122 תאונות דרכים במעורבות משאיות באשדוד בעשור האחרון - מתוכן 10 קטלניות
30.07.24 / 09:39
נתוני אור ירוק על מעורבות משאיות בתאונות דרכים באשדוד בעשור האחרון - בממוצע תאונה קטלנית אחת בכל שנה שהסתיימה בהרוג אחד לפחות
כ-12 תאונות דרכים במעורבות משאיות מתרחשות בבממוצע בכל שנה באשדוד - כך עולה מנתוני אור ירוק שמתפרסמים הבוקר. על פי הנתונים, אשדוד נמצאת במקום החמישי בארץ במספר התאונות במעורבות משאיות בעשור האחרון.
122 תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו באשדוד בעשור האחרון (2023-2014), מהן עשר היו קטלניות (לפחות הרוג אחד), ו-26 קשות. 35 תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בעיר בשנת 2023, שבע מהן היו תאונות קשות.
משאיות מעורבות פי שבעה יותר בתאונות דרכים קטלניות מחלקן במצבת כלי הרכב
כלי רכב כבדים, מעל 3.5 טון, מהווים כ-4% מכלי הרכב בישראל. הנסועה שלהם מהווה כ-16% מכלל הנסועה של כלי הרכב. עם זאת, מעורבותם של כלי רכב כבדים בתאונות דרכים קטלניות בעשור האחרון עומדת על כ-27% – כמעט פי שבעה יותר מחלקם במצבת כלי הרכב (על פי הרלב"ד).
סיכום חציון הראשון של 2024: 52% מהמשאיות נוסעות עם ליקויים
ממצאי בדיקות רכבי משא מעל 10 טון בחציון הראשון של שנת 2024 העלתה ממצאים חמורים ומדאיגים: באחת מכל שתי משאיות נמצאו ליקויים.
סך כלי הרכב שנבדקו בחציון הראשון בשנת 2024: 1,851
סך הכול כלי רכב שנמצאו לא תקינים: 962 המהווים 52% מכלל כלי הרכב שנבדקו. 154 כלי רכב הורדו מהכביש בגין ליקויים מחייבי תיקון המהווים 8.3% מסך כלי הרכב שנבדקו .
818 כלי רכב קיבלו התחייבות בגין ליקוי מזערי 5,158 המהווים 44.2% מסך כלי הרכב שנבדקו.
לתקינות כלי הרכב הכבדים חשיבות מכרעת במניעת תאונות דרכים. בזמן חירום הרכב נדרש לעמוד בכוחות גדולים המופעלים עליו. תקינות קורות הפלדה, המנוע, הבלמים ושאר מערכות הבטיחות יכולות לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. הנתונים מלמדים שכלי רכב כבדים רבים עלולים לא לתפקד בשעת חירום ולמעשה להפוך למלכודת מוות עבור הנוסעים ושאר משתמשי הדרך.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "משאיות מעורבות בתאונות דרכים קטלניות בשיעור גבוה מחלקן במצבת כלי הרכב. הן למעשה פצצות מתקתקות שנוסעות לידינו בכביש. למשאיות מאפיינים ייחודיים המגבירים את הסיכון לתאונת דרכים – משקל המשאית, הגודל והגובה בשילוב מהירות הנסיעה מקשים על הנהג לעצור בפתאומיות, מגדילים את מרחק העצירה כמו גם קטלניות התאונה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים הזניחו את תחום הרכב הכבד במשך שנים והנתונים הקשים בהתאם. הגיע הזמן לרפורמה מקיפה בתחום כלי הרכב הכבדים אשר תוביל לירידה במספר התאונות הקטלניות. תוספת נהגים מקצועיים, הקפדה על שעות הנהיגה לפי החוק, חיזוק מערך האכיפה בנושא תקינות המשאיות והגברת המודעות והמקצועיות של הנהגים הן פעולות שיש להטמיע במהירות וביעילות כדי להציל חיי אדם. עשרות בני אדם נהרגים בכל שנה בתאונות עם משאיות ובמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לקחת אחריות ולייצר תכנית מוסדרת שתוביל לצמצם מספר ההרוגים הגבוה".