קרוב ל-500 ילדים נפגעו בעשור האחרון בתאונות דרכים באשדוד
17.11.19 / 14:34
לרגל יום הילד הבינלאומי עמותת אור ירוק מפרסמת נתונים אודות היפגעות ילדים בגילאי 0-14 כתוצאה מתאונות דרכים. באשדוד נפגעו בעשור האחרון 482 ילדים בתאונות דרכים, מתוכם 35 נפצעו באורח קשה. רק בשנת 2018 נפגעו בעיר 47 ילדים בתאונות דרכים, מהם ילד אחד נפצע באורח קשה
מעל 30 אלף ילדים נפגעו בעשור האחרון בכבישי ישראל בתאונות דרכים, 313 נהרגו ו-2,308 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נהרגו 32 ילדים בתאונות - מספר הילדים ההרוגים הגבוה ביותר מאז שנת 2014 - כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המתפרסמים לרגל יום הילד הבינלאומי שמצוין ב-20 בנובמבר.
באשדוד נפגעו בעשור האחרון 482 ילדים בתאונות דרכים, מתוכם 35 נפצעו באורח קשה, כאשר בשנת 2018 נפגעו בעיר 47 ילדים בתאונות דרכים, מהם ילד אחד נפצע באורח קשה.
דוח מיוחד שהכינה העמותה מעלה כי תאונות דרכים הן הסיבה המרכזית לתמותת ילדים בישראל ואחת הסיבות העיקריות להיפגעות ילדים בעולם. לעומת המדינות המתקדמות בעולם, ישראל נמצאת במקום השני הגרוע בשיעור מותם של ילדים בתאונות דרכים, רק איסלנד הציגה נתונים גרועים יותר.
צפו בתיעוד: אם מצילה את בנה רגע לפני שהוא נדרס ע"י אוטובוס באשדוד (צילום: אדי פנחסוב) >>
ממוצע הילדים ההרוגים בתאונות דרכים במדינות המתקדמות נאמד ב-3% ואילו בישראל חלקם של הילדים ההרוגים מתאונות דרכים הוא 7.5% - פי שנים וחצי יותר מהממוצע.
מהדוח, המבוסס על נתוני הלמ"ס, עולה כי בכל שנה נהרגים בממוצע 31 ילדים בתאונות דרכים. נתון נוסף המחזק את העובדה שלא נרשם שיפור אמיתי בבטיחות הילדים הוא העובדה שהילדים ההרוגים מהווים כ-8% עד 10% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בכל שנה.
בחינה של הילדים שנפגעו בתאונות דרכים לפי סוג הנפגע מעלה כי בעשור החולף מרבית הילדים (75%) נפגעו כנוסעים ברכב, כ- 2,300 ילדים מדי שנה בממוצע. כחמישית מהילדים (22%) נפגעו כהולכי רגל – 670 ילדים בממוצע מדי שנה והשאר כרוכבי אופניים.
בעוד ילדים נפגעים בעיקר ברכב, הפגיעות הקטלניות שכיחות בקרב ילדים כהולכי רגל. בשנת 2017 נהרגו 14 ילדים כהולכי רגל, 12 ילדים כנוסעים. לאורך העשור החולף מרבית הילדים נהרגו כהולכי רגל והם היוו כ- 75% בממוצע מכלל הילדים ההרוגים.
עפ"י המלצותיו של הדוח יש לשפר את הבטיחות בפן התשתיתי באזורי ריכוז של ילדים כגון בתי ספר, גני ילדים ומגרשי משחקים. יש לפעול למיתון וריסון מהירויות הנסיעה באזורים הללו באמצעות פסי האטה, אזורי מיתון תנועה וכו'.
כמו*כן, יש לקדם ולפעול לקידום "מסלול בטוח" לבתי הספר, לעודד התקנת מערכות טכנולוגיות לזיהוי הולכי רגל, לקדם סלילת שבילי אופניים ייעודיים להקטנת החיכוך בין הרוכבים לכלי הרכב ולחייב התקנת חיישני נסיעה לאחור ולקדם התקנת מצלמות "רוורס" היכולות לצמצם את תאונות החצר.
"אכיפה משמעותית, הסברה, הכשרה וחינוך לבטיחות בדרכים, הם גורמי מפתח בהקשר זה" - נמסר מעמותת אור ירוק, "הכרחי לנקוט פעולה מידית לשיפור הבטיחות במגזר הלא-יהודי ובקרב ילדים בפרט".
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "אסור לנו כחברה לקבל את נתוני היפגעות הילדים הטראגיים האלה ואסור למדינת ישראל להמשיך ולהפקיר את הילדים שלנו בכביש. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לדרוש מכל ראשי הערים להתקין פסי האטה בסביבת בתי הספר וגני המשחקים ובמקביל להעלות את המודעות בקרב הילדים עצמם לסכנות שהכביש מציב בפניהם. במשרד התחבורה חייבים להפסיק להאשים את הילדים בתאונות הדרכים בהן הם נפגעים ולקחת אחריות כדי לדאוג שכל הילדים ישובו הביתה בשלום" .