האם התכנית לבניית שכונת "פארק לכיש" בסכנה?
28.03.18 / 17:27
שכונת "פארק לכיש", המקודמת בימים אלה בוועדה לתכנון מהיר צפויה לכלול 3,000 דירות עם כ־15 אלף תושבים ואת איצטדיון הכדורגל החדש של אשדוד, אך מחלוקת בין חברת נמלי ישראל לרשות מקרקעי ישראל על מאות הדונמים המצויים מדרום־מזרח לנמל אשדוד, עלולה לסכל את קידום התכנית
חברת נמלי ישראל- החברה הממשלתית שמפתחת את נמלי ישראל ומנהלת את נכסי המקרקעין שלהם, טוענת שמחצית מהשטח, כ־300 דונם, הוא קרקע שהוחכרה לה בהסכם חכירה לדורות רק לפני שלוש שנים. החברה התכוונה לשווק קרקע זו ליזמי נדל"ן לצורך פיתוח מתחמים לוגיסטיים, פעילות שתניב לה על פי ההערכות מאות מיליוני שקלים.
בשנתיים האחרונות ניהלו חברת נמלי ישראל ורשות מקרקעי ישראל משא ומתן למציאת עתודת קרקע חלופית לצורכי הנמל, אך משלא התגבשו הסכמות, החלה רשות מקרקעי ישראל לקדם את תוכנית הבנייה במקום. גם נמל אשדוד והתאחדות התעשיינים מתנגדים לתוכנית בטענה כי הקמת רובע מגורים בסדר גודל כזה, בסמיכות לנמל תעשייתי צפויה להביא למאבקים נגד פעילות הנמל, בשל מטרדי הרעש והזיהום שמהם יסבלו התושבים שעתידים לגור במקום.
רשות מקרקעי ישראל מקדמת את התוכנית להקמת פארק לכיש מ-2016. השכונה ממוקמת מדרום־מזרח לנחל לכיש. בספטמבר 2016 הוכרז המתחם על ידי קבינט הדיור כמועדף, ובעקבות זאת הליך אישור התוכנית עבר למסלול המואץ של הועדה הארצית לתכנון ולבניה. בדצמבר 2017 הושלמו הליכי התכנון והשבוע צפוי חוקר שמינתה הועדה להתחיל לדון בהתנגדויות לקראת גיבוש המלצות.
רשות מקרקעי ישראל יזמה את התוכנית בשיתוף עם עיריית אשדוד שהתפתחותה לכיוון דרום מוגבלת בגלל שטחי טבע מיוחדים כמו הדיונה הגדולה. הליך התכנון כלל בדיקה של ההשפעה של הנמל על השכונה מבחינת חומרים מסוכנים, איכות אוויר, תאורה ורעש. המסקנות היו כי צריך לשנות את עוצמת התאורה והמימון לכך יימצא בהסכמות בין הרשות למקרקעי ישראל לנמל אשדוד.
בהתנגדות שהגישה חברת נמלי ישראל באמצעות משרד עורכי הדין שרגא בירן ושות', היא מבקשת לבטל את התוכנית בטענה כי יש לה זכויות חכירה לדורות על כמחצית מהשטח. עוד טוענת החברה כי על פי תנאי החוזה, החלטה על החזרת השטח לררשות מקרקעי ישראל יכולה להתקבל רק לאחר אישור שרי האוצר והתחבורה. עוד נטען כי על פי חוק "רשות הספנות והנמלים", לחנ"י יש מעמד מיוחד ופרוצדורה ייחודית להוצאת מקרקעין מידיה. על פי החוק הוצאת מקרקעין מידיה של חברת נמלי ישראל תתאפשר רק באישור של בית המשפט.
עוד מפרטת ההתנגדות את הליכי המו"מ בין הצדדים שהחלו כבר ביולי 2016, בישיבה השתתפו שר התחבורה ישראל כץ, ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי, ראש העיר אשדוד יחיאל לסרי, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון ומנכ"ל חברת נמלי ישראל שלמה ברימן. בסיכום הישיבה הנחה שר התחבורה כי תוכנית הבנייה תקודם רק לאחר שהמדינה תספק לחברת נמלי ישראל שטחים חלופיים, דבר שלטענת החברה עוד לא קרה.
רשות מקרקעי ישראל עדכנה את הועדה הארצית לתכנון ולבניה כי ההסכם קרוב לחתימה, על כך אומרת חברת נמלי ישראל כי "התמונה שהוצגה בפני הועדה היתה כנראה שאיפת לב, עד עתה לא נחתם הסכם המסדיר חילופי שטחים". החליטה הועדה הארצית לתכנון ולבניה על הפקדת התוכנית אף שטרם הושגו הסכמות. עוד טוענת חברת נמלי ישראל כי הבדיקות הסביבתיות שערכה רשות למקרקעי ישראל לא מספקות, ו"מבוססות על שיטות עבודה הסותרות את הנחיות המשרד להגנת הסביבה". דבר שצפוי לגרום סבל לאוכלוסייה שעתידה לגור שם.