ניצחו את הקורונה ושבו לעזור לחולים: הכירו את המלאכים בלבן מאסותא אשדוד


להאזנה לתוכן:

הם בעלי משפחות, הורים לילדים, חלקם אנשי קריירה, חלקם בעלי עסקים, עם חלומות ושאיפות וממגזרים שונים, אך לכולם מכנה משותף אחד: הם ניצחו את הקורונה והחליטו להקדיש מעצמם כדי עזור לאלו שנאבקים במחלה הארורה הזאת כיום. אברהם פורגס, אחד המתנדבים: "הקורונה פגעה בכולם, ללא הבדל דת גזע מין וגיל, אבל מה שיותר גרוע מהקורונה זה הפילוג ושנאת אחים"

המלאכים בלבן עם צוות בית החולים בכנס הוקרה לכבודם. צילום: אסותא אשדוד

גל ההתפרצות השלישי היכה בעוצמה באשדוד - מתחמי הבדיקות עמוסים לעייפה, מספר הנדבקים עולה מיום ליום למרות הסגר שהוחל על המדינה והוארך בעשרה ימים, מחלקת הקורונה באסותא מלאה כמעט עד אפס מקום והעסקים בעיר חטפו מכה אנושה נוספת בטרם הספיקו להתאושש.

האמנם, מבעד להרס, לבהלה ולתחושת הפילוג שרק הלכה והתעצמה, משבר הקורונה הביא עמו גם רגעים של חמלה, אנושיות ותקווה, שמעל הכל ממחישים דווקא את הצד הטוב שבאדם. כך זה מידי יום במחלקת הקורונה בבית החולים אסותא אשדוד, שם מתרחשים רגעים שכאלו באופן שגרתי.

לצד מאמצם הבלתי נלאה של הצוות הרפואי להציל חיים, במחלקה פועלים כיום 16 מתנדבים אשר נותנים כתף תומכת לצוות הרפואי אך בעיקר למטופלים המאושפזים במחלקה שמנותקים מהעולם החיצון. הם מארחים להם חברה, משמשים להם אוזן קשבת ויותר מכל – דרך לתקשר עם בני משפחותיהם שעוקבים בדאגה אחר מצבם.

ארכיון קורונה - מחלקת הקורונה באסותא אשדוד

ברמה הכללית, בבית החולים פעילים בסה"כ כ-200 מתנדבים קבועים המסייעים במגוון תפקידים, 80% מהם תושבי אשדוד. "מיולי 2020 קלטנו את ראשוני המתנדבים לתוך מחלקת קורונה" - אומרת הילה בכר, רכזת משאבי אנוש האחראית על מערך ההתנדבות ושותפה בהקמתו עוד טרם פתיחת ביה"ח, יחד עם תבור אנושי, ראש אגף משאב אנוש ופנינה צרויה, מנהלת משאבי אנוש.

"כיום פעילים במחלקה 16 מתנדבים, חלקם מתנדבים בתוך המחלקה וחלקם בחמ"ל קורונה" – היא מסבירה. "המתנדבים במחלקה מקשרים בין המשפחות למטופלים דרך ה"זום", משוחחים איתם, ומסייעים בהגשת שתייה חמה ולעיתים גם בהאכלה. מתנדבי החמ"ל נותנים מענה טלפוני למשפחות מטופלים, זימון המשפחה לביקור וליווי משפחות לחדר התמגנות לפני כניסה למחלקה".

לדבריה, בין המתנדבים למטופלים נוצר חיבור מאוד חזק, כיוון שבשונה מיתר המחלקות המחלקת הקורונה אין משפחה שיכולה להגיע ולבקר. "היו מקרים שמתנדבים אף הגיעו ללוויות ולשבעה של נפטרים ומנגד אחרים שהוזמנו לסעודת הודיה לאחר שהמטופל שוחרר לביתו" – מספרת בכר.

"המסירות של המתנדבים היא לא משהו שניתן להסביר במילים" – היא מוסיפה. "מדובר באנשים שלכל אחד מהם חיים משלו, ולמרות זאת הם מפנים מהזמן שלהם בשביל המטופלים. הם ללא ספק הפכו לחלק מאוד חשוב מצוות בית החולים".

המלאכים בלבן עורכים למטופלים הקפות עם ספר תורה בשמחת תורה. צילום: אסותא אשדוד

הכירו אותם - המלאכים בלבן ממחלקת הקורונה באסותא אשדוד:

אברהם פורגס, 43, נשוי פלוס 4, מפקח כשרות ברבנות של אשדוד, ממקימי איחוד הצלה בעיר ומתנדב בתוך מחלקת קורונה:

"מי שלא נכנס לא יבין זאת. מדובר באטמוספרה אחרת...הקורונה פגעה בכולם, ללא הבדל דת גזע מין וגיל, אבל מה שיותר גרוע מהקורונה זה הפילוג ושנאת אחים, הקורונה הוציאה הרבה רוע, ריחוק, קיטוב, שנאה, השמצה, נידוי, חרמות ושאר מרעין בישין, אבל דווקא למחלקת קורונה נכנסים כולם ממוגנים, אין הבדל של דת גזע ומין, כולם לובשים את אותו מיגון, אותם מדים, אי אפשר לזהות, אי אפשר לקטלג.

חרדי מאשדוד נותן יד ומסייע וכח עזר מרהט שעוזרת לאחות מהרצליה שמסייעת לרופא מגני אביב, כולם לבושים אותו דבר, אין ריחוק והבדל של זהות במחלקה, כל החולים מקבלים את אותו היחס ללא קשר לאיזה מפלגה הם יצביעו או לא יצביעו.

אברהם פורגיס ממוגן לפני כניסה למחלקה. צילום פרטי

התנאים הם תנאים שווים, החמצן מאותו מיכל, כולם נושמים את אותו אוויר, כולם סובלים מאותו הקושי. דווקא מהנקודה הכי כואבת בתקופת הקורונה, ניתן למצוא את האור האמיתי של הנקודה הכי מחברת - בני אדם - אנושיות.

יש חולים דוברי עברית / צרפתית / מרוקאית / רוסית לכולם אני יכין את אותו תה חם שיחמם להם את הלב.

ברצוני לנצל את הבמה ולהודות לצוות בית החולים, להנהלה שהבינה ונתנה לנו את הזכות להתנדב לצוותי הרפואה שעמוסים בעבודה - אין עליכם בעולם! ולחברי המתנדבים שעוזבים בית ונוחות, מקדישים את זמנם לטובת אחרים.

ובנימה זו אני רוצה לסיים, הכח נמצא אצלינו האזרחים, בואו נכבד אחד את השני, נקבל כל אחד באהבה ולא רק בעת צרה אלא גם ביומיום, גם במרחב המוכר והנח. בתפילה להחלמה מהירה ושנזכה לעבור את התקופה בקלות ובשמחה".

מילות תודה שכתב אחד המטופלים במחלקה למתנדבים

יוסי לנדאו, בעל חברה שילוח בינלאומי, תושב העיר אשדוד וקמבץ זק"א לכיש. מתנדב בתוך הקורונה פעמיים בשבוע בקביעות. "להתנדב במחלקת קורונה בשבילי זה בוסט של אנרגיה לכל השבוע. המחלקה הזו נותנת פרופורציה לחיים".

חזי רוזנבאום, בן 40, נשוי פלוס 4 ילדים, עובד במכירות און ליין. מתנדב בבית החולים למעלה משנתיים במיון דרך איחוד הצלה וגם בתוך מחלקת קורונה; "מה שאני לוקח איתי מההתנדבות בקורונה זה המחוות הקטנות (כוס תה, שיחה מלב אל לב) שאני מצליח לתת למטופלים בשעות הקשות".

מנדי קפלן, בן 38, נשוי פלוס 5. מתנדב בתוך מחלקת קורונה. "ההתנדבות מחזקת אותי ואני מרגיש שאני מקבל יותר ממה שאני נותן".

משה מלאייב, חובש בהכשרתו ומתנדב גם במיון בית החולים דרך ארגון איחוד הצלה, מתנדב בחמ"ל קורונה.

חזי רוזנבאום בדרכו לשמח את החולים במחלקת הקורונה באסותא.

חיה גרובייס, בת 49, נשואה פלוס 5, מורה במקצועה. מתנדבת בתוך המחלקה וגם בחמ"ל. "במחלקה הזו הנתינה מביאה לידי אהבה אינו עוד פתגם. אתה מתחבר לחולה והוא הופך לחלק ממך".

