זיו בן ה-9 עם אוטיזם הצליח להביע את עצמו לראשונה בחייו - במערכת החינוך לא מאמינים לו
14.11.20 / 04:38
זיו ליבוביץ', בן 9 על הרצף האוטיסטי שמעולם לא פצה מילה מפיו, הצליח להביע את עצמו לראשונה בחייו באמצעות הקלדה נתמכת, מה ששיפר באורח פלא את איכות חייו וחיי משפחתו שנחשפה לראשונה לעולמו הפנימי והצליחה לתקשר עמו. אלא שבמערכת החינוך לא מאמינים לכך, ולאחר כחצי שנה שזכה לסיוע בהקלדה במהלך הלימודים, בית הספר "גוונים" בו הוא לומד באשדוד החליט, לטענת אמו, להפסיק לפתע את הסיוע בטענה כי שיטת ההקלדה שלמד באופן פרטי, אינה מוכרת על ידי משרד החינוך. כעת, ההורים חוששים שהדבר יביא לנסיגה בהתפתחותו: "לקחו לילד שלנו את הקול". בעיריית אשדוד הגיבו לדברים בניתוק מוחלט: "בית הספר ביסס לעצמו מוניטין בכל הארץ". בניגוד למדיניות אגף החינוך המיוחד, ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "בתי הספר רשאים לאמץ רק שיטות שאושרו על ידי המשרד". צפו בזיו מביע את עצמו באמצעות הקלדה
הסיפור מתחיל באותו רגע מכונן שהתרחש לפני כחצי שנה בחייהם של משפחת ליבוביץ' מאשדוד. סופיה ושלמה, הוריו של זיו, לקחו אותו לשיעור הבעה בהקלדה במרכז הקלדה בשיטת "את"ה" (אוטיסטים תקשורתיים בהקלדה) בנס ציונה. על אף הספקות וחוסר האמונה המשווע, זיו הצליח באמצעות תמיכה פיזית בידו, להקליד את שעל לבו לנגד עיניהם ולמעשה - הביע את עצמו לראשונה בחייו בגיל 9!
לזיו אוטיזם בתפקוד נמוך עד בינוני. לפני אותו שיעור, הוא מעולם לא פצה מילה מפיו או הביע את עצמו בצורה כה ברורה. ההתרגשות הייתה גדולה. סופיה ושלמה מצאו לראשונה דרך לתקשר עם בנם, להבין את שעל ליבו, לגלות מה מפריע לו ומה הוא אוהב, והוא מצדו חש לראשונה כי מישהו מקשיב לו ומבין אותו.
מבחינת כולם, הייתה זו רק ההתחלה. "עד גיל 9 לא שמענו מזיו שום מילה" – מספרת סופיה אמו. "פתאום קלטנו שבמשך כל השנים האלו הוא הבין את כל המתרחש סביבו, ופשוט היה כלוא בתוך הגוף בזמן שאינו יכול לדבר. זה לא שהוא מדבר חופשי היום, אבל כשהוא רוצה לומר משהו הוא מקליד אותו".
לדבריה, עצם היכולת החדשה של זיו להביע את עצמו גרמה להפגת המתחים והלחצים שהוא היה שרוי בהם. "זה עזר לו להשתחרר מהתסכול שהיה לו, ככל הנראה כי לא הייתה לו דרך אחרת להביע את עצמו" - היא מסבירה. "תכיפות התקפי הזעם ירדה באופן משמעותי והוא הפך לילד הרבה יותר רגוע".
נרגשת, פנתה סופיה לבית הספר וסיפרה על הגילוי המרעיש שעתיד לשנות את איכות חייו של זיו ואת חיי המשפחה כולה. לדבריה, צוות בית הספר עמד נרגש ונפעם אף הוא מהממצאים החדשים ומהמחזה של זיו מביע את עצמו, ונדמה היה כי עידן חדש הפציע בחייו של בן ה-9 עם הצרכים המיוחדים.
