חישוב מסלול מחדש של עולם המוניות - איך זה ישפיע על הכיס והנוחות של הנוסעים?
06.11.19 / 10:03
תעריפים חדשים שקבעה המדינה ויפעלו מינואר הקרוב יעלו את מחירי המוניות בנסיעות עירוניות ויוזילו את המונית הנסיעות מחוץ לעיר עם שינוי דרמטי לנוסעים ולנהגים בעולם אפליקציות
מדיניות שהוביל משרד האוצר להפסקת הסובסידיה שהמדינה נתנה עד היום לנהגי מוניות תייקר בינואר הקרוב, את תעריפי הנסיעה בשיעור של עד 13%. הסובסידיה התבטאה בהטבות מס על קניית דלק שהיא מרכיב מרכזי בעלות השירות.
בעקבות כך יקבע מונה חדש - מחירי נסיעה חדשים נקבעו בוועדה משותפת למשרד האוצר ולמשרד התחבורה.
במונה החדש יוטמעו טכנולוגיות לפיקוח הדוק על הנהגים ועל בעלי הרישיונות, והדבר יעזור למנוע הפקעות מחירים, העלמות מס וזיופי רישיונות.
בנוסף, יהיו במונה אמצעים שיאפשרו למונית לעבוד כרכב מאסף ולחלוק את עלויות הנסיעה בין מספר נוסעים. החידוש יעלה את ההכנסות לנהג מכל נסיעה, יגדיל את רווחי אפליקציות ההסעות הפעילות בישראל, אך עלול לפגוע באיכות ולהשפיע לרעה על זמינות השירות לנוסעים.
מבנה התעריפים החדש יוסיף להבחנה בין תעריפי יום ולילה, ימי חול ושבת ומהירות נסיעת המונית, שמייצגת הבדל בין נסיעה עירונית (שתתייקר) ובינעירונית (שתוזל).
כשמהירות הנסיעה תעלה על 50 קמ"ש, כפי שמתרחש בנסיעות בינעירוניות, מחיר השירות יוזל בשיעור של 6.7% בהשוואה להיום.
המונה החדש יחליף את המונה האלקטרוני הישן, יצויד במסך מגע ויאפשר שליטה דיגיטליות מרחוק. התקנת המונה החדש תהיה חובה לנהגי המוניות והם ישלמו עבורו כ 3500 שקל.
מה שיכניס לקופת המדינה כ90 מיליון שקלים מ-25 אלף מוניות.
הפיקוח המקוון ימנע סופית הפקעות מחירים וזיופי רישיונות מונית ויצמצם כמעט לחלוטין את העלמת מסים.
מצד שני, המונה החדש יאפשר לנהגים לעבוד במתכונת של מונית מאספת, המעלה ומורידה תוך כדי נסיעה אנשים שנקלעו לדרכה, בדומה למונית שירות שמסלולה אינו קבוע. שיטה זו – המחקה מודל הסעות לא מפוקחות במדינות מתפתחות – תאפשר להוזיל את המחיר, בתמורה לעצירות ולהארכת המסלול, כשכל נוסע משלם את חלקו היחסי בדרך.
אפליקציות ההסעות, שמרכזות אליהן מאות הזמנות, יוכלו לייצר לנהג מסלול מאסף ולחסוך את מרכיב הנפנוף למונית. זאת בתנאי שהנהג ירצה - והנוסעים יסכימו.
לחברות המפעילות את האפליקציות יש תמריץ חזק לעשות זאת, כי גם הן, בדומה לנהגים, ירוויחו מנסיעות מאספות יותר מאשר מנסיעות פרטיות. מי שעלול להיפגע הם הנוסעים, שמעוניינים גם בשירות אישי, שהופך כעת לפחות כדאי לנהגים ולאפליקציות, ולכן ייתכן שהזמינות שלו תרד.