זכות הציבור לדעת - "עמוד הענן העובדות"


להאזנה לתוכן:

בעקבות סיום מבצע עמוד ענן, רבו הגרסאות לגבי התוצאות: מצד אחד מדינת ישראל טענה כי עיקר מטרותיה הושגו ומצד שני כנופיות הטרור חגגו והשתלהבו מניצחון.
בישראל התגאו כי רמטכ"ל חמאס אחמד ג'עברי חוסל, מערך הרקטות נפגע, הביקורת הבינלאומית הייתה חלשה ומצרים בהנהגתו של מורסי נרתמה לפיוס.
בחמאס פירטו את ההישגים, ובהם מאזן הרתעה חדש מול ישראל, רצף ירי מאסיבי, רתיעה ישראלית לכניסה קרקעית לרצועה והכרה עולמית בשלטון הארגון בעזה.
כשססמאות עפות לאוויר מכיוונים שונים בואו נבדוק את העובדות החזקות מכל כותרת. בואו נביט לאמת הישר לפנים:

הגנה:
מבצע עמוד ענן המחיש את רמת הגנה של ישראל מפגיעת טילים, את הגנה הטובה בעולם. אולם בהגנה לא מנצחים מלחמה.

התקפה:
מדינת ישראל לא מיצתה ולו במעט את יכולותיה ההתקפיות, אין ספק שכוחו של צה"ל עולה על כוח האויב לאין שיעור אבל השאלה היא לא מי יכול היה לנצח אלא מי ניצח...

מאז ההכרזה על הפסקת האש המוקדמת, מנסים נתניהו, ברק וליברמן להעביר לשטוף את המוח לציבור שישראל ניצחה והראייה לכך היא  שעזה הרוסה. נתניהו חזר ואמר:"חכו, חכו עד שבכירי החמאס ייצאו ממחילותיהם ויראו את ההרס שמסביב ואז יבינו מי ניצח"  

אז זהו אנשי עזה והחמאס יצאו ממחילותיהם, ראו את הרס המבנים....אבל מעז יצא מתוק מבחינתם -  הם כבר קבלו הבטחות מקטאר וסעודיה להזרמה של עשרות עד מאות מיליונים רבים לטובת השיפוצים והשיקום מחדש של הנזקים. 

השאלה הכלכלית:
בקרוב מאוד יתחיל החמאס לשקם את התשתית עם כסף של אחרים, מה שיביא לתנופת עבודה ובנייה חדשה בעזה וגם להרבה כסף זר. כסף זה יפיח חיים ופרנסה ברצועה כפי שלא היה שנים רבות.

לישראל - עלות מבצע "עמוד ענן" למשק עומדת על כ-1.1 מיליארד שקל בשבוע - כך העריכה חברת המידע העסקי BDI.
עלות הנזק הישיר, הכוללת בין היתר את עלות התחמושת והדלק, עומדת על כ-700 מיליון שקל בשבוע. עלות הנזק הישיר לרכוש, כולל נזק לבתים, מכוניות, מפעלים וציוד מוערכת בכ-25 מיליון שקל לשבוע.
הנזק מאובדן תוצר בדרום נאמד ב-200 מיליון שקל, אובדן תוצר בשאר אזורי המדינה נאמד בכ-120 מיליון שקל. העלות למשק בגין גיוס חיילי מילואים בצווי 8 מוערכת בכ 70 מיליון ₪.

בישראל ישלמו התושבים את נזקי המלחמה מכיסם – מיד לאחר הבחירות מתכננים באוצר להטיל גזרות חדשות.

בעזה ישלמו מדינות ערב את הנזק, כפי שהובטח להם במסגרת המו"מ להפסקת האש.

הנזק הפיזי בעזה: דובר ממשלת חמאס בעזה, טאהר א-נונו הצהיר במסיבת עיתונאים שכינס בעזה כי: "נזקי התוקפנות הישראלית על עזה - יותר ממיליארד ו-200 מיליון דולרים. 200 בנייני מגורים הושמדו כליל, "8,000 מבנים נוספים נהרסו באופן חלקי. 42 מבנים נוספים שאינם מאוכלסים הושמדו כליל - ובהם מבנים ומוסדות ממשלתיים, וכן מטות ביטחוניים". אולם יש לזכור שהוא מסר מספרים אלו במסגרת מסע התרומות והסיוע הכספי הנוסף (להבטחות)שהוא מגייס לשיקום הרצועה.

הנזק הפיזי לישראל -  הנו 25 מיליון ₪ בלבד וזאת בזכות הפעילות של כיפת ברזל – שיש גם לקחת בחשבון את עלותה – כ 70 אלף$ לכל טיל, למעלה מ300 טילים יורטו -  סה"כ עלות היירוטים של כיפת ברזל עמדה על עשרות מיליוני שקלים (יותר מעלות הנזקים הפיזיים).

