האם גם אתם תהיתם מה עושה ספינה ששטה באיטיות קרוב מאוד לחופי אשדוד?
24.05.11 / 14:03
ספינה נראתה השבוע משייטת קרוב מאוד לחופי הרחצה באשדוד, הלוך ושוב. כעת נפתרת התעלומה
פעולות הזנת החופים הן פעולות מתקנות - לפיצוי בגין השפעת פעולות הנדסיות שבוצעו לצורך פיתוח הנמלים, והשפיעו באופן צפוי על הסעת החול הנילוטי (שמקורו באזור הנילוס) הטבעי לאורך החופים. עבודות התכנון והפיתוח בחברת נמלי ישראל (חנ"י), כוללות בשגרה, הערכה של ההשפעות הסביבתיות של כל פרויקט , ומחויבות לפעולות מתקנות בתקופת ההקמה ולאורך חיי הפרויקט.
חיזוי ההשפעות הסביבתיות נערך במסגרת הליכי התכנון הסטטוטורי, בתסקירי השפעה על הסביבה. הפעולות המתקנות, מוטמעות בהוראות התוכניות להקמת רציפי הנמל באשדוד. ההוראות כוללות ניטור תקופתי במטרה לעקוב אחר מגמת השתנות עומק קרקעית הים ותוואי קו החוף כתוצאה מהארכת שובר גלים וכתוצאה מכריית חול להקמת רציפים.
העברת החול מתבצעת על ידי אוניית מחפר ידידותית לסביבה, העומדת בסטנדרטים שקבע המשרד להגנת הסביבה, שמטעינה את עצמה בחול ים באזור הצטברות החול י בקרקעית הים כתוצאה מחסימה של מבנה ימי. אוניית המחפר, מפליגה צפונה ומפזרת את החול בקרבת החוף, על מנת לאזן את כמות החול בקו החוף. שינויים בקו החוף, מנוטרים באופן שיטתי. הפעילות במתכונת זו הינה כמקובל במדינות מתקדמות בעולם .
שלמה ברימן מנכל החברה מציין "מאז הקמתה של חברת נמלי ישראל, בוצעו ומתבצעים מיזמים רבים ופעילויות מגוונות, ביניהם הזנת חופים, שנועדו להבטיח כי הקמת התשתיות הלאומיות החיוניות למשק ולסחר הישראלי, תתבצענה תוך שמירה על הסביבה ומזעור הפגיעה בסביבה הימית והחופית . תוכניות פיתוח הנמלים כוללות תהליך סדור שמבצעת החברה בתאום והתייעצות מקצועית שוטפת עם מומחי המשרד להגנת הסביבה, שנועד למנוע פגיעה בחופים הסמוכים , כתוצאה מהרחבת נמלי הים ומהקמת רציפים חדשים".
צילום: קלאס ון וופרן