24.10.19 / 22:55
"מהפכת התעסוקה" בקרב החרדיות היא ייחודית למשק. שקלול הזינוק בשיעור התעסוקה הכללי של נשים חרדיות, בעשור האחרון, מראה ירידה במספר המורות חדה אף יותר.
בעשור האחרון עלה שיעור הנשים החרדיות העובדות ב-44% והשתווה לשיעור המועסקות היהודיות הלא-חרדיות
בעשור האחרון עלה שיעור הנשים החרדיות העובדות ב-44% (מ-52% ל-75%) והשתווה לשיעור המועסקות היהודיות הלא-חרדיות. כך שהחרדיות גם יצאו לשוק העבודה ובגדול, וגם פרצו דרכים חדשות והשתלבו בענפי משק שבעבר כמעט לא נמצאו בהם.
שיעור הנשים החרדיות העוסקות בהוראה ירד ב-25% בשנים 2001-2017, מ-60% ל-45%, כך עולה מדוח "מצב המדינה" של מכון טאוב.
הסיבות לבחירה המסורתית של חרדיות בהוראה, ולירידה במספר הלומדות חינוך - ומדוע היא כה דרמטית?
במשך שנים, צעירות חרדיות היו מוסללות להוראה. מחרדית "מבית טוב" היה מצופה ללמוד בסמינר להוראה, מה שהוביל לעודף במורות חרדיות, המתחרות על חלקי משרות וסובלות מתת-תעסוקה ומשכר נמוך. המהפכה החלה לפני כעשור, כשהבינו בציבור החרדי, בסמינרים ובממשלה, שקיימת בעיית עודף מורות, ושיש לבצע שינוי במסלול זה לטובת הציבור החרדי והמשק. זה הביא להשקת מסלולי לימוד לתעודת הנדסאית בסמינרים בפיקוח מה"ט, המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית.
במה מועסקות החרדיות שאינן בוחרות בהוראה?
בהנדסאות ובהכשרה טכנולוגית. המגמה בשנים האחרונות בלימודי ההנדסאים, בפיקוח מה"ט במשרד העבודה והרווחה, היא נהירת חרדיות ללימודי הנדסאים, ש/מהוות היום כ-10% מהסטודנטים במערכת - 2,750 סטודנטיות חרדיות ב-22 סמינרים.
כשני-שלישים מהחרדיות לומדות הנדסת תוכנה, ו-20% נוספות הנדסת אדריכלות ועיצוב-פנים. מתברר, שהסטודנטיות החרדיות הן מהאליטה של הסטודנטים לתואר הנדסאי - שיעורי הדפלום והציונים הגבוהים הם של החרדיות. המאמץ במה"ט ביחס לסטודנטיות אלה היום כפול: יצירת מדרג גבוה יותר ללימודי הנדסת תוכנה, כך שהסטודנטיות ילמדו תכנים מאתגרים יותר, שאינם נופלים ברמתם מלימודי מדעי המחשב באוניברסיטה.
כיוון שני הוא גיוון מגמות הלימוד, כך שיותר סטודנטיות חרדיות ילמדו במגמות שונות לצד תוכנה ואדריכלות. בנוסף, מאות צעירות לומדות קורסים שונים בסמינרים להכשרה מקצועית - מקצועות המחשב והפקידות, בפיקוח האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה.