התחבורה הציבורית באשדוד משנה את פניה וזה לא הולך להיות כזה פשוט
12.01.22 / 20:58
לפי התכנית החדשה, שמתפרסמת שבועיים בלבד לפני כניסתה לתוקף, מסלולם של מרבית מקווי התחבורה הציבורית באשדוד הולכים להשתנות כליל. למרות הביקורות, בעירייה בטוחים במה שהם עושים וסבורים שהתכנית מביאה עמה בשורה חיובית לציבור הנוסעים. האמנם? שאלנו את העירייה מספר שאלות חשובות הנוגעות לתכנית, וזה מה שהיא ענתה
אחרי שנים שסבלנותם של תושבי העיר עמדה במבחן מידי יום, פרויקט הריווי מגיע סוף כול סוף לישורת האחרונה עם החלת מסלולי קווי התחבורה הציבורית החדשים, שמסיבה לא ברורה מתפרסמים שבועיים בלבד לפני כניסתם לתוקף, זאת ימים בודדים לאחר שנחשפו לראשונה באשדוד נט.
מתכנית מסלולי הקווים החדשה עולים שינויים משמעותיים במסלולי הנסיעה של קווי האוטובוס השונים בעיר, אשר עתידים להשפיע באופן מהותי על רווחתם של תושבים רבים ובראשם אוכלוסיית הקשישים וציבור התלמידים.
קווים משמעותיים שיבוטלו ואחרים שישנו את מסלולם, תחנות שנוסעיהן יצטרכו מעתה לנסוע בשני קווים כדי להגיע אל יעדם במקום בקו אחד ורובעים מסוימים שנותקו מאחרים – כל זאת ועוד במסגרת התכנית החדשה.
בניגוד למצופה, רק שני קווים הולכים לחצות את ציר הרצל שנסגר למשך תקופה ארוכה לצורך עבודות - קו 10 וקו 5. יתר הקווים יחלפו על הציר במקטעים קצרים, מרביתם בקטע הכביש שבין שדרות ירושלים לתחנה המרכזית.
מנגד יתווסף קו חדש למערך האוטובוסים בעיר והוא - קו 1 שיחצה את ציר מנחם בגין לאורכו ויחבר בצורה ישירה בין תחנת הרכבת לכיכר הסיטי ומשם לתחנה המרכזית.
עוד עולה מהתכנית החדשה כי מסלולי הנסיעה של הקווים המיתולוגיים 4, 5 ו-8 שמשרתים מידי יום תושבים רבים - שונו לחלוטין, כאשר הקווים המקבילים להם: 14, 15 ו-18 - בוטלו. על הנוסעים שמשתמשים בקווים אלו כבר עשרות שנים, יהיה להתעדכן בשינויים כדי למנוע מעצמם מצב לא נעים. מדובר בעיקר באוכלוסיית הקשישים בעיר וכאלה שנגישותם לעדכונים במדיה, מוגבלת ביותר.
למפות הקווים המלאה - כפי שנחשפה לראשונה באשדוד נט
לאור חוסר הבהירות והביקורות הקשות שעלו מצד התושבים נוכח התכנית החדשה, שאלנו את העירייה מספר שאלות חשובות הנוגעות לתכנית, וזה מה שהיא השיבה:
1. מדוע העירייה מודיעה על השינויים שבועיים בלבד לפני כניסתם לתוקף ומה נעשה על מנת ליידע את הנוסעים בשינויים ולוודא שאף נוסע לא נותר מאחור?
תשובת העירייה:
"הגם שהתחלת ההסברה על שינויים בקווי הפרטניים מתבצעת בזמן המתאים ובמועד הקרוב להשקה, חובה להזכיר כי מתחילת הפרויקט לא היה יום שהנושא לא עמד על סדר היום כך שכל הציבור ידע על השינויים שיבואו בעקבות הפרויקט המדובר.
בכל תקופת העבודות הציבור למד על המיזם בכללותו – על התשתיות המשודרגות והתאמתן לתכניות העיר המעודכנות, על שינוי חזות העיר, על תוואי העבודות ונתיבי התחבורה הציבורית (נת"צ) החדשים, על התחנות החכמות והטכנולוגיות המתוכננות ועל המטרה הסופית – לספק לתושבי אשדוד תחבורה ציבורית איכותית, זמינה ונגישה, ידידותית לסביבה ובטוחה, בכל המרחב העירוני (שכונות ואזורי התעשייה, מוקדי בילוי וחופי הים, המקומות המרכזיים בעיר.. ובעצם חיבור של כל העיר מכל מקום לכל מקום). ההסברה נעשית כאמור בסמוך להשקה על מנת למנוע בלבול.
בימים אלה ועד להשקה, מערך ההסברה יהיה פרוס על האוטובוסים, לפני ואחרי ההשקה, ויסביר לכל נוסע את מה שמעניין אותו. כל תושב יוכל לקבל הסבר על השינויים באמצעות מפות רובעיות, עלוני הסברה שיופצו ברובעים ומוקדי מידע נוספים.
כמו כן, מערך ההסברה יפעיל דיילים ועובדי עירייה אשר יקיימו מוקדי הסברה במקומות הומי קהל (בית החולים, תחנת הרכבת.. ועוד) ובימים הראשונים יפעל חמ"ל מיוחד מטעם העירייה. כמובן שמוקד 106 והאתר העירוני יעמוד לשירות הציבור".
