איך להתכונן לפתיחת חנות פיזית בישראל?
05.09.22 / 09:47
אם קבלתם החלטה אמיצה לפתוח חנות פיזית, וכבר בדקתם את ההיתכנות וראיתם שאתם עתידים להרוויח בגדול מהחנות הזו, ושלקוחות מהאיזור הקרוב והרחוק עתידים להגיע לחנות שלכם ולקנות מהמוצרים שלכם. אתם בוודאי כבר מתחילים לנוע לכיוון הביצוע המעשי, ונשאלת השאלה איך מתכננים חנות פיזית בצורה שהיא תעשה את העבודה שלה - תמשוך את הלקוחות להיכנס פנימה, תסביר להם פנים, תגרום למוצרים להיראות מושכים, ובסופו של דבר, העיקר הוא - שהחנות תזמין את הלקוחות להכניס את המוצרים לסל הקניות שלהם ולרכוש מהמוצרים שלכם, והרבה.
אז איך עושים את זה? איך מתכוננים נכון לפתיחת חנות פיזית? יש כמה ידיעות ומוצרים שאתם חייבים שיהיה לכם באמתחתכם לפני שאתם גוזרים את הסרט ביום הפתיחה של החנות. במאמר זה נתייחס לכמה מהמוצרים הבסיסיים ביותר שצריך להיות בכל חנות כגון: קיר חריצים, עגלות, מתקני תצוגה, מדפים מודולריים, דלפק קופה, ועוד מוצרים, אם אתם לא סגורים על המשמעות של המילים הללו או על החשיבות שלהם לעסק שלכם - כדאי לכם לקרוא את המאמר הבא בתשומת לב רבה:
אלו מוצרים בסיסיים צריכים שיהיה בחנות פיזית?
עכשיו הגענו לחלק המעשי, את ההחלטה על פתיחת המקום כבר קיבלתם, את האישורים הבנקאיים והעירוניים כבר קיבלתם, את המקום שנמצא באזור הנכון של העיר כבר השכרתם, כל מה שנשאר עכשיו הוא למלא את החנות באמצעי תצוגה מושכים ושאר האביזרים הנצרכים לכל חנות פעילה. מהם אותם אביזרים? עשינו בשבילכם רשימת קניות קטנה, שאותה תוכלו להשיג בכיף ובאיכות הגבוהה ביותר בחברת אריזון:
לוחות חריצים
קיר חריץ - או בשמו המקביל: "לוחות חריצים" הם בעצם התשתית שעליה ניתן לתלות את המוצרים שלכם על קיר החנות. ביקרתם פעם בחנות כלי בית וראיתם מחבת תלוי על וו תליה היוצא מן הקיר? כנראה שמאחורי שי לוח חריץ המאפשר זאת. זהו מוצר בסיסי לחלוטין לכל חנות שרוצה למכור מוצרים פיזיים.
עגלות קניה? לא רק בסופר
עגלות קניה - עגלות שבהם יוכלו הלקוחות לשים את המוצרים שהם קונים מהחנות, עגלות קניה שימושיות לא רק בסופר מרקט, אלא גם בחנות בגדים, חנות גלידות וחנות למוצרי כלי עבודה וכלי בית. שהלקוחות שלכם מסתובבים בחנות עם עגלות - קרוב לוודאי שהם יצאו אם יותר ממוצר אחד מהחנות שלכם, זה טבעי. מחקרים הראו שאפילו גודל העגלה משפיע על כמות הקניות של הלקוחות, ככל שרוחב העגלה גדול יותר - כך גם הלקוחות לוקחים יותר מוצרים מהמדפים, כי יש להם יותר מקום לסחוב. כמובן שהכל בגבו הטעם הטוב ובהתאמה לחנות למוצרים הייחודים שלכם, אבל העיקרון מובן.
מתקני תצוגה - מתקנים או מדפים שעליה ניתן להציג את המוצרים שלכם, בצורה יפה ומסודרת שתעשה חשק ללקוחות לקחת ולשים בעגלה.
מדפים מודלריים - חיסכון מצוין במקום
מדפים מודולריים הם מדפים שניתן לשנות את הגודל שלהם. כיוון שמדובר על חנות פיזית, יש משמעות רבה למקום - אם יש רווח גדול מדי בין מדף למדף מספר המוצרים שניתן יהיה לשים בארון יהיה קטן יותר, וממילא הרכישות של הלקוחות וההכנסות שלכם במקביל יהיו קטנים יותר. מדפים מודולריים הפ פתרון מצוין לבעיה זו, הם מאפשרים הגבהה או הנמכה של גובה המדיף כך שתוכלו במהלך כל עונה או תקופה של הכנסת מוצרים חדשים - לבחור איזה גובה מתאים למדפים וכמה מוצרים להכניס לארון המדפים שלכם, תוך כדי שמירה על תפיסת מקום מינמאלית בחנות. אב, מדפים מודולריים יכולים להיות טובים גם לארונות תצוגה בחנות עצמה וגם לארונות אחסון במחסן החנות.
