עלייתו של המס הירוק: כיצד תוכלו לקנות רכב במחיר משתלם
25.11.19 / 12:03
הרפורמה במיסוי על רכבים "ירוקים" מתגלגלת זמן רב בין משרדי הממשלה, אך באפריל האחרון היא אכן יושמה וקיבלה תוקף. מה המשמעות ליבואנים והכי חשוב – לצרכן? בואו נעשה קצת סדר
זאב נחמנזון
על מי הועמס המס הירוק?
מתוך דאגה ומודעות לאיכות הסביבה, העניקה מדינת ישראל בעשור האחרון הטבות מס על רכבים ידידותיים לסביבה, בעלי רכיבים מזהמים נמוכים ומנועים משולבים (היברידיים). אותו "מס ירוק" נועד לשמש תמריץ ליבואנים לייבא רכבים ירוקים. ההנחות הללו בתורן התגלגלו הלאה לרוכשי הרכבים, מה שהיווה תמריץ כלכלי לצרכנים לעבור לרכבים כאלו.
בשנת 2018 התעדכנו התקנים למדידת זיהום האוויר לפי 15 קבוצות זיהום ונקבע מסלול מיסוי שונה לרכבים היברידיים וחשמליים. חלוקה זו הביאה לכך שדגמי רכבים רבים שנהנו מהטבת מס איבדו את הזכאות עליה ומחירם עלה משמעותית – לעתים אף ב-30%, התייקרות דרמטית זו גולגלה גם היא לשוק רוכשי הרכבים. כך פגעה הרפורמה ישירות בכיסם של הצרכנים – למעט אלו שכבר הספיקו לרכוש רכשו רכב עם הטבת מס, ולמעשה הרוויחו באופן יחסי משום ששווי הרכב שלהם עלה. אך אל דאגה, למרות עלייתו של המס הירוק, עדיין ניתן למצוא רכבים למכירה במחירים טובים ובתנאים משתלמים, פשוט צריך לדעת איפה ואיך לחפש.
אלה שעוד לא עלו על הכביש
השנה האזרחית מתקרבת לסיומה, אך במגרשי הרכב ואצל יבואנים רבים תוכלו למצוא רכבים מהשנתון הקודם שטרם עלו על הכביש. בפועל, מדובר ברכב חדש לגמרי שעדיין כפוף לתנאים שחלו טרם הרפורמה ונהנה מהטבת המס. בנוסף, חברות רבות ישמחו להציע לכם את הדגמים האלו בהנחות גדולות כדי לפנות מקום לסחורה חדשה.
על אותה המשבצת ניתן לקנות מה שמכונה רכב אפס קילומטר: רכב משנתון קודם, חדש מהניילונים, שהבעלות הראשונה עליו רשומה על סוכנות הרכב ולא עליכם – פקטור חשוב שישרת אתכם בבואכם למכור את הרכב בעוד מספר שנים.
אז מה יותר משתלם, רכב אפס קילומטר או רכב שעדיין כפוף להטבות המיסוי הירוק? בשקלול הסופי הטבת המס הירוק שווה יותר כסף מאשר יד נוספת על הרכב, במיוחד כזו שבפועל לא נגעה בו.
אלה שמחכים לבעלים חדשים
רכבים משומשים שנקנו תחת הטבות מס עדיין יימכרו עם הנחה זו, והיא תגולגל גם לרוכש הבא. אם בכוונתכם לרכוש רכב משומש מסוכנות רכב – מומלץ לשקול רכב היברידי שהפך לאחד הפופולריים בישראל בשנים האחרונות, או רכב אשר נהנה מהטבת המס הירוק בעסקת הרכישה הראשונה שלו. כיום ניתן למצוא בשוק רכב יד שנייה עד 50,000 ₪ ואף פחות, עם כל היתרונות וההטבות שהזכרנו. כך תיהנו גם מרכב פחות מזהם וגם מהנחה עליו.
כל רכב לגופו
במבחן התוצאה, הרפורמה במיסוי גרמה לשינוי במחירו של כל דגם. מי שנפגעו הכי מעט הם רכבי הדיזל ואלו בעלי המנועים הפחות ידידותיים לסביבה, מאחר ומלכתחילה הם לא נהנו מהטבות מס.
אם מדובר ברכב שאמור לשרת אתכם למטרות מסחריות – כנראה שעליית המס לא צריכה להעסיק אתכם כלל.
רכבים היברידיים, חשמליים ואפילו דגמי המיני – החסכוניים מאד בדלק, כבר החלו תהליך התייקרות.
לאן ממשיכים מכאן
ככל שהטכנולוגיה מתקדמת ומשבר הזיהום מתעצם – יחולו עוד ועוד שינויים בתקינות פליטת המזהמים, והטבות המס תתמקדנה בקבוצות קטנות יותר. עם זאת, חשוב לזכור כי שוק הרכב רווי מאד, יש בו לא מעט הזדמנויות ומבצעים משתלמים ולא נראה שזה הולך להשתנות בקרוב.