המים סוערים בתאגיד יובלים


להאזנה לתוכן:

טענות קשות עולות בחודש האחרון מאז בחירתו של שלמה אטיאס למנכ"ל תאגיד המים של אשדוד. חברת מועצת העיר, הלן גלבר, שיגרה השבוע מכתב ליו"ר הועדה לאישור מנכ"לים בתאגידים ציבוריים ובו היא מבקשת להורות על כינוס הוועדה לאיתור מנכ"ל וניהול מכרז מחדש. יו"ר התאגיד, גבי כנפו דוחה את ההאשמות על סף

 
מה קורה בתאגיד המים "יובלים" באשדוד? תלונות רבות זרמו למערכת "אשדודנט" שמעלות טענות קשות על בחירתו של שלמה אטיאס לתפקיד המנכ"ל. כאמור, באמצע חודש ספטמבר נבחר שלמה אטיאס לכהן כמנכ"ל תאגיד המים. מיד עם פרסום הידיעה, הועברה לידינו כתבה שפורסמה באתר החדשות NEWS1 בה מאשים העיתונאי יואב יצחק את אטיאס בכך שמסר נתונים כוזבים על השכלתו. מדובר על פרשה ישנה משנת 2001 ומאז לא ידוע מה עלה בגורל ההאשמה.

 

על פי החוק, מינויו של מנכ"ל תאגיד המים מחייב אישור של הוועדה לאישור מינויים בחברות ממשלתיות (ועדת שפיניץ). חודש חלף מאז בחר דירקטוריון "יובלים" את אטיאס כמנכ"ל התאגיד, ולוועדה עדיין לא הגיע שאלון המועמד (לטענת וועדת שפיניץ), כך שמינויו של אטיאס כלל לא נידון בוועדה. למרות זאת אטיאס כבר עובד בתאגיד כ"מנהל הקמה". לא ברור אם מינויו של אטיאס כמנהל הקמה אושר בדירקטוריון. כמו כן לא ברור אם חוזה העסקתו כמנהל הקמה אושר ע"י וועדת הכספים של התאגיד וכן את אישור כח האדם בתאגיד. גם שכרו של מנכ"ל התאגיד אמור להיות מאושר ע"י הממונה על השכר באוצר. שכרו של מנכ"ל תאגיד המים "יובלים" באשדוד צריך להיות בין 80% ל-90% משכרו של מנכ"ל העירייה (כ-29,000 ש"ח), כך מציין הממונה על השכר בעקבות פנייתנו. גם מינויו של אורי אלקבץ, עובד עירייה שהושאל לתאגיד "יובלים" מעורר בקרב רבים מהפונים תהיות. אלקבץ מונה לאחרונה כמנהל הרכש בתאגיד שמגלגל מיליוני שקלים. הטענה שעולה היא האם לאלקבץ ישנה ההשכלה המתאימה לתפקיד? חלק מהפונים גורס וטוען שלאלקבץ שמור התאגיד כיסא הסמנכ"ל.

 

בעקבות גל הפניות, חברת מועצת העיר, הלן גלבר, פנתה השבוע במכתב לטנה שפניץ, יו"ר הועדה לאישור מנכ"לים בתאגידים ציבוריים, כשהיא שולחת העתקים לחברי דירקטוריון "יובלים", מבקר המדינה. במכתבה כותבת גלבר: "לאחרונה הובא לידיעתי מידע בהקשר למר שלמה אטיאס, אשר נבחר על ידי ה"וועדה לאיתור מנכ"ל" להתמנות למנכ"ל חברת "יובלים". אני סבורה, כי יש במידע זה בכדי להביא לפסילת ההחלטה למינויו של מר אטיאס למשרה בתאגיד העירוני".  בהמשך מכתבה מציינת גלבר את הכתבה באתר NEWS1  וכותבת: "במידה והוא (המידע בכתבה- ע.א.) מדויק, מטיל ספקות רבים לגבי התנהלותו הציבורית ואמינותו כאדם וכנושא משרה".


 

גלבר ממשיכה וכותבת: " כפי שידוע לכם מינוי מנכ"ל בתאגיד מים מחייב אישור של ועדת שפניץ. למיטב ידיעתי מר אטיאס מונה על ידי מר גבי כנפו, יו"ר חברת "יובלים" כ"מנהל הקמה" עד לאישור הועדה. נפקא מינא , מר אטיאס שנבחר כמנכ"ל התאגיד החל כבר עבודתו וזאת תוך כדי כיפוף ושימוש בחוק ע"י יו"ר התאגיד. מדובר במינוי בדרג של מנכ"ל, אותו תפקיד עליו התמודד מלכתחילה, אך הפעם המינוי אינו כפוף לפיקוח הציבורי המחויב בעת מינוי מנכ"ל".

