופעת הישראלי המכוער, האבסורד שבחיי היום-יום בישראל, בעיות וקשיי הקליטה של הרוסים בישראל , אטימות הביורוקרטיה, היחסים עם הפלסטינאים, המשכנתא, הצבא, הפוליטיקה  ובדיחות על התרבות הפופולארית הרוסית והישראלית. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה