בעקבות האח שנפל: אחיו של בן וענונו ז"ל מתגייס לגולני


להאזנה לתוכן:

חמש שנים לאחר שבן, אחיו ז"ל, לוחם גדוד 13 של גולני, נהרג באסון הנגמ"ש במהלך מבצע צוק איתן - מושיקו וענונו מתגייס לגולני: "אין לי ספק שהוא היה גאה בי אילו ידע". לשרית אימו ששכלה את בנה הבכור, קשה היה להשלים עם הדבר: "אם תהיה מלחמה, הוא לא ילך. לא ייקחו ממני עוד ילד רק כי הוא רוצה"

בן וענונו ז"ל

ביום ראשון הקרוב, כחמש שנים אחרי שבן, אחיו ז"ל, נהרג במהלך פעילות קרקעית במבצע צוק איתן – בתקרית שלימים כונתה אסון הנגמ"ש ובמהלכה נהרגו 7 חיילי גולני, מושיקו וענונו יתייצב בבקו"ם, יעטה מדי זית לראשונה בחייו ומשם ייסע לבסיס הטירונים של גולני, החטיבה בה שירת אחיו הבכור.

"היו לי המון התלבטויות אם ללכת לקרבי, כי אימא שלי התנגדה מאוד" הוא מספר. "אבל בסופו של דבר, אני עושה את זה בשבילי ובשביל בן. אין לי ספק שהוא היה גאה בי אילו ידע".

"אני יודע שעל הכתפיים שלי מעמסה גדולה כי ההורים שלי כבר איבדו ילד וגם כי יהיה קשה לעמוד בסטנדרטים שבן הציב כחניך למופת" – הוא מוסיף. "הוא היה עילוי וסביר להניח שלא אצליח כמוהו, אבל אעשה הכל כדי להוכיח שאני יכול ואולי אפילו אסיים כמצטיין".

כשקיבל את הצו הראשון בגיל 17 הוא עדיין לא ידע באיזה תפקיד ירצה לשרת, אולם בפעם הראשונה שכף רגלו דרכה בבסיס צבאי כשהגיע ליום ראיונות בבקו"ם, ההחלטה לעשות את הצעד התקבלה בראשו, זאת על אף הידיעה שהדבר עלול להקשות על הוריו, שכן כבר שכלו ילד אחד.

"ברגע שראיתי בסיס צבאי וחיילים במדים, הכל פתאום התבהר לי" – הוא מספר, "נכנסתי לקצין הגיוס, סיפרתי לו שאני אח שכול ואמרתי שאין סיכוי שאהיה ג'ובניק. אמרתי לו: 'רק גולני'."

לשרית אימו קשה היה להשלים עם ההחלטה או בכלל לשמוע על כך. "כשמושיקו חזר הביתה וסיפר על הבחירה שלו" – היא מספרת, "הגבתי בשתי מילים: 'תמשיך לחלום'. לא הייתי מוכנה לשמוע שום דבר אחר והבהרתי שלא אחתום לו. מאותו רגע לא הפסיקו הוויכוחים בבית. אילן היה לצדו. מושיקו לא הפסיק לנדנד, ואני ראיתי מולי עוד ילד בגולני שנלחם בעזה".

לאחר מסכת שכנועים, מושיקו הזמין את קצינת הנפגעים לביתם כדי להחתים את אימו על הטפסים, אולם לשרית היה קשה לחתום ומושיקו, שלא היה מוכן לוותר, הוציא ממנה אישור בעל פה וחתם בעצמו, כאשר קצינת המבצעים התקשרה אליה מאוחר יותר לוודא שאכן הסכימה.

"דיברתי עם קצינת הנפגעים ועם קצינים בכירים מגולני" –מספרת שרית, "והם אמרו לי שאם תהיה מלחמה, אוכל לבקש שהוא לא יצטרף אליה. בניגוד למה שהיה לי עם בן, הרגשתי שהשליטה בידיים שלי, וזה הרגיע אותי. לא ייקחו ממני עוד ילד לשדה הקרב רק כי הוא רוצה".

התקרית בעזה הפכה לאחד הסמלים הכואבים והשנויים במחלוקת במהלך המבצע שפרץ בקיץ 2014. בשעות הבוקר המוקדמות ב-20 ביולי, נכנסו לוחמי גדוד 13 של חטיבת גולני לשג'אעיה, כשהם מובלים בתוך נגמ"שים מיושנים.

הנגמ"ש שבו נהרגו הלוחמים

אחד המשוריינים נתקע, וכעבור שניות ספורות נורה לעברו טיל נ"ט. הנגמ"ש הפך למלכודת אש. בן, שהיה צעיר הלוחמים וחגג חודש לפני כן את יום הולדתו ה-19, הועלה לדרגת סמל לאחר מותו.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה