נדחו בקשות עובדי נמל אשדוד וכימיקלים לישראל להצטרף לעתירה נגד הקמת שכונת פארק לכיש
15.10.19 / 10:57
פרסום ראשון: בית המשפט המחוזי בבאר שבע דחה את בקשת ההצטרפות לעתירה שהגישו עובדי נמל אשדוד, עובדי מפעלי ים המלח, מפעלי ים המלח ורותם אמפרט וכן בקשת רשות הספנות. בנימוקים לדחיית הבקשה: רוב הטענות שהעלו המבקשים להצטרף לעתירה כבר נידונו בעתירה שכבר נידונה בעבר
בקשת 209 עובדי נמל אשדוד, 323 עובדי מפעל ים המלח, ובקשת רותם אמפרט, מפעלי ים המלח ותרכובות ברום, לצרפם לעתירה כעותרים, וכן, בקשת לשכת הספנות הישראלית להצטרף לעתירה, במעמד "ידידת בית המשפט" - נדחו על ידי בית המשפט המחוזי בבאר שבע.
"אין ספק, כי בפי המבקשים כולם, טענות רציניות, בדבר השפעה אפשרית בעתיד של תוצאות ביצוע התכנית, על פעילות הנמל, על התפתחותו, ועל המבקשים עצמם, כמו גם על המשק כולו - בשל חשיבות הנמל לפעילותו", כתב ששופט בית המשפט המחוזי - גד גדעון בתחילת החלטתו.
יחד עם זאת, מציין השופט כי עיקר הטענות כבר עלו במסגרת הדיון בתכנית בפני הרשות, ובהמשך, במסגרת העתירות שהגישו נמל אשדוד, חברת נמלי ישראל והעותרת בענייננו – התאחדות התעשיינים.
השופט גד גדעון מציין בהחלטתו כי "כעולה מתשובת המדינה לעתירות האמורות, ומן המסמכים שהונחו בפני ביהמ"ש, הטענות הובאו בפני הותמ"ל במסגרת הדיון בתכנית, ומנגד, הוצגה בפניה התחייבות המדינה כי פעילות הנמל לא תפגע במסגרת התכנית. בעניין זה נקבע, בין היתר, כי תימנע פגיעה בפעילות הנמל, וכי בשלב התכנון ינקטו אמצעים לצמצום מפגעים, באופן שיאזן בין צרכי הגורמים השונים, וימנע פגיעה יתרה בפעילות הנמל".
לדברי השופט גדעון, הטענות שבבסיס בקשות ההצטרפות, נדונו ונדחו."במצב דברים זה, איני סבור כי נכון להתיר הצטרפות המבקשים, לרבות בקשת לשכת הספנות להצטרף להליך במעמד ידידת ביהמ"ש, משום שנוכח פסק הדין האמור (שהינו חלוט), אין מקום לסברתי, לשוב ולדון בטענות האמורות, חרף חשיבותן (והגם שראויות הן, אולי, לדיון ציבורי), שכן הנושא בו יתמקד הדיון במסגרת העתירה, הינו ההחלטה המחודשת של הותמ"ל, לאשר את התכנית כפי שהיא – החלטה העומדת, על פי הנטען, בניגוד לפסק הדין החלוט מיום בעתירות המאוחדות".
השופט גדעון מציין בנוסף כי יש ממש גם בטענות העירייה והועדה המקומית כי המבקשים להצטרף לעתירה לא התנגדו לתכנית עם פרסומה, ממילא לא נטלו חלק בדיון בה, ואף לא נמנו על מגישי העתירות הקודמות.
ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי מסר בעקבות ההחלטה: ״הבקשה של עובדי נמל אשדוד להצטרף לעתירה נגד שכונת הצעירים בפאר לכיש, היתה הצהרה נגד צעירי העיר שמשוועים לפתרונות דיור בר השגה. היא היתה מיותרת ולא תרמה דבר לאינטרסים שלהם. יש לקוות שילמדו את הלקח וגם יפסיקו לפעול מאחורי הקלעים נגד התוכנית ונגד העיר. זה לא משרת אותם כלל וכלל".
תכנית רובע פארק לכיש - זה מה שמתוכנן במקום
על פי התכנון לרובע פארק לכיש - התוכנית כוללת כ-3,400 יחידות דיור בתמהיל בינוי מגוון של בניינים בני 8-10 קומות לצד מגדלים בני 18-30 קומות אשר ייתנו מענה לאוכלוסייה מגוונת הכוללת בעיקר זוגות צעירים שהם זכאי משרד השיכון ותושבים בני הגיל השלישי .
בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת כ- 50,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה וכ-180,000 מ"ר עבור שטחי ציבור.
במסגרת התוכנית, תוקם קריית ספורט הכוללת אצטדיון כדורגל לכ-16,000 צופים, היכל ספורט לכ-5,000 צופים ובריכת שחייה.
קריית הספורט עתידה לרכז את הפעילות המתקיימת היום במספר מתחמים בעיר, ועל כן תביא לפינוי מתחמים אלה ובכך תאפשר תהליכי התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות.
בסמוך לקריית הספורט, יוקם פארק עירוני שיתפרס על שטח של 120 דונם הצופה אל נחל לכיש.
על פי התוכנית, מבני המגורים בתחום התכנית הם ברובם בבנייה מרקמית, בגובה 8 עד 10 קומות, בנוסף ל-9 מגדלי מגורים של 15-28 קומות. מבני התעסוקה כוללים: מגדל בן 25 קומות מעל קומת קרקע מסחרית לאורך רחוב הרצל ושני מבני תעסוקה בני 15 קומות כ"א לאורך כביש מס' 5 וכחלק מקריית הספורט.
עיכוב התכנית - תגובת שרשרת ועיכוב תכניות בניה אחרות ברחבי העיר
רובע פארק לכיש וקרית הספורט כבר אמורים היו להיות בשלבי בניה מתקדמים - עם סיום הקמת קרית הספורט אמורים היו מגרשי האימונים בסמוך לתחנת הכיבוי לעבור לקריה החדשה. גם המגרש הסינטטי ברובע ב' והאצטדיון הישן ברובע א' - כל אלה היו עוברים לקריה החדשה.
התכניות למתחם ויצמן, מתחם בית המשפט, מתחם הפינוי בינוי על שטח האצטדיון הישן - כל אלה מעוכבים עד למציאת פיתרון לרובע פארק לכיש וקרית הספוט העירונית.