יהודה סופרין, בן 28, נשוי פלוס 4. מתנדב בתוך מחלקת קורונה. "אני רואה את המסירות של הצוות ומבין כמה הם דואגים לכל אחד ואחד ללא מנוחה וזה מעורר הערכה ורצון לסייע להם בכל מה שרק אפשר".

יהודית ובנימין פורגס, זוג נשוי הורים ל-10 ילדים, גרים במושב חלקיה. יהודית מתנדבת בחמ"ל קורונה ובנימין בתוך המחלקה. בנימין פנסיונר של משרד החינוך היה פורץ דרך בהקמת הצלה (העביר הדרכות חובשים למגזר החרדי) ויהודית עובדת במפעל במושב. "החלטנו להתנדב לאחר שהחלמנו מהקורונה. משמח אותנו שאנו מצליחים להרגיע את המשפחות ולהיות להם אוזן קשבת ולסייע לצוות ולמטופלים בכל מה שאפשר".

רבקה אהרוני, בת 67, נשואה פלוס 1, מורה לספורט בפנסיה ומתנדבת בחמ"ל הקורונה. "ההתנדבות ממלאת אותי ומרגש אותי כל פעם להגיע למחלקה הזו ולסייע למטופלים ומשפחותיהם".

דודי שוורץ שב אל מחלקת הקורונה כדי לחזק את החולים. צילום פרטי

דודי שוורץ, בן 30, נשוי פלוס 3, עובד כאיש מכירות ומחודש אוגוסט מתנדב בתוך המחלקה פעמיים בשבוע באופן קבוע. "הייתי מורדם ומונשם כחודש והבטחתי לעצמי שכשאחלים אני אחזור לבית החולים רק הפעם כמתנדב" - הוא מספר.

"ההתנדבות בשבילי זו היכולת להחזיר לחברה ולבית החולים שכל-כך נתן לי והציל אותי" - הוא מוסיף. "לראות את המטופלים מחייכים ומבסוטים ולשמוע מהם את המילים "רק לך חיכיתי", זה ממלא את הנשמה וזה מה שגורם לי להמשיך להתנדב. אני מרגיש שצריך את זה כמו שצריך לנשום".

משה יפרח, מורה, נשוי פלוס 8. מתנדב בתוך מחלקת הקורונה. "כאשר אני יוצא מהמחלקה בידיעה שהצלחתי לעזור למישהו אפילו בהגשת כוס תה או שיחה טובה זה ממלא אותי ונותן לי כוח להמשיך להתנדב".

שרה שטרן, בת 55,נשואה פלוס 7 ילדים, מתנדבת בתוך מחלקת הקורונה. "ההתנדבות נותנת אנרגיה וסיפוק אדירים ואני לא מפספסת אף יום של התנדבות".

עורכים הדלקת נרות למטופלי המחלקה. צילום: אסותא אשדוד

יצחק הופמן, בן 42, נשוי פלוס 8, איש מכירות, מתנדב בבית החולים במלר"ד כבר למעלה משנתיים דרך איחוד הצלה וגם במחלקת הקורונה ובחמ"ל. "אני שמח על זה שאני מצליח לעודד ולעלות חיוך למטופל וגם מבחינת הצוות, אני שמח שאני יכול לסייע להם כי הם עובדים מאוד קשה".

ע', גמלאית של מערכת החינוך, מתנדבת בבית החולים זו השנה השנייה במלר"ד ובחמ"ל קורונה. "נתינה היא המידה הנעלה ביותר שיכול האדם לזכות בה, ומתוך שכך חשוב שיזכור להעבירה ליקרים שסביב".

קרן כהן, בת 40, מגדרה, נשואה ואמא לשלושה. עובדת כמנהלת איכות ורגולציה גלובלית בחברת הייטק חברה למדפסת תלת מימד. "עבורי להתנדב בתקופה הזו ובמיוחד במחלקת הקורונה זו זכות גדולה גם לעזור לצוות הרפואי בתקופה כל כך עמוסה וקשה וגם לתמוך במשפחות החולים".

יעקב כהנדלקר, בן 24, מתנדב במלר"ד דרך איחוד הצלה ובקורונה. "להתנדב במחלקת הקורונה זו שליחות. כשאני מצליח לתת מענה למשפחות ולהרגיע אותן עד כמה שניתן זה בשבילי תחושת סיפוק אדירה".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה