לחיות בבית, להרגיש בנופש
28.09.18 / 08:00
ביתם של דיירים שביקשו לחוות אותו כבית קיט עוצב על טוהרת הצבע הלבן וניקיון צורני, שאין כמותם כדי להשרות את אווירת השלוה ותחושת הרוגע שמאפיינות שהייה באתר נופש
כתבה: מיה אור.
בקווי מתארו הנקיים שמחופים בטיח מינראלי חלק, הבית החד קומתי ששוכן באחת מערי דרום הארץ הוא בהחלט רמז לבאות ו"פתיח" הולם למה שנגלה בתוכו פנימה - ניקיון המעטפת ממשיך ונחשף בחללו כמרחב אוורירי שנשען על גוון לבן וטובל בנוף גינה.
התכנון האדריכלי של הבית הופקד בידי האדריכלית רות אלעזר, ועיצוב הפנים בידי סאלי צ'פרק, שזהו אינו הפרויקט הראשון שהיא מעצבת עבור הדיירים. תהליך העבודה בין אלעזר וצ'פרק זרם כדיאלוג פורה, שבא לידי ביטוי בשילוב מושכל בין האדריכלות והעיצוב שמתקיים בבית כדיאלוג הרמוני.
חופשה ביתית
בבית מתגוררת משפחה עם שלושה ילדים, המנהלת אורח חיים פעיל ומרבה לארח. בתוך כך, את ביתה החדש היא ביקשה לחוות כסוג של בית קיט, שמקנה תחושת נופש כלשהי, מאפשר לקיים קשר רציף בין פנים וחוץ ונוח למגורים ולאירוח.
הגדרות הפרוגראמה באשר לחלוקת שטחו היו מדויקות מאוד, ומומשו בתכנון של אלעזר "אחת לאחת": אגף ציבורי המכיל את הפונקציות המשותפות, ואגף חדרים המכיל סוויטת הורים מפנקת וחדר לכל ילד + חדר רחצה משותף. שני האגפים תוכננו כנפרדים לחלוטין זה מזה ובקומת מרתף תוכנן ממ"ד גדול. בכל חדרי הבית הקפידו התכנון והעיצוב ליצור פתרונות אחסון ייעודיים, המקלים על חיי היומיום ומקנים נוחות מגורים מיטבית.
הקשר המבוקש בין הפנים לחוץ מתממש כבר עם הכניסה לבית, במבט ה"נמתח" ממנה וחוצה את החלל ישירות עד הגינה, שנופה המטופח נגלה מבעד לוויטרינות גדולות התוחמות את האגף הציבורי.
הוויטרינות מעניקות יציאה ישירה לשטח הגן, והן מעוטרות בווילונות לבנים שנמשכים מהתקרה לרצפה, על מנת להגן מקרני השמש ולמנוע אפקט חממה. החלל עצמו נפרש כמרחב פתוח, שבו הסלון ופינת האוכל ממוקמים מול הכניסה, בצדו השמאלי ממוקם המטבח, ומימינו ישנם שירותי האורחים ומעבר נסתר מהעין שמוביל לאגף החדרים.
עיצוב בלבן
תחושת הקיט שהוגדרה בפרוגראמה תורגמה לשפת עיצוב הנשלטת באופן גורף על ידי צבע לבן. "למרות שהפרויקטים שלי מגוונים ונרקמים בהתאמה להעדפות של הלקוחות, באופן אישי לבן הוא הצבע האהוב עליי, וכאן הוא גם היה מתבקש לאור בקשת הדיירים שהבית יעניק להם תחושת נופש וקיט. יש בו פשטות טובה והוא משרה שקט ורוגע", מסבירה צ'פרק את הרעיון שהנחה אותה ביצירת המארג האסתטי, אשר לצד לובנו מאופיין בניקיון צורני. "על מנת להימנע ממראה שטוח או חדגוני מדי, הצבע שולב עם טקסטורות שונות המייצרות תחושת עומק, כך שבתוך הזרימה הלבנה יש עניין משתנה", היא מוסיפה.
לריצוף האגף הציבורי נבחרו אריחי שיש טאסוס בגימור מבריק, המייצר השתקפויות ומעצים את תחושת המרחב, הקירות חופו בטפטים, והתאורה בו מתקבלת מגופים שקועי תקרה, שנוכחותם כמעט ואינה מורגשת. לצד הגופים השקועים, שילבה צ'פרק גם גופים דקורטיביים, אך במשורה ותוך הקפדה על עיצובם המסוגנן-אנין: גוף דקורטיבי שעל עיצובו חתום קארים רשיד - מקבץ של אובייקטים מאורכים שנתלה מעל שולחן פינת האוכל; גוף צמוד תקרה שנקבע מעל יחידת האי במטבח; וגופים שולחניים שקופים בעיצובו של פיליפ סטארק, שהוצבו משני צידי קונזולה.
