כבוד והערכה ענקיים לאשדוד, על זכייתה בפרס החינוך הארצי
11.03.13 / 12:40
סבלנות, אורך רוח, חזון ואמונה ובעיקר הרבה מאוד השקעה, תשומת לב, תמיכה ועידוד הוכחו כערכים המניבים תוצאה. פרס החינוך הארצי שהוענק השבוע לאשדוד, הוא ההוכחה המרשימה ביותר לכך ומשמעותה הכרה רשמית של משרד החינוך בכל הנעשה בתחום החינוך בעיר והבעת אמון מלא באנשי מערכת החינוך – מנהלים, מורים, הורים ותלמידים, בהנהגה החינוכית של אשדוד ובראש העיר שהציג חזון המושתת על ארבעה דגלים: הישגים, ערכים, מצוינות ושוויוניות!
ההישג המרשים אליו הגיעה אשדוד עם זכייתה בפרס החינוך הארצי, מדגיש הלכה למעשה את מעורבותו הפעילה של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי בתחום החינוך, יום יום ושעה שעה, למן היום הראשון בכהונתו, כאשר הציג חזון מוגדר וברור הנשען על ארבעה דגלים: הישגים, ערכים, מצוינות ושוויוניות. היתה זו הפעם הראשונה שלמינהל החינוך באשדוד הוצג חזון והוצבו יעדים איתם היה עליו להתמודד ולתרגמם לשפת המעשה.
מדיניות ראש העיר בכל תחומי החיים העירוניים מעודדת למצוינות ומדרבנת את תושבי אשדוד, בעיקר את ילדי וצעירי העיר, לשאוף למצוינות מתמדת, לשפר את הישגיהם ולהיות הטובים ביותר בתחומי העיסוק שלהם. אך דומה שהפעם, עם ההכרזה על קבלת הפרס המרשים, עליו הכריז שר החינוך בכנס אנשי חינוך שהתקיים השבוע ובעקבותיו התקבל המכתב הרשמי בלשכת ראש העיר, הוענק פרס מצוינות ל....ראש העירבעצמו!
אשדוד, העיר החמישית בגודלה בישראל, מתפארת במערכת חינוך עירונית הכוללת כ-55,000 תלמידים, כ-3,500 אנשי חינוך וכ-500 מוסדות חינוך מתקדמים המתאימים לעידן המאה ה-21. תקציב החינוך הוא הגדול ביותר בתקציב העירייה (תקציב רגיל: 418 מליון ₪. תקציב פיתוח: 174 מש"ח) בעזרתו מצליחה העיר להנחיל לילדי אשדוד את המירב ואת המיטב בשדה החינוך, תוך שהיא מאפשרת תנאים אופטימאליים לכל אנשי החינוך, לבטא את יכולתם המקצועית.
בתחילת שנה"ל הנוכחית, בתדריך עיתונאים שערך ראש העיר בלשכתו, סקר ד"ר יחיאל לסרי את כל הנעשה בתחום החינוך באשדוד תוך שהוא מתאר את התהליכים שעברה מערכת החינוך בעיר, בכל פרמטר אפשרי, כדי להתאימה לתחזיות העתידיות של חינוך בעידן המאה ה-21. הוא דיבר על תוכנית אסטרטגית המכוונת לשלושה טווחי זמן (קצר, בינוני וארוך) ומנה 13 יעדי-על בתוכנית הרב-שנתית, אותה גבשו במינהל החינוך יחד עם חברה מקצועית שלוותה את התהליך בכל שלביו. בתוך כך הבטיח ראש העיר כי מהפכת החינוך, על שלל הישגיה, נמצאת עדיין באמצע הדרך ותוצאות של מצוינות עוד ייראו בכל המערכת למן הגן ועד לאוניברסיטה.
"היום אפשר לראות שהתהליכים הסיסטמתיים שהתנהלו בכפוף למדדים ולכלים אקדמיים, מניבים תוצאות מצוינות" אומרים בעירייה ומבטיחים: "אלו הם ניצנים ראשוניים ובעקבותיהם עוד נראה עצי נוי, גדולים וחסונים שיניבו פירות יפים ועסיסיים, לתפארת העיר אשדוד".
ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, עם קבלת ההודעה על הזכייה, שיגר ברכות לכל העושים במלאכת החינוך באשדוד וביקש לחבק כל אחד ואחת מהם על עבודתם המסורה בקידומם של ילדי אשדוד. ד"ר לסרי הודה בחום לממונה על החינוך יהודה פרנקל ולראש מינהל החינוך אריה מימון, המנצח על תזמורת החינוך הענקית הזאת של אשדוד, וביקש מהם להעביר ברכתו לכל עובדי מינהל החינוך בעיריית אשדוד.
על עצם הזכייה אמר ד"ר לסרי: "זכיית העיר אשדוד בפרס החינוך הארצי מהווה הכרה בחזון, בתוכניות החדשות שהושתתו במערכת החינוך העירונית ובהשקעה היומיומית של המנהלים, המורים, עובדי המנהלה ומנהל החינוך והעומד בראשו. הפרס מצטרף לשורה ארוכה של זכיות ברמה הארצית והבינלאומית שאליה הגיעו תלמידי ומחנכי העיר והביאו גאווה וכבוד גדול לעירנו. היום היא קיבלה את ההכרה הרשמית שמערכת החינוך באשדוד ממוקמת בראש צמרת החינוך הארצית".
בתדריך העיתונאים שקיים ראש העיר בלשכתו, ציין ראש מינהל החינוך מר אריה מימון כי קיימים 11 קריטריונים לפיהם נמדדת הפעילות החינוכית ברשויות המקומיות, כאשר כל עיר בוחרת מהם שישה קריטריונים. מבין השישה אשדוד נבחנה על שלושה קריטריונים ובהם נמצאה כעיר שעומדת ברמות הגבוהות ביותר בתחום החינוך.
ששת הקריטריונים שבזכותם זכתה העיר בפרס החינוך הארצי:
1. מעורבות ראש העיר.מידת המעורבות והתמיכה האישית של ראש הרשות ושל מינהל החינוך היישובי בנושאי חינוך ותרבות ובביצוע של תכניות העבודה המוסדיות.
2. השקעה בתשתיות.השקעה בתשתיות של מוסדות החינוך הפורמאליים והלא פורמאליים לרבות נושא הבטיחות (ובכלל זה בטיחות בדרכים).
3. הפעלת מסגרות ופעילויות בשעות הפנאי.הפעלת מסגרות ופעילויות תרבות כמו: חינוך בלתי פורמאלי, פעילות פנאי וספורט, תמיכה בהפעלת תנועות נוער, הפעלת ספריות השאלה וספריות עיון, טקסים ישובים ועוד.
4. ביצוע תוכניות עבור אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.ביצוע תוכניות עבור אוכלוסיות בעלות צרכים ייחודיים (כולל עולים, חינוך מיוחד, מצטיינים ואוכלוסיות שאינן נכללות בחוק חינוך חובה).
5. ביצוע תוכניות לצמצום פערים.ביצוע תוכניות לצמצום פערים, למניעת נשירה, שיקום נוער בסיכון, טיפול במוקדי אלימות.
6. ביצוע תוכניות בנושא תקשוב, מדע וטכנולוגיה. ביצוע תכניות בנושאי תקשוב, מדע וטכנולוגיה בכל שכבות הגיל.