בקרוב ייסגר חלון ההזדמנויות לקבלת פטור ממס רכישה


להאזנה לתוכן:

"בעוד כשנה ייסגר חלון ההזדמנויות ליהנות מפטור ממס רכישה עד לסכום של 1,350,000 ₪ לרוכשי דירה ראשונה ומי שינצל זאת יוכל לחסוך תשלום מס בעשרות אלפי ₪". כך מסביר עו"ד יעקב שמסיאן מאשדוד, מומחה בתחום נדל"ן ומיסוי נדל"ן. "כיוון שרכישת דירה לא נעשית מהיום להיום, חשוב להיערך לכך"

עד השנה, כל מי שרכש דירה ראשונה ששוויה מעל מיליון וכ-85 אלף ₪, נאלץ לשלם מס רכישה בשיעור של 3.5% ואם היה רוכש דירה מעל לכמיליון וחצי ₪, היה משלם מס הרכישה בשיעור של 5%. כיום בעקבות ההטבה שמציע משרד האוצר במטרה  לעודד רכישת דירה ראשונה, גם מי שירכוש דירת 5 חדרים באשדוד במחיר של עד מיליון ו-350 אלף ₪ יהיה פטור ממס רכישה. בעבר מי שרכש דירת 4 חדרים ברובע י"ב למשל בסכום של כמיליון ו-350 אלף ₪ היה משלם כ-9,000 ₪ מס רכישה ואילו היום הרוכש ייהנה מפטור מלא ממס.

מי שירכוש דירת יקרה יותר בכמיליון ו-600 אלף ישלם רק 3.5% מס על ההפרש שבין תקרת הפטור לתקרת מיליון ו-600 אלף ₪. עו"ד שמסיאן: "לדוגמא, בעבר, אם היינו רוכשים דירה בשווי מיליון ו-600 היינו משלמים כ-19 אלף ₪ מס רכישה ואילו מי שינצל את חלון ההזדמנויות ישלם רק כ-8,800 ₪. המדובר בחסכון של כ-10 אלף ₪.

הגדלת מדרגות המס משפיעה לטובה גם על אלה שירכשו כדירה ראשונה וילה בשווי של 3 מיליון ₪. כי גם הם ייהנו מהפטור ויחסכו כסף רב.

חשוב להבין שהחוק בתוקף רק עד ליום 31.12.2012. לעומת ההטבות על רוכשי דירה ראשונה מי שירכוש דירה שנייה כיום, יצטרך לשלם מס רכישה גבוה ביותר כשכבר על מיליון השקלים הראשונים ישלם מס בשיעור של 5% . המדובר ב-50 אלף ₪. בין מיליון לשלושה מיליון ישלם כבר 6% (שהם 120 אלף ₪) ועל כל שקל מעל 3 מיליון ₪ ישלם 7%.   יש המנסים לחסוך את המס על ידי רכישת דירה ראשונה על שם ילדיהם.

למשל מי שרוכש דירה שניה ב-3.5 מיליון ₪ ישלם על פי החוק החדש כ-205 אלף ₪ עבור מס רכישה.  מטרת החוק החדש היא שלא יהיה כדאי לרכוש דירה שנייה לצורכי השקעה וכך בשוק יתפנו יותר דירות לרוכשי דירה ראשונה.

לדברי עו"ד יעקב שמסיאן, במהלך השנה האחרונה נרשמה האטה בשוק הדירות אולי גם בשילוב המחאה החברתית. בעקבות החוק החדש ישנה הטבה משמעותית לרוכשי דירה ראשונה והרעת תנאים לרוכשי דירה שנייה וצפוי שיתפנו יותר דירות לרוכשי דירה ראשונה.

לאחרונה נודע לי על מקרה שבני זוג רכשו דירה וטענו כי מדובר בדירה ראשונה ולכן ביקשו ליהנות מהפטור ממס רכישה. בדיעבד התברר כי אחד מבני הזוג הסתיר מבן הזוג השני את העובדה שבבעלותו דירה ראשונה שקיבל ממשפחתו טרם הנישואין, אבל משרד מיסוי מקרקעין גילה זאת ודרש מהזוג לשלם קנס ומס רכישה גבוה כי מדובר ברכישת דירה שנייה. במקרה אחר, בחור צעיר שרכש באמצעות משרדנו דירה בת"א, לא ידע שאבא שלו רשם לפני כ- 20 שנה חלק מדירה שרכש על שמו. יעקב שמסיאן: "מאז אותו מקרה, כשיושב אצלי זוג צעיר לפני רכישת דירה, אני סוגר את הדלת ומסביר לזוג שאם יש משהו שהם מסתירים, זה הזמן לגלות, זאת, כדי לחסוך מהם את אי הנעימות שעשויה להתרחש ממקרים דומים".

במקרה זה ביעוץ נכון אם בני הזוג היו עורכים הסכם ממון המתייחס להפרדת רכוש בין בני הזוג, רק אחד מהם היה משלם את החלק היחסי של מס הרכישה על דירה שנייה ובן הזוג השני היה נהנה מהפטור על דירה ראשונה. בהיעדר הסכם כזה גם אם ירכשו דירה משותפת ראשונה היא תיחשב מבחינת רשויות המס כדירה שנייה לגבי שני בני הזוג. אם נחזור לדירה בשווי מיליון ו-350 אלף ₪, יכלו לחסוך 35.5 אלף ש"ח בגין מס רכישה.

עו"ד שמסיאן: "לכן, חשוב מאוד לפני שקונים דירה לקבל את יעוץ מתאים מעו"ד שמעורה היטב בתחום המס כי השנה חלו לפחות שלושה שינויים משמעותיים מאוד בכל הנוגע לרכישה ומכירה של דירות מגורים, גם כאלה המשמשות למשרדים. חלק מהשינויים יכולים להיות משמעותיים לגבי  העיתוי המתאים לרכישת ומכירת דירה". 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה