מי יהפכו את אשדוד ל"עיר הרחפנים" הראשונה בעולם
07.12.15 / 10:55
היוזמה להפוך את אשדוד לעיר הרחפנים הראשונה בעולם, שייכת לחברה פרטית בשם "סקייטריילס". חברה שהוקמה רק לפני כשנה ע"י האחים, זיו ודן לוי, תתי־אלופים במילואים ששירתו 30 שנה בחיל האוויר. החזון הוא - שרחפנים יטיסו מוצרים ממחסני החברות לחלון הלקוח דרך האוויר.
חברת SkyRails הינה סטרטאפ ישראלי המפתח מערכות לניהול אוטומטי של מרחב אווירי בו פועלים כלים בלתי מאוישים.
"סקייריילס" מתכוננת לעולם שבו רחפנים יעופפו בתוך העיר ומחוץ לה כחלק מהיום יום שלנו.
משהו כמו באווירת הסרט "הממד החמישי".
אם נבחן את מי שעומד מאחורי המיזם, נקבל תחושה שמדובר דווקא בפנטזייה שניתנת למימוש -
תת אלוף זיו לוי שירת כטייס קרב בחיל האוויר, במגוון תפקידי פיקוד:
לאחר 10 שנות שרות השתחרר למשך 8 שנים בהן השתלב בעולם ההיי-טק כמנהל פיתוח עסקי בבי.וי.אר וכמנכ״ל חברת סי.טי.וי, בטרם חזר לשרות כמפקד טייסת ומפקד הבסיסים רמון וחצרים.
זיו למד לתואר ראשון במדעי המחשב וניהול באוניברסיטת תל אביב והינו בוגר תואר שני במנהל ציבורי באוניברסיטת הרווארד בבוסטון.
זיו ממשיך להטיס F-16 בשרות מילואים פעיל, ורחפן Phantom 2 Vision+ בשעות הפנאי.
החזון:
החזון נראה מעט רחוק ומה עוד שמדובר בבירוקרטיה הישראלית וכשהחוק בישראל לא מאשר הטסת רחפנים בשטח בנוי ומחייב שמטיס הרחפן יראה אותו בעיניו....
"בחברה מעוניינת להיות מגדל פיקוח בינלאומי שיסדיר את תנועת הרחפנים, כך שלא יתנגשו במטוסים ולא יטוסו מעל גני ילדים או אזורים רגישים אחרים.
הרחפן, כמו כל כלי שטס בשמים, יכול ליפול על הראש של מישהו. אם רחפן ייכנס למנוע בואינג זה מסוכן מאוד ועלול להגמר באסון כבד.
האחים לוי מסתמכים בתוכניות שלהם על כניסתן לתחום של רשתות ענק כמו וולמארט ואמזון, ומעוניינים להוביל את התחום כשרחפנים יטיסו מוצרים ממחסני החברות לחלון הלקוח דרך האוויר.
היזם לוי חוזה שהתחום הרחפני יצמח מאוד בישראל בזכות מבצע של בזק בינלאומי שמוכר למנוייו רחפן ב–9.90 שקל לחודש. "המבצע הזה אישית מפחיד אותי. ביוטיוב אתה יכול לראות רחפנים במקומות מסוכנים כמו בתוך מופע זיקוקים. הם עלולים ליפול על מישהו. במרתון בטבריה רחפן כבר נפל על אחד המשתתפים. ".
דרך תוכנה שהם בנו הם מצליחים ליצור תוך שנייה מסלול שמוביל ממרכז לוגיסטי ועד למרינה באשדוד. התוכנה יוצרת מסלול בלי לעבור מעל גני הילדים באשדוד, צמתים מרכזיים ובסיס חיל האוויר הסמוך.
סרטון של אמזון בעל רחפני המשלוח העתידיים שלה
למה אשדוד?
החיבור עם אשדוד נוצר בזכות יהודה פרנקל, שהוא הממונה ע"י פיתוח התעשייה בעירייה, גם כיהן בעבר כמנכ"ל אלתא, חברה־בת של התעשייה האווירית.
בהתחלה חשבנו על תל אביב, כי חולדאי היה בחיל האוויר. אבל רת"א (רשות תעופה אזרחית) אמרו שתל אביב גדולה מדי. באשדוד מרכז בקרה עירוני מאוד מודרני. זו עיר עם וייב של סטארט־אפ.
האחים לוי מתכננים להפעיל רחפנים לשם שירותים עירוניים. לטענתו, העירייה שוקלת מה יהיה השירות הציבורי הראשון שיופעל על ידי רחפנים.
כשנופלים בעיר טילים, הדרך הכי קלה ומהירה לאתר אותם, היא דרך רחפנים. כך גם ניתן לתת שרות לכיבוי אש. בעולם לכל כבאית אש יש רחפן שמכווין לעבר השריפה".
מי זאת נאס"א?
נאס"א עצמה שוקדת על רעיון דומה לזה של האחים לוי, ומפעילה כבר 26 חברות כדי לנסות ליצור מערך פיקוח על רחפנים. אבל לוי אומר -
"אגיד בצניעות שהרעיון שלהם פחות מתוחכם משלנו, הם יפעלו רק בעוד חמש שנים כשאצלנו המוצר יהיה מוכן עוד שנתיים. הקונספט שלנו יותר נכון".