דלפק קופה רגע לפני שהלקוחות משלמים
דלפק קופה שיש לתת בו הרבה מחשבה על הגודל ועל העיצוב שלו, שכן הרגעים שבהם הלקוח עומד ליד לדלפק הקופה ומחכה לשלם על מה שהוא רכש בחנות- זה הזמן שבו הוא מקבל החלטה האם להוסיף עוד מוצר לעגלת הקניות או לא, וכדאי שהדלפק והסביבה שלו תייצר כדאיות ותמשוך אותו לרכוש עוד מוצרים מהחנות שלכם. יחדם עם הדלפק ועליו, כמובן יש צורך בקופה ומערכת חשבונית חכמה שבהם תוכלו לבצע את התשלום עבור המוצרים שהלקוחות רכשו בחנות - שזה בעצם התכלית של כל פתיחת החנות.
למה לפתוח חנות פיזית כשאפשר באון-ליין?
בעבר הלא רחוק המסחר כולו היא רק פיזי, חנויות ברחוב, במרכזי הקניות, אנשים שהולכים ברגליהם קונים ומוכרים. לפני כמה שנים נכנסו בתנופה חנויות האינטרנט למיניהם, והיה נראה כאילו כולם קונים רק מהפלאפון און ליין, ועוד רגע כל החנויות יעלמו או יסגרו מחוסר קונים.
כיום הולכת ומתחזקת ההכרה שאי אפשר ללא יחס אישי ומוחשי, מחקרים חדשים מוכיחים שהמכירות הטובות ביותר נעשות כשהחנות היא גם פיזית וגם און ליין. וזאת משתי סיבות:
מצד האחד, האמינות של חנות פיזית היא גדולה לאין ערוך מחנות אינטרנט. לקוח שרוצה לקנות בגד למשל, דרך חנות און ליין, והוא מתלבט בין שני חנויות כאלו, כשלאחת מהם יש גם חנות פיזית בעיר שלו שבה הוא יוכל להחליף בקלות את הבגד שהוא קנה אם משהו לא יסתדר - קרוב לוודאי שאותו לקוח יעדיף לרכוש בחנות האון ליין שיש לה סניף פיזי סמוך למקום מגוריו, ושבסופו של דבר יהיה לו עם למי לדבר ולמי לפנות, עין בעין. גם מהצד של המכירות וההמרה האחוזים פונים חזק לכיוון החנות הפיזית: בחנות און ליין רגילה רק 2% מהנכנסים עתידים לרכוש מוצר, ולא בטוח שבסכום מספיק גבוה על מנת שיהיה שווה לבעל החנות דמי המשלוח וכל הפרוצדורה הנלווית לרכישה זו. לעומת זאת, בחנות פיזית - קרוב ל90% מהלקוחות שנכנסו לחנות - ירכשו גם מוצרים, גם כאלו שלא תכננו לרכוש אותם. ייתכן שהסיבה לכך היא המוחשיות של המוצר, ביחד עם יחסי האנוש של המוכר\ת בחנות שעושים את שלהם.
אמנם, מצד שני, היתרונות של חנות און ליין הם גדולות גם כן: העלות של החנות עצמה נמוכה עד אפסית, האפשרות להגיע ללקוחות מכל רחבי תבל היא גדולה, וממילא גם המכירות יכולות להיות גדולות ורחבות לאן שיעור מאשר חנות מקומית. ניתן לפרסם את החנות באמצעות שיווק דיגיטלי או קידום אתרים אורגני "ולדוג" (פישיינג) את הלקוחות הפוטנציאליים שהמוצרים של החנות מתאימים להם, גם כשהם לא יודעים על החנות כלל. ועוד סיבות נוספות ומגוונות.
אז מה למסקנה?
נראה שיש להחזיק בחבל בשני קצותיו - יש להקים מערך איכותי של חנות און ליין, וביחד עם זה גם להקים חנות פיזית, מקום שבו ניתן לראות את המוצרים עצמם בפאום מוחשי או להיפגש פנים אל פנים עם אנשי החברה ועובדיה ביצירת קשר אנושי ויחסי אנוש, שהוא הבסיס לכל מכירה מוצלחת.
לסיכום:
פתיחת חנות פיזית היא מהלך אמיץ שיכול להביא לכם ברכה גדולה לעסק שלכם. לפני שאתם גוזרים את הסרט ומזמינם את הלקוחות כדאי לכם לרכוש את כל המוצרים הנצרכים לחנות, ולהתייעץ עם מומחה בתחום, כדי לדעת כיצד לעצב אותם בצורה נכונה, יעילה ומזמינה, על מנת שהחנות הפיזית שלכם תהיה כלי מחזיק ברכה, ללקוחות רבים ומרוצים.