כל פריטי הריהוט בחלל עוצבו ייעודית על ידי צ'פרק, כשהם מדייקים את הרעיון העיצובי ומהדקים את המופע הלבן עם מינון מדוד ומובחן של פריטי נוי.
בפינת הישיבה משתלבות זו מול זו שתי ספות, ולצדן שתי כורסאות מסתובבות בריפוד לבן ועיצוב עגול ועוטף. מאחורי כל ספה ניצבת קונסולה, שכמו תוחמת אותה, ושולחן הקפה, לבן כמובן, עשוי אם.די.אף בצביעה אפוקסית ובקווי עיצוב מינימליסטיים עם משטח מדוקק.
השולחן בפינת האוכל "מדבר" באותה שפה לבנה ונקייה ומשולב עם כיסאות בעיצובו של רשיד, וכך גם המטבח, שאף הוא עוצב ייעודית יחד עם הלקוחות ובהתאמה לצורכיהם ולהעדפותיהם. חזותו משלבת חזיתות בגימור אפוקסי וקוריאן, המשמש במשטחים ובחיפוי הקירות, וכל מה שניתן היה להצניע, ובכלל זה את אביזרי החשמל, הוצנע בתוך ארונות או מאחורי חזיתות, על מנת לשמר מראה נקי. במרכז שטחו ניצבת יחידת אי שחלק ממשטחה משמש כשולחן אוכל בחיי היומיום, וכמו בכל אזורי החלל הציבורי, גם משטחו ניתן ליהנות מנוף הגינה.
"למרות כל הלובן שיכול להרתיע ולהיתפס כבעייתי לתחזוקה, מדובר בחומרים פרקטיים, עמידים ונוחים לניקוי. הבית הוא בית 'עובד', שרוחש חיים ופעילות, ובחירת החומרים שנעשתה בהתאם לכך, מוכיחה את עצמה", מבהירה צ'פרק.
פרטיות מעוצבת
עיצוב האגף הפרטי אינו נופל כהוא זה מהקפידה המאפיינת את האגף הציבורי. לריצופו נעשה שימוש בפרקט, וחדרי הילדים עוצבו כחללים מסוגננים ופונקציונאליים כאחד, אשר להבדיל מהאגף הציבורי, משלבים צבעוניות חיננית מותאמת לגילם.
סוויטת ההורים פונה לכיוון מערב, ובדומה לאגף הציבורי - גם ממנה ניתן לצאת החוצה אל הגינה ואף להשקיף על הבריכה בעת שכיבה במיטה. הצבע הלבן של האגף הציבורי שב ומככב בחללה המעוצב של הסוויטה, שכולל מיטה עם משענת גב מרופדת ומרשימה בגובהה; שתי שידות לילה עם רצועות עור כידיות; יחידת איפור מרחפת; ושטיח שעיר ורך שמשלים את המראה.
לחדרי הרחצה בחרה צ'פרק אריחי פסיפס המשמשים לריצוף ולחיפוי הקירות: בזה של הילדים גונם משלב משחקי לבן ואפור, ובזה של סוויטת ההורים גונם הוא גוון טבעי של אם הפנינה. יחידות הכיור, שעוצבו כשילוב של מעמד מתכת וכיור מלבני, כמו גם המראות והאביזרים המשלימים, הותאמו לגוני הפסיפס: גוונים כסופים בחדר הרחצה של הילדים, וגוונים זהובים בחדר הרחצה של ההורים, בו משתלבת מראת זהב עגולה ואלגנטית למראה.
.
העיצוב של צ'רפק לא פסח גם על הגינה, שתוכננה על ידה באותה רוח של בית קיט, עם בונוס של תחזוקה מינימאלית. מרבית שטחה רוצף בבטון מוחלק, והצמחייה שניטעה בה מתבססת על עצי דקל המהדהדים אווירה המאפיינת אתרי נופש בנוסח הוואי. ברחבת היציאה מהחלל הציבורי הוצבה פינת אוכל מסוגננת, ומיטות השיזוף שליד הבריכה הן בעיצובו של קארים רשיד. במופעה המשדר חופש ונופש, משלימה הגינה את הרעיון שעמד בבסיס עיצובו של הבית כולו, ותורגם לחוויית מגורים מוקפדת, ספוגת נינוחות ורוגע שלו, המתבלים את חיי היומיום בתחושת קיט נעימה כפי שביקשו הדיירים.