מדינה עם קיבעון מחשבתי
13.10.15 / 16:31
בזמן שבישראל החלו להשקיע 40 מיליארד שקלים ברכבת כפי שהוקמה בלונדון כבר לפני 150 שנים, הבירה האירופאית כבר מתקדמת לעתיד ועורכת ניסוי בכלי רכב אישי, רובוטי, להסעת המונים. מדוע כשמדובר בפוליטיקה, אנחנו חושבים אחורה ולא קדימה?
רכבת תחתית לתל אביב ובתל אביב כבר הובטחה מאז שנות ה־60, והיום כולם יוצאים במחולות בגאווה שהנה היא יצאה אל הדרך מבלי לזכור שמדובר באיחור של 60 שנה.
מסתבר שדווקא אנחנו הישראלים, העם שנחשב ליצירתי ביותר בעולם, ככל שמדובר במיזמים ממשלתיים ובפוליטיקאים שמנהלים, אנחנו הולכים עם ראש בקיר תחת חשיבה מקובעת.
אנו עומדים להשקיע מיליארדי שקלים בפרויקט ששייך לעבר במקום להשקיע סכום מטורפים אלו בפרויקטים שיהיו שייכים לעתיד.
אנחנו גאים לספר שרכבת התחתית תפעל בישראל בעוד כמה שנים, אבל כבר היום, אפילו בלונדון כבר משקיעים מיליוני לירות שטרלינג בפיתוח רעיונות אלטרנטיביים לרכבת שלהם....
עלות ההקמה של כל קילומטר מהרכבת הקלה בישראל מוערכת בקרוב ל200 מיליון דולר!!!
כל קילומטר מתחת לאדמה עולה לנו יותר ממיליארד שקלים!!
ההערכה כעת היא שפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן רבתי תעלה כ40 מיליארד שקלים
העתיד באנגליה:
בסוף חודש ספטמבר השנה החל באנגליה ניסוי בכלי רכב אישי, רובוטי, להסעת המונים.
הניסוי הוא במסגרת יוזמה ממשלתית שנועדה להציב את אנגליה בחוד החנית של טכנולוגיות הנהיגה האוטומטיות. ממשלת בריטניה משקיעה 100 מיליון לירות שטרלינג בניסוי הזה.
כלי הרכב שבניסוי נקרא Lutz Pathfinder, והוא בוחן את היכולת של “תרמילים” לספק תחבורה אישית אוטומטית מנקודה לנקודה.
שלא כמו ברכבות ואוטובוסים, באמצעות הטכנולוגיה החדישה כל משתמש אינו צריך לנוע מנקודה לנקודה של הנוסעים האחרים, אלא מתנייד עצמאית למקום חפצו.
הפרויקט באנגליה החל בסך הכול לפני כשנה וחצי, מה שאומר שאם ממשלת ישראל תחליט להשקיע בפרויקט מסוג זה עשרית ממה שהשקיעו ברכבת – נוכל להיות מהמובילים בעולם בתחום זה ואף ליצא את הידע שנצבור לעולם כולו.
עוד מיזם ש מבוסס על מתקן לשני נוסעים, הוא רכבת עילית שנקראת Skytran (רכבת השמיים)
רשת מסילות בגובה של כשלושה מטרים מעל למפלס הקרקע, שעליה נעים במהירות רבה קרונות אישיים אוטומטיים, סוג של מעליות אופקיות, שמסיעו את הנוסעים אל יעדים מדויקים על רשת המסילות.
ב Skytran טוענים שעלות ההקמה של המערכת שלהם נעה סביב ה־6 מיליון דולר לקילומטר, כלומר כלומר עלות ההקמה אפסית ביחס לעלות של הרכבת הקלה, כאשר היא גם מציעה קיבולת גדולה מזו של הרכבת הקלה.
הקרונות נעים באמצעות השראה מגנטית – פתרון שכבר מיושם ברכבת המהירה ביותר בעולם, שפועלת בסין.
לפני שלוש שנים מנכ”ל החברה ביקר בתל אביב לבחון אתרים המתאימים לפיילוט של המערכת.
בשנה שעברה פורסם שהתעשייה האווירית חתמה על הסכם עם החברה, שצפויה להקים מערך ניסיוני של “רכבת השמיים” הזאת בשטח החברה הממוקם סמוך לנתב”ג.
לא ידוע מה נעשה עם זה.
אז 40 מיליאד שקל יושקעו ברכבת ששיכת לעולם של לפני 150 שנה וחבל שלא בפיתוח טכנולויות פורצות דרך כמו שהמהנדסים הישראלים יודעים לעשות אם רק מבקשים מהם ומקצים להם משאבים למטרות נעלות (מי אמר כיפת ברזל?)