הציוד הצבאי –ממשלת ישראל מתפארת בכך שחיסלה את רוב המשגרים, את התחמושת וכו' אך גם אם כך....אין לארגוני הטרור שום בעיה משמעותית לעתיד לבוא – האיראניים כבר מתארגנים לחמש מחדש את החמאס ואת כל ארגוני הטרור הקטנים. מבחינת האיראניים, עושים עבורם את העבודה ובכסף יחסית קטן. בצ"הל יעשו מאמצים כבירים למנוע את מעבר הנשק. זה לא יהיה קל, אנו מקווים שזה אפשרי.

צה"ל נהנה מניסוי כלים מעולה, הוא יודע טוב מתמיד כיצד להשתמש ולשדרג את כיפת ברזל/ שרביט הקסמים וכו' מבחינת הציוד הצבאי, ישראל תהנה מסיוע אמריקאי מוגבר, מחיזוק המוניטין של תעשיות הנשק. מבחינת עלות מול תועלת בסעיף זה, לטווח הארוך - מערכת הבטחון תהנה מהתעניינות גוברת לרכישת פלא ההגנה שפתחה ומכאן גם להכנסות משמעותיות.

חוץ:
החמאס נהנה לראשונה מאז היווסדו - להכרה לא רק ערבית אלא מן העולם המערבי כולו. אל עזה עלו ובאו מנהיגים שניהלו עימם מו"מ ובכך העניקו להם לראשונה מאז היווסדם – ללגיטימציה – מארגון טרור לשלטון.
ממשלת ישראל נהנתה בשלב ראשון מלגיטימציה. הפסקת האש העניקה לה נקודות זכות בנושא החוץ. מאידך כוח ההרתעה שלה מול העולם הערבי נפגם משמעותית.

פוליטי:
אין ספק שאם הבחירות ביו"ש היו מתקיימות, אזי החמאס הקיצוני  היה מביס את אבו מאזן המתון. מבצע עמוד ענן מקרב את עזה יותר מתמיד ליהודה ושומרון.

בישראל - ממשלת השלטון של נתניהו /ליברמן יצאה מהמבצע עם פחות מנדטים מאשר היא נכנסה אליו.
שר הביטחון הודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים והדרום מביע אכזבה קשה ממנהיגיו.

מוניטין:
החמאס קיבל מחמאות ורוח גבית מבני עמו ומהעולם הערבי. מהיום הם מייחסים לו כוח משמעותי בשאלת המאבק עם ישראל. היום לוקחים אותו בחשבון, היום אויביה הפוטנציאליים של ישראל. אם בעבר התייחסו לרצועת עזה כאל קן צרעות, הרי שהיום... יתחרו האיראניים, המצרים ואפילו התורכים בינם לבין עצמם מי מהם ישפיע יותר ברצועה. כל אחד מהם ירצה שתהיה לו שם דריסת רגל ו/או מילה.

מוראלית:
המוראל בעזה גבוה מאי פעם, ההמונים יצאו בריקודים והם מרגישים שכבודם שב.
לעומתם בישראל יצאו מהמבצע עם תחושת פספוס. תושבי הדרום מרגישים תחושת השפלה, שהממשלה מכרה אותם. לא ראינו התבטאויות של סיפוק ברחובות המדינה.

אלא שבצד הניצחון הזה, העם הפלשתיני הפסיד - וההפסד כואב, דואב, פוגע, משפיל, ברכוש רב בצורת בניינים מתמוטטים והריסות, בפצועים והרוגים, באלפי משוטטי רחובות חסרי-בית, בפגיעה אנושה בפרנסתם ובהמחשה של חוסר תוחלת והישענות על מפקדים ומנהיגים בורחים מהמערכה ומסתתרים בבונקרים - משם הצהירו הצהרות מלחמה ומשם עודדו את האזרחים להפוך לשאהידים.

ישראל ההומניטארית
מדינת ישראל, "האויב הציוני" של הפלסטיניים בעזה  - היא אשר תדאג להם אחרי המבצע - באמצעות חידוש (בלתי ברור) של הזרמת דלק, באמצעות אספקת חיבורי תשתיות הנדסיות ובעיקר אספקת חשמל שהם צריכים כדי לשרוד. זאת באין ברירה ובאין מוצא אחר - מדינות ערב עתירות הנפט אינן מסוגלות להוות תחליף לפעילויות ההומאניטאריות של מדינת ישראל כלפי העם הפלשתיני – ישראל תעשה זאת בצד חגיגות הניצחון של כנופיות הטרור. שפוי זה לא. הומני? כן)

לסיכום:
צה"ל צבא בעל יכולות גבוהות מאוד. הוא פועל לפי הוראות הממשלה. אם היה מקבל חופש פעולה, בוודאי המערכה הייתה מוכרעת באופן חד צדדי.
הנתונים שהובאו הם תוצר לוואי של מדיניות הממשלה -  וכל אחד מאתנו ינתח את טיבם ואת התנהלות השלטון בישראל במבצע עמוד ענן. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה