14 תיקי חקירה מתנהלים במרחב לכיש בגין גניבת ממירים קטליטיים
10.11.22 / 12:13
תופעת גניבת ממירים קטליטיים מרכבים נמשכת ביתר שאת, ודיווחים על גניבות ונזקים באלפי שקלים לבעלי הרכבים, ממשיכות להגיע שוב ושוב. במשטרה מנסים להלחם בתופעה ואתמול נעצרו שני בני מיעוטים בחשד לגניבת ממירים קטליטיים. בדיון בהארכת מעצרם התברר כי במשטרה ישנם 14 תלונות בעניין במרחב לכיש. מעצרם של השניים הוארך ביום ויומיים - תוך שבית המשפט מותח ביקורת על המשטרה על תנאי מעצרו של אחד החשודים
גניבת הממירים הקטליטיים נמשכת ביתר שאת, ודיווחים מתקבלים מכל הארץ אודות התופעה שעדיין לא נמצא הפיתרון לעצירתה. באשדוד דיווחנו על מספר מקרים שהתרחשו בחניון הרכבת, בחניון באזור התעשיה ואף בחניית בית. למעשה גנבי הממירים מגיעים כמעט לכל מקום באין מפריע, ותוך דקות מפרקים את הממיר הקטליטי. בעל הרכב מגלה שנפל קורבן בעת שהוא מניע את רכבו, אז הוא שומע קול של טרקטור ומבין שדבר מה קרה. עבור בעלי הרכבים מדובר בנזקים של אלפי שקלים והרבה מאוד עוגמת נפש.
במשטרת ישראל מצליחים מפעם לפעם ללכוד חוליות גנבי ממירים שכאלה, אך אלה מצליחים להשתחרר בקלות ממעצר או מקבלים עונשי מאסר מגוכחים.
אתמול עצרה המשטרה שני בני מיעוטים, שנעצרו בסמוך לתחנת הרכבת של קרית מלאכי. על פי החשד, השניים עסקו בגניבת ממירים מאותו החניון, ובחיפוש נתפסו כלים שמשמשים.
היום הובאו השניים לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום באשקלון. במהלך הדיון של אחד החשודים, טענה עורכת הדין שמייצגת את החשוד, כי הופעל עליו כח בלתי סביר בעת מעצרו. לדבריה הוא טופל בבית החולים ברזילי ושוחרר להמשך חקירה. עוד נטען כי החשוד בילה את הלילה בתחנת קרית מלאכי, לדבריה הוא לא זכה לקבל אוכל עד הבאתו לבית המשפט.
החשוד עצמו אמר בבית המשפט כי קיבל סנדוויץ בבוקר, בצוהריים ובערב.
מנגד טען נציג המשטרה כי אין אינדיקציה בתיק להפעלת כח בלתי סביר, ואישר כי החשוד התלונן על רגישות ושפשופים ולכן נשלח לבדיקת כשירות למעצר בבית החולים ברזילי.
עוד ציין נציג המשטרה כי במרחב לכיש קיימים 14 תיקים חקירה פתוחים של גניבת ממירים קטליטיים, וכי יש לבדוק את מעורבותם של החשודים בגניבות אלה.
בית המשפט מתח ביקורת על התנהלות המשטרה, והיחס לכאורה לו זכה העצור וכי הוא שוקל את שחרורו עקב היחס לו זכה. עוד ציין בית המשפט ביחס לתיקי החקירה האחרים, כי יש להתייחס אך ורק לנסיבות המעצר הנוכחי והאם קיימות ראיות שקושרות את החשוד. מעצרו של חשוד זה הוארך ביממה, תוך שבית המשפט מבקש לקבל תשובות על תנאי. מעצרו של החשוד השני הוארך על לתאריך 13.11, שם צוין כי החשדות נגדו הן ראשוניות.
איך הפך הממיר הקטליטי לפריט הכי נגנב בישראל?
בעיקר בגלל שוק המתכות - לאחרונה מחיר הפלדיום בעולם עבר את מחיר זהב (על פי ההערכות ק"ג פלדיום עולה בין 1,500 ל-3,000 דולרים).