2. מדוע שונו מסלולי הנסיעה של הקווים המיתולוגיים 4, 5 ו-8 (18,15,14 בהתאמה) שמשרתים מידי יום תושבים רבים ומה החלופה שתינתן במקומם?
תשובת העירייה:
"השינויים במסלולי הקווים נעשו לאור לימוד ארוך שנים והבנת אופי הפעילות של מערכת התחבורה הציבורית באשדוד, לצד איסוף פניות ציבור ודרישות לאורך זמן. כידוע קווים אלה תוכננו בעבר, כשהיה לאשדוד בעיקר את מסוף התחנה המרכזית לתפעול קווי התחבורה הציבורית, אך מאז תשתיות התחבורה הציבורית באשדוד הורחבו באופן משמעותי מאד ויש מסופים חדשים לטובת תפעול מערך קווים גדול ותדיר יותר מהמצב שהיה.
בנוסף, על מנת להתאים את מסלולי הקווים לשימוש בתשתיות התחבורה הציבורית הגדולות הנעשות באשדוד, היה צורך לעשות ארגון והתאמה של מסלולי הקווים ולשפר את הקשר בין הרובעים למוקדים שונים בעיר, ואת זמני הנסיעה בשל שימוש מיטבי בתשתיות העדפה.
תדירות הקווים בתכנית זו היא גבוהה מאד ביחס למצב הקיים, ועל מנת לאפשר את מימושו האופטימלי של התקציב לטובת התחבורה הציבורית, נעשתה הערכה תפעולית לקיבולת האוטובוסים בכל מסוף על מנת לנצל באופן מיטבי את התשתית לטובת הרחבת תדירות האוטובוסים במהלך כל שעות היום".
3. אילו קווים יעברו על פרויקט ה"ריווי" בציר הרצל ובאיזו תדירות?
תשובת העירייה:
"לאורך שדרות הרצל, בנתיב העדפה, ייסעו האוטובוסים במקטעים שונים בתדירות של 14 - 30 אוטובוסים בשעה. בתכנית ההסברה יוכל כל תושב לדעת על הקוו שיבחר – מה נתיבו, התחנות שבדרך, תדירות האוטובוסים וזמן הנסיעה. על ציר הרצל יעברו הקווים הבאים: 10, 5, 2, 9, 33, 6,11".
הערת מערכת אשדוד: למרות תגובת העירייה, על ציר הרצל צפוי לנסוע קו 10 לכל אורכו, שאר הקווים יהיו קווי תחבורה שיתחברו במקטע קצר שבין שדרות ירושלים ומנחם בגין, זאת על מנת להתחבר לתחנה המרכזית".
4. כיצד בכוונת העירייה להתייחס למקרים שבהם תתברר פגיעה משמעותית בציבור הנוסעים בעקבות התכנית החדשה, בדגש על אוכלוסיית הקשישים שכידוע הם הצורכים העיקריים של שירותי התחבורה הציבורית?
תשובת העירייה:
"תכנית התחבורה הציבורית באשדוד נבנתה על ידי מיטב המומחים לתחבורה ציבורית בישראל. יחד עם זאת, גם אנחנו וגם משרד התחבורה, מודעים לכך שהתקופה הראשונה היא תקופת הרצה במהלכה יאספו תובנות והתייחסויות גם מהציבור לשיפור בהמשך.
בתקופה זו תתבצע למידה כיצד הנוסעים מתנהלים עם המסלולים החדשים והאם יידרשו שינויים מול הצרכים העולים מהשטח. החל מה-21.1, מועד ההשקה, צוות התוכנית ימשיך לעבוד, לעלות על מסלולי הקווים ולעקוב אחר איכות השרות, שהציבור זכאי לו, כך שכל טענה והצעה לשיפור תיבחן במלוא כובד הראש.
5. איך תושבים מהרובעים הצפוניים בעיר יכולים להגיע לבית החולים אסותא?
תשובת העירייה:
"השירות לבית חולים אסותא נעשה על ידי תחנות בית החולים אשר מוצבות על נתיב העדפה שדרות מנחם בגין. בנתיב העדפה זה תדירות האוטובוסים גבוהה מאד מכל רובעי העיר. למשל קו 9 עובר ברובעים צפוניים ב', א', ד' ונכנס לתוך בית החולים.
גם רבעים ג', ו', ז', ח' יכולים להגיע לבית החולים עם קו 8. כל רובע ילמד בעזרת חומרי ההסברה, דיילים והמפות החדשות את הקו האידיאלי עבורו לטובת הגעה לכל יעד".
6. מדוע בוטל הקו לבית העלמין?
תשובת העירייה:
"הקו לבית העלמין לא בוטל. נקודה. השירות לבית העלמין מבוסס על קו 26. אם בעבר אנשים היו נדרשים לעשות מעבר לקו 13 במסלולו או בתחנה המרכזית, כעת אנשים יעשו מעבר לקו 26 לאורך המסלול או במסוף הרכבת, כשתדירות הנסיעות אליו היא מאד גבוהה מכל רחבי העיר".