01.12.16 / 12:43
האם עם ישראל לא רוצה ללמוד את הלקח? אין פיתרון קסם לשנאה. אנחנו עם סגולה, מופת לכל העמים אשר נבחר לשבת בא"י ע"י אלוקים.
פרשת השבוע עם הפנים להיום.
מאת: דוד שחר
יצחק מתחתן עם רבקה בגיל ארבעים. תחילה רבקה עקרה ואינה מצליחה להיכנס להריון. רבקה ויצחק מתפללים לה', תפילתם מתקבלת בשמיים ולאחר 20 שנות עקרות רבקה נכנסת להריון. אלוקים מבשר לרבקה שיש לה בבטן תאומים שהם למעשה שני לאומים, ובבטן הם נאבקים מי יצא ראשון.
התינוק הראשון נולד בעל אדרת שיער אדמונית (רמז לשפיכות דמים) ונקרא עשיו, והתינוק השני נולד כאשר הוא אוחז עם ידו בעקבו של עשיו, וזאת כדי לעכב את יציאת אחיו, על כן שמו נקרא יעקב. עשיו הופך לצייד ואיש שדה ויעקב איש תם יושב אוהלים. אנו רואים שיעקב נבחר לשרת את ה' מבטן ומלידה ואילו עשיו חי על חרבו, ללא רגשות רוחניים, צוחק לברכה ובז לה, כי אינו מבין את משמעותה. "ויבז עשיו, את - הבכורה". יעקב מנצל את חולשתו ואופיו של עשיו וקונה ממנו את הבכורה תמורת "נזיד עדשים". "הלעיטני נא מן - האדום האדום הזה - כי עייף אנוכי".
התורה מדגישה את אהבתה המועדפת של רבקה ליעקב ויצחק אוהב את עשיו. רבקה שומעת שיצחק רוצה לברך את עשיו ומצווה על יעקב לבצע תרמית, להתחפש לעשיו ולקבל את הברכה. עשיו מגלה את התרמית ומבקש להרוג את יעקב. רבקה שולחת את יעקב לחרן לבית אחיה לבן, כדי שיסתתר עד יעבור זעם, ובנוסף שימצא שידוך.
בפרשה אנו רואים את כוח התפילה של יצחק, תפילתו מתקבלת ורבקה נכנסת להריון, התרחש למעשה נס. בהמשך אנו מתוודעים לתחרות קשה ומאבקי כוח קשים בין יעקב לעשיו, שהתחילו עוד ברחמה של רבקה. הם שונים בגישתם לחיים והיחסים בניהם מאוד מורכבים. רבקה יודעת שהם יהפכו לשני עמים עם תרבויות שונות וילחמו על הבכורה עד עולם.
בברכת יצחק ליעקב נאמר "מטל השמיים ומשמני הארץ" ולעשיו נאמר "משמני הארץ ומטל השמיים". משתמע כי הברכה ליעקב תלויה בשמיים – ברוחניות שלו, ואילו אצל עשיו הברכה תלויה באדמה ובגשמיותו. רבקה מודעת לחשיבות הברכה עוד מלפני לידתם של יעקב ועשיו. כאשר אלוקים אומר לה "ורב יעבוד צעיר", מבינה היא שאלוקים נתן את הברכה ליעקב מבטן ומלידה. היא נאלצת לממש את דברי ה' תוך כדי תרמית ההתחזות לעשיו. לרבקה אמונה חזקה והיא פועלת מתוך שליחות אמיתית. יצחק רוצה לברך את עשיו, ורבקה שומעת את דבריו לעשיו "בעבור תברכך נפשי בטרם אמות". רבקה מבינה שהיא חייבת לפעול מפני שעתידו של יעקב בסכנה ולכן היא מחליטה להתערב ולדאוג שיעקב יקבל את הברכה הראויה לו מהנבואה שהיא קיבלה מאלוקים. רבקה מאמינה בכוחה של הברכה, לפיכך, היא מיד מתערבת על מנת להגשים את הנבואה ולהבטיח שהברית שנכרתה עם אברהם ויצחק תעבור ליעקב. המטרה עבורה מקדשת את כל האמצעים.
האם התערבות רבקה הייתה נחוצה? מפני שיצחק ברך פעם נוספת את יעקב לפני שהוא יוצא לחרן- "ויתן לך את ברכת אברהם לך ולזרעך אתך". רבקה לא מנסה לשכנע את יצחק שהברכה צריכה להינתן ליעקב הצעיר יותר. במקום תקשורת ישירה בוחרת רבקה בהסתרת האמת מיצחק בעלה. למה הייתה צריכה להשתמש בתחבולות ומרמה? היא לא פועלת ישירות כמו שרה ואברהם, כאשר שרה הביעה את עמדתה נחרצות. אולי לא הייתה מספיק נחושה וחזקה להגיד ליצחק את האמת. היא כנראה אהבה מאוד את יצחק ומתוך צניעות וכבוד היא לא רצתה לפגוע בסמכותיות של יצחק. רבקה התערבה מתוך אמונה שיעקב צריך להמשיך את הדור והצליחה בכך. התורה מציינת שהייתה פה מרמה מצד רבקה, ולמרות הכל דמותה של רבקה נשארה חיובית. אולי רבקה הייתה צריכה להשאיר הכל בידי שמיים? על אף המאמץ של רבקה והברכה שקיבל יעקב מיצחק- יעקב נאלץ לברוח מביתו לחרן ולחיות בגלות. יצחק סומך על אלוקים כמו אברהם אביו. אלוקים שינה את שמו של אברהם, יעקב קיבל שם נוסף - "ישראל". יעקב נבחר ע"י אלוקים להמשיך את הדור. "ויעקב איש תם יושב אוהלים". היהדות אינה דוגלת באנשים שיודעים להחזיק חרב. היא רוצה את האמונה, אהבת האדם, רוחניות וצדק. העמים שישבו בא"י חיו על חרבם. אלוקים הבטיח את א"י לאברהם אבינו לפני כ-3000 שנים, אלוקים לא רוצה התנהגות רעה שלנו כבני אדם.
"הנביא מלאכי" בהפטרה מנבא על אהבת ה' לעם ישראל. תפקידו של כל נביא לבקש רחמים על עם ישראל ולהסיר את רוע הגזרות. מדינת ישראל קמה בגלל נכונותו של אלוקים לפתוח דף חדש. האם עם ישראל לא רוצה ללמוד את הלקח? אין פיתרון קסם לשנאה. אנחנו עם סגולה, מופת לכל העמים אשר נבחר לשבת בא"י ע"י אלוקים.
אנחנו הדור האחרון של השעבוד והדור הראשון של הגאולה (יצחק נבון). לתגובות ושאלות ניתן להתקשר לפל'- 053-6000434