ערב פתיחת שנת הלימודים: עשרות מורים ומטפלים בחינוך המיוחד חסרים באשדוד
24.08.22 / 19:46
יותר מ-40 מורים חסרים במערכת החינוך העירונית, אך שנת הלימודים תיפתח כסדרה, אם כמובן ארגוני המורים לא ישבתו לאור המשבר עם המדינה. מחסור חמור עוד יותר קיים דווקא בחינוך המיוחד ומתבטא בעיקר בתחום הטיפולי. זה מה שמנסים לעשות בעירייה כדי לצמצם את הפער
מענה לשאילתא שהגיש חבר מועצת העיר עו"ד אופיר לסרי ומסיבת העיתונאים שנערכה אתמול בלשכת ראש העיר לקראת פתיחת שנת הלימודים הבאה עלינו לטובה, חושפים כי באשדוד קיים מחסור של 43 מורים ומחנכים בכלל מוסדות החינוך הממלכתיים והממ"ד בעיר.
המדובר בחוסר שנחשב למינורי יחסית בהשוואה למחסור הקיים באנשי הוראה ברמה הלאומית ובהשוואה לערים גדולות אחרות. ואולם, מחסור גדול ומשמעותי עוד יותר קיים דווקא בתחום הצרכים המיוחדים – שם על פי נתוני העירייה חסרים לא פחות מ-56 מטפלים ומטפלות.
בנושא זה, ראש מינהל החינוך אריה מימון הסביר אתמול במסיבת העיתונאים כי העירייה מפעילה מאמצים רבים לצמצום הפער ואף העלתה את שכר המטפלים על חשבונה לכ-200 ש"ח לשעה, אולם כל זה והפער עוד עומד בעינו.
מימון הוסיף והסביר כי נושא המטפלים בחינוך המיוחד מטופל על ידי עמותות שנכון להיום מתקשות בגיוס של מטפלים נוספים, בהם קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, מטפלים רגשיים, פיזיותרפיסטים וכו'.
"נפגשנו עם גורמים בעמותות והצלחנו לגייס מטפלים נוספים ולצמצם חלק מהפער כך שחלק מההורים יעודכנו על כך בקרוב" – אמר מימון במסיבת העיתונאים. "למעשה, משרד הבריאות שאחראי על כך עדיין לא מצליח לעמוד בדרישות ומכאן הפער".
לדברי מימון, "לולא התערבות העירייה הפער היה הרבה יותר משמעותי. אמנם עדיין לא כיסינו במאה אחוז את החוסר, אבל אנחנו מנסים לתקן את הפער הזה ונעשה כל מאמץ לאתר מטפלים נוספים".
כאן המקום לציין כי חוק חינוך מיוחד, המשמש בסיס להעסקת מטפלים במשרד החינוך, הרחיב את מגוון התמיכות של הצוות המקצועי במסגרות החינוך המיוחד ובהתאם לכך נוצר צורך להוסיף לצוות המקצועי מטפלים ממקצועות שונים.
לפיכך, מלבד מורים וגננות המתמחים בחינוך מיוחד, סייעות ויועצות חינוכיות, הצוות במסגרות החינוך המיוחד כולל כיום גם מטפלים ממקצועות הבריאות - פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק וכן מטפלים באמצעות אומנויות.
המטפלים אמונים על הטיפול בתלמיד מתוך ראייה הוליסטית, המאפשרת את השתתפותו המיטבית בחיי הגן ובית הספר מבחינה לימודית, חברתית ורגשית. הטיפול נשען על מודלים של ארגון הבריאות העולמי, על קודים מקצועיים של המקצועות, על חזון ויעדי החינוך המיוחד.
כאמור, נוכחות המטפלים בחייהם של ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים חשובה מאוד להתפתחות שלהם מכל בחינה, אלא שהמערכת עדיין לא מצליחה לעמוד בדרישות, כפי שנקבעו בחוק.