נמל הדרום יוצא לדרך
28.10.14 / 18:05
במעמד רה"מ, שר התחבורה, שר האוצר, ראש עיריית אשדוד, יו"ר ומנכ"ל חברת נמלי ישראל הונחה היום אבן פינה להקמת נמל הדרום באשדוד. אירוע בעל משמעות היסטורית שמקדם רפורמה ממשלתית בתשתיות התעבורה ושינוע הסחורות ותקדם את אשדוד למעמדה כמטרופולין מקומי וכאזור סחר בינלאומי.
נמל הדרום יוצא לדרך! היום הונחה אבן פינה לנמל החדש באשדוד, במעמד ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, שר התחבורה והבטיחות בדרכים חה"כ ישראל כ"ץ, שר האוצר חה"כ יאיר לפיד, ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי, יו"ר חברת נמלי ישראל מר רם בלינקוב ומנכ"ל חברת נמלי ישראל מר שלמה ברימן. טקס הנחת אבן הפינה התחלק לשניים. באחד, בסמוך לקו המים ובמקום שאמור להיבנות הנמל, התקיים טקס קצר שבו הורדה אל המים אבן ובתוכה מגילת יסוד הנמל החתומה ע"י האישים הנ"ל. בחלק השני, במעמד כל קהל המוזמנים, הוצע כיבוד קל לבאים ונשמעו נאומים ודברי ברכה.
ראש הממשלה מר בנימין נתניהו: "נמשיך לפתח את נמלי הים כדי להוזיל את מחירי הסחורות. נמשיך לסלול כבישים ומסילות רכבת כדי לחבר את הנגב והגליל למרכז. נמשיך לבנות בירושלים בירתנו הנצחית. בנינו בירושלים, אנחנו בונים בירושלים ונמשיך לבנות בירושלים. שמעתי טענה שהבניה בשכונות היהודיות בירושלים מרחיקה את השלום, הביקורת היא שמרחיקה את השלום. האמירות הללו שמנותקות מהמציאות, הן אלה שמטפחות אמירות שווא בקרב הפלסטינים. כשאבו מאזן מסית לרצח יהודים בירושלים הקהילה שותקת, וכשאנחנו בונים בירושלים על כך יוצא קצפם. אני לא מקבל את הסטנדרט הכפול הזה. כשם שצרפתים בונים בפריז, כשם שאנגלים בונים בלונדון - כך ישראלים בונים בירושלים. נמשיך לבנות בירושלים ונמשיך לבנות כאן באשדוד".
שר האוצר, חה"כ יאיר לפיד: "לפני שנה החלטנו לעשות רפורמה היסטורית, ולפתוח נמלים נוספים בישראל. זה לא היה קל, זה היה כרוך במאבקים רבים, זה עדיין כרוך במאבקים רבים, אבל הנה זה קורה. אנחנו לא מניחים כאן היום רק אבן פינה, אנחנו מובילים לשינוי של כללי המשחק. במקום מונופול יש תחרות בריאה. את שלטון הוועדים תחליף יעילות. את הסחטנות תחליף הורדת מחירים. מה שהנמל הזה מאפשר לנו, הוא משחק הוגן. משחק שבו כל אחד יכול להתקבל למקום עבודה בהתאם לכישוריו ולא רק אם הוא מקורב. משחק שבו המדינה מובילה מהלכים ורפורמות שישפיעו על הכיס של כל אזרח ואזרח. משחק שבו המדינה בוחרת להשקיע באזרחים במקום לקחת מהם".
ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי: "בשם העיר התושבים וחברי מועצת העיר - תודה. היום הוא אירוע בעל משמעות היסטורית עבור אשדוד. בניית הנמל החדש תוביל את העיר אשדוד לעידן כלכלי חדש המבטיח משמעויות והשפעות חברתיות עמוקות, שהופכות את אשדוד למטרופולין סחר בינלאומי ולעיר עוד יותר מובילה בישראל. לצד היתרונות הכלכליים הברורים להגברת התחברות והוזלת יוקר המחייה, תושבי אשדוד יהיו הראשונים ליהנות ממקומות עבודה חדשים, וזה חלק משרשרת הפעילות הכלכלית העצומה שתתפתח סביב הנמל. עבור העיר אשדוד זהו מנוע צמיחה שיתרום להמשך פיתוחה של העיר. מעט מאוד מיזמים מתרחשים בעיר שמביאים לשינוי דרמטי כדוגמת בניית נמל. מיזם גדול ומשמעותי. תודה לרוה"מ. תודה לשר התחבורה על החזון והכנסת אשדוד למיזם. תודה לשר האוצר על תמיכתו בעיר. אשדוד בתנופת פיתוח חסרת תקדים. כולם רואים זאת. אשדוד מרוויחה ביושר את מעמדה כעיר מובילה. אשדוד מתהדרת בתואר העיר הישראלית. בניית נמל חדש באשדוד הוא מעשה ציוני מובהק. אנחנו נמשיך ללוות את המיזם שיעמוד בזמנים ושלא יהיו בו עיכובים".
"נמל הדרום" - מסוף המכולות החדש והמתקדם מוקם ע"י חברת נמלי ישראל בהשקעה של כ-3.3 מיליארד ₪, והוא יבנה מצפון לנמל אשדוד. העבודות להקמתו בשלב הראשון כוללות: הקמת רציף עבודה, הארכת שובר גלים ראשי קיים ב-600 מטרים, הקמת שוברי גלים משניים באורך 1,500 מטרים, הקמת רציפים בהם רציף ראשי באורך של 800 מטריםובעומק מים של 17.3 מטרים, הקמת שטחי אחסון ותפעול וביצוע עבודות חפירה ימית. המסוף ישתרע על שטח של 640 דונם. קיבולת המסוף תעמוד בשלב הראשון עד 1.1 מיליון TEU.
כזכור, במקביל מנהלת חברת נמלי ישראל את המכרז להקמת נמל המפרץ בחיפה ואת המכרזים לבחירת מפעילים בינלאומיים לנמלים החדשים שיוקמו, המצויים בשלב ההצעה הכספית והטכנית. נמל הדרום ונמל המפרץ יופעלו ע"י חברות הפעלה בינ"ל שתצענה סטנדרטים גבוהים של שירות, מהם ייהנו היצואנים והיבואנים וכלל העוסקים בסחר החוץ של ישראל.