 
גלבר סבורה שללא ספק ההחלטה למינויו של אטיאס התקבלה שכאשר לוועדה לא היו מלוא הנתונים אודותיו ולכן ההחלטה פגומה. במכתבה מעלה גלבר שאלה לגבי חיוב אישי של חברי וועדת האיתור: " האם מקרה זה במידה וימצא נכון מחייב את הדירקטורים בחיוב אישי בגין מינויו של מר אטיאס כמנהל הקמה ?"


 
בסיום מכתבה מבקשת גלבר מראש ראשות המים להורות על על כינוס מחדש של הוועדה לאיתור מנכ"ל ולנהל מכרז חדש. "לאור האמור לעיל הנני מבקשת ממך שתורה על כינוסה מחדש של ה"וועדה לאיתור מנכ"ל של חברת "יובלים", לניהול המכרז מחדש, הפעם כאשר כלל הנתונים הרלוונטיים מובאים ומופיעים בפניה, ביחס למועמד מר אטיאס וכן ביחס למועמדים האחרים שהתמודדו עימו", כותבת גלבר במכתבה.
 

 


תגובת יו"ר דירקטוריון יובלים- עו"ד גבי כנפו

"תאגיד המים והביוב "יובלים " הוקם בינואר 2008 ולמנהל ההקמה מונה יגאל מזרחי. התאגיד פרסם מכרז לתפקיד מנכ"ל קבוע, הגישו מועמדות 15 מועמדים בלבד, ביניהם שלמה אטיאס. כפי המתחייב בוצעה בדיקה ואימות של טופסי המועמדים הכוללים מסמכים המעידים על השכלתם וניסיונם המקצועי, נשלחו לבחינות מקיפות במכון בדיקה חיצוני לבירור התאמתם לתפקיד, שם כבר אותר שלמה אטיאס כמועמד עם הציון הגבוה. מיד לאחר הבחירות בנובמבר 2008, עת מונה יו"ר דירקטוריון חדש לתאגיד, הוחלט על הארכת פרסום של המכרז ... ואכן ניגשו עוד כ-70 מועמדים חדשים.

 

לאחר סיום המיונים והראיונות הנוספים ושיקול דעת מעמיק של חברי הדירקטוריון, נבחר המועמד שלמה אטיאס (מהסבב הראשון) בעל סיכויי ההצלחה הטובים ביותר, פה אחד על יד הדירקטוריון. 


 
מיד עם בחירתו לתפקיד בוצעה פנייה למנהל המים לקבלת אישור להתחיל העסקתו באופן מיידי בשל מצבו החמור של התאגיד ומתוך אחריות לנכסי הציבור. ואכן, התקבל אישור מנהל המים להעסיקו בנעלי מנהל ההקמה על כל המשתמע מכך עד לאישור על ידי ועדת המינויים עפ"י חוק החברות הממשלתיות.

 


הפרסומים בעיתונות המקומית, הממחזרים כתבה מלפני 9 שנים, נבדקו באותה העת ע"י גורמים הרלוונטיים וכתוצאה מבדיקה זו נשאר אטיאס בתפקידו, מאז ביצע תפקידים בכירים רבים במשק הישראלי.
 


שכרו של מנכ"ל תאגיד המים נקבע בחוזר מנכ"ל משרד הפנים. בימים הקרובים אמור הדירקטוריון החברה לאשר את תנאי העסקתו של המנכ"ל ומיד לאחר האישור ההסכם יועבר לממונה על תאגיד המים לאישורו, כפי המתחייב בחוק.

 
תאגיד המים "יובלים" נמצא לאחר הבחירות ככזה המחייב התייחסות וטיפול דחוף בכל פרמטר ואספקט אפשרי. ניסיון נואש של השלטון הקודם באמצעות נציגו, לא ירפו אץ ידינו כולל ביצוע בדיקות לגבי כל הפעולות שנעשו בתאגיד מיום הקמתו ועד היום".

 

על פי רוח הדברים, נראה שעוד נשמע רבות בעניין יובלים. על חלק מהעדויות שהגיעו למערכת אשדודנט, הולכת ומתגבשת אופוזיציה בתוך יובלים וכן מתכוונים המתלוננים להמשיך ולפנות לגורמים כדי לדאוג לאינטרס הציבורי, כך לטענתם. נמשיך לעקוב.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה