בנו חניון חדש לרכבת, אך התושבים מתעצלים להשתמש בו
03.02.10 / 09:39
תחנת עד הלום, שמשרתת עשרות אלפי נוסעים בכל חודש, סבלה במשך השנים מבעיות חניה קשות ודרכי גישה לא בטוחות. הפיתרון הגיע בשילוב בניית המחלף, אז גם הוחלט לבנות חניה נוספת לתחנת הרכבת. חניה אומנם נבנתה לתפארת, בצד השני של פסי הרכבת. אך מה לעשות שתושבי האזור מתעצלים לעשות הדרך עד לחניה החדשה ומעדיפים להחנות את רכביהם בצורה שמסכנת חיים
אוכלוסיית אשדוד והסביבה גדלים בקצב מואץ בשנים האחרונות, למרות זאת, התשתיות שמשרתות את כולנו, נתקעו אי שם בשנות ה- 90 ורק לאחרונה חלה התקדמות בדמות מחלף עד הלום.
תחנת אשדוד נפתחה מחדש לתנועת נוסעים בשנת 1992. בשנת 2003 שופצה התחנה כדי להעניק שירות טוב יותר לנוסעים, שמספרם רק הלך ועלה מיום ליום. הבעיות על הצפיפות והמחסור הקשה בחניות היה ידוע לכולם, כתבה הנושא זה אף התפרסמה בעיתון המגזין, כאשר פקחי העירייה חילקו קנסות לרכבים שחנו בשולי הדרך לתחנת הרכבת. באותה העת ציינו בפנינו גורמים ברכבת ישראל ובעיריית אשדוד שבמסגרת הקמת מחלף עד הלום, יינתן מענה גם לבעיית החניה באזור תחנת הרכבת.
ואכן, כחלק מהשיפור לתושבי אשדוד, במיוחד לאלפים שמשתמשים בשירותי הרכבת בכל חודש, הוחלט להרחיב את חניית המכוניות של תחנת הרכבת. פרויקט הקמת המחלף היה אחד הפרויקטים המורכבים והיקרים שבוצעו בישראל. 350 מיליון ₪ הושקעו בתכננו ובהקמתו של המחלף.
במסגרת העבודות הוקם חניון מזרחית לתחנה, כאשר הכניסה לתחנה מתבצעת דרך גשר עילי להולכי רגל שנבנה מעל פסי הרכבת. הגישה לחניון זה היא דרך אזור התעשיה עד הלום. תושב אשדוד שירצה להחנות את רכבו בחניון זה יצטרך לעלות על מחלף עד הלום, לרדת לכיוון אשקלון, לפנות לכיוון אזור התעשייה (הפאוור סנטר) ולהיכנס לכביש הגישה שיוביל אותו לחניון המיוחל.
הכוונות הטובות והחניון המצוין שנבנה, לא הועילו. החניון המערבי של התחנה, זה שהגישה אליו היא מכיוון העיר, נותר מלא עד אפס מקום, כאשר רכבים חונים בשולי הדרך מפאת מחסור במקום, ובחלק מהמקרים אף מסכנים הולכי רגל במקום. ואילו החניון המזרחי נותר מיותם.
במהלך בדיקות שביצענו במהלך החודש האחרון, כאשר בכל יום עברנו במקום, וכמעט ולא מצאנו רכבים חונים בחניון המזרחי, זאת בשעה שבחניון המערבי לא ניתן היה להשחיל סיכה.
לא ברור מדוע תושבי האזור מתעקשים להחנות את רכביהם רק בצד המערבי, להסתכן בקנסות ולסכן אחרים, בשעה שבנו להם חניון מצוין שלרוב ריק מרכבים. ייתכן גם שהבעיה נובעת ממחסור בשילוט הכוונה לחניון החדש. שילוט על כביש 4 משני הכיוונים וגם שילוט לתושבי אשדוד שמגיעים לחניון.
אז חברים יקרים, בנו לכם חניון לתפארת, אל תתעצלו ותעשו את הדרך לחניון החדש, לפני פקחי העירייה יגיעו לחלק לכם דוחות.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה:
כחלק מעבודות מע"צ במסגרת הקמת מחלף עד-הלום בסמוך לתחנת הרכבת באשדוד, נלקח שטח מרכבת ישראל ובתמורה הקימה מע"צ את מגרש החנייה הנוסף, עבור נוסעי הרכבת. במגרש חניה זה הוקם גשר להולכי רגל המחבר את החניון החדש לתחנה. הקמת החניון החדש נועדה להגדיל את מקומות החנייה באזור תחנת אשדוד ולשפר את השירות לנוסעים.
מספר הנוסעים ברכבת עולה מדי שנה וכמה שתמשיך רכבת ישראל בהרחבת חניונים, הרי שהם ימשיכו ויתמלאו ברכבים פרטיים ואין בכך לפתור את הבעיה.
רכבת ישראל מאמינה כי הפיתרון למצוקת החנייה הוא שיפור התחבורה הציבורית המשלימה אל ומתחנות הרכבת, על ידי שיפור זמינות האוטובוסים והתאמתם לזמני הרכבות. במסגרת תוכנית שילובים בתחבורה ציבורית שעורכת רכבת ישראל יחד עם משרד התחבורה, תהווה תחנת אשדוד אחת מהתחנות הראשונות לשיפור האינטגרציה בין זמני האוטובוסים והרכבות, בפיילוט הצפוי להתחיל כבר במהלך 2010.