מדובר במתכת רכה ולבנה הממוקמת בצנרת הפליטה של הממיר וגורמת להפחתה של כ-80% בזיהום האוויר.
בטויטה ובכמה דגמי סובארו יש את כמות הפלדיום (חומר יקר ערך ומיוחד המשמש לרופאי שיניים) הכי גדולה.
מי הם הגנבים וכיצד הם גונבים?
ברחבי ישראל פועלות בשנה האחרונה עשרות כנופיות של עבריינים תושבי השטחים, יפו, צפון הארץ, מזרח ירושלים והפזורה הבדואית שעוסקים אך ורק בגניבת ממירים קטליטיים והפכו את גנבת הממרים הקטליטיים למכת מדינה שגורמת נזקים של מיליוני שקלים במצטבר לבעלי הרכבים.
מה הנזק אם גונבים לכם את הממיר קטליטי?
הנזק לבעלי הרכב יכול לנוע בין כ-1,500 שקלים במקרה הטוב ליותר מ-5,000 שקלים, וזה אם תבחרו בחלקים תחליפיים.
מי שירכוש ממיר מקורי צפוי לנזק של בין 4,000 ל-8,000 שקלים.
מה התפקיד של הממיר הקטליטי?
תפקיד הממיר הקטליטי פשוט: להפחית את כמות הרעל שנפלט ממערכת הפליטה בכלי רכב – בעיקר תחמוצות חנקן – באמצעות ריאקציה כימית של גזי הפליטה עם מתכות יקרות, בעיקר פלטינה, רודיום ופלדיום. גזי הפליטה של המנוע עוברים דרך מסבך מתכת שבנוי בתצורה של חלת דבש, שעליו מרוחות המתכות האקזוטיות, ופחממנים שונים, ותחמוצות חנקן, מומרים לגזים פחות מזיקים כמו דו-תחמוצת הפחמן וחנקן.
איך שומרים שלא יגנבו לכם את הממיר הקטליטי מהרכב שלכם?
היעילה ביותר למנוע גניבה של ממיר היא להקשות על החיים של הגנבים ולשכנע אותם לדלג למכונית הבאה שבדרכם. קל לעשות את זה אם יש לכם חבר מסגר שיכול לרתך מספר פסי פלדה מעל לממיר באופן שיקשה את הניסור שלו.
חשוב להיעזר במי שיודע מה שהוא עושה כדי למנוע פגיעה בחלקים רגישים ברכב.
נסיעה ללא ממיר קטליטי – מהן ההשפעות על הרכב?
זיהום אוויר – נסיעה ללא ממיר קטליטי פירושה נסיעה שבה המנוע יפלוט פי 10 יותר מזהמים לאוויר מאשר נסיעה עם ממיר. מבחינת החוק – החלק משנת 95 חוייבו כל הרכבים החדשים בארץ בהתקנת ממיר קטליטי. רכב ללא ממיר – לא יעבור טסט ומנוע מלעלות על הכביש.
רעש חזק מהאגזוז – הממיר מסייע בעמעום הרעש ממערכת הפליטה, במידה והממיר נגנב / הוסר מהרכב אתם עלולים לשמוע רעשים חזקים מהרכב, בייחוד בעת ההתנעה או בעת הלחיצה על דוושת הגז.
כשלון בטסט השנתי – בטסט השנתי לרכב מתבצע מבחן גזי פליטה, ובמקרה של מחסור בממיר רמות הגז הרגיל יהיו גבוהות במיוחד והכשלון בטסט מובטח. באופן כללי במסגרת בדיקת מערכת הפליטה הבוחנים בודקים האם ישנם פגיעות ברכיבי האגזוז, ביניהם הממיר הקטליטי, כך שאם הוא הוסר או נגנב אתם תדווחו על כך.
שינויים בביצועים המנוע וצריכת הדלק – נסיעה בלי ממיר הקליטי שמפעיל לחץ נוסף על המנוע מאפשרת הזרמה חופשית של הגזים ממערכת הפליטה. כך שנחסכת אנרגיה וישנו שיפור מסוים בצריכת הדלק וניצול כוחות הסוס. חשוב לשים לב שבמידה ונדלקת נורת בדוק מנוע ברכב מחשב ניהול המנוע עלול להגביל את ביצועי המנוע.