ככל שהזמן עבר חלה השתפרות משמעותית ביכולת ההקלדה של זיו, עד שלפתע, ללא כל הודעה מוקדמת לדברי האם, החליט בית הספר להפסיק לסייע לזיו להקליד, זאת בטענה כי שיטת ההקלדה המדוברת אינה מוכרת על ידי משרד החינוך.
מבדיקת אשדוד נט עולה כי השיטה אכן אינה מוכרת באופן רשמי על ידי משרד החינוך, אולם בהודעה שהוציא אגף החינוך המיוחד במשרד לפני כ-3 שנים, הוא מפקיד בידי בתי הספר את ההחלטה האם להשתמש ובאיזו שיטת ההקלדה, על אף שאינה מוכרת על ידי משרד החינוך ומשרד הבריאות.
כאן המקום לציין כי הדעות כלפי הקלדה בשיטת "את"ה" ואחרות שדומות לה, חלוקות בקרב אנשי המקצוע, עד כדי שיש מי שטוענים כי מדובר בהונאה לשמה. הסיבה לכך נובעת מעצם הזדקקותו של התלמיד לתמיכה פיזית בזמן ההקלדה, מה שלכאורה מעלה ספקות בקשר לאותנטיות בתשובותיו.
על אף זאת ולאור העובדה שבית הספר דווקא הסכים עד היום לסייע לזיו להקליד ולהביע את עצמו, מה שמגובה בסרטונים, תמונות והודעות נרגשות של צוות ההוראה לאם, נשאלת השאלה מה גרם לו בבוקר בהיר אחד לחדול לפתע מלעשות זאת ועוד בכזאת נחרצות. יש שיתהו מדוע בחר בית הספר להפר בכזאת גסות את חיי השגרה של ילד עם צרכים מיוחדים, מבלי שהציע חלופה רלוונטית אחרת ומבלי שעשה זאת בהדרגתיות.
לבקשת אשדוד נט, הסכימה האם לשתף את הקוראים בתיעוד של זיו מביע את עצמו באמצעות הקלדה. מהתיעוד ניתן אמנם להבין את הספקנות הגדולה בשיטת ההקלדה, אך יחד עם זאת, התבוננות מעמיקה תטיל בכך ספק ונראה כי גם אם לרגעים זיו אכן עונה על השאלות באופן אותנטי, זאת על אף הסיוע הפיזי התומך שהוא מקבל במהלך ההקלדה.
צפו >>>
"ההתקדמות המדהימה של זיו בזכות ההנגשה שקיבל" – אומרת סופיה האם, "נלקחה ממנו ביום בהיר אחד כי בית הספר לא מאמין שאלו המילים שלו שנכתבות על המסך. פשוט לקחו לילד שלי את הקול ללא שום סיבה מוצדקת".
לדבריה, בית הספר אסר על הצוות לסייע לזיו להקליד והמשמעות מבחינתה, שבכל זמן שהותו של זיו בבית הספר, אין לו שם דרך לתקשר עם אחרים. על-כן היא אומרת בדאגה: "החשש שלי שאם לא תהיה לו הזדמנות לתקשר עם אחרים במשך כל שעות היום, זה יגרום לו לדעיכה רצינית".
כמי שליוותה את זיו במשך תהליך ההקלדה, עדן שחק, מנהלת מרכז ההקלדה בנס ציונה, מסבירה: "לרוב, לילדים עם אוטיזם בתפקוד דומה לזה של זיו, יש חוסר יכולת בהתנהלות פיזית ולכן הם זקוקים לסיוע ותמיכה בהקלדה. השינוי שהבעה בהקלדה עושה לילדים כמו זיו, שאמנם מוציא צלילים מהפה אך לא אומר מילים מפורשות, הוא מופלא ממש".
"אחרי תהליך של חודשים, זיו התחיל לכתוב משפטים שלמים ולמעשה השמיע את קולו לראשונה" – היא מוסיפה. "בזכות כך, נוצרה תקשורת יומיומית בינו לבין ההורים, שיכולים היום לדעת מה עובר עליו ומה הצרכים שלו. בתוך התהליך הזה זיו לימד אותנו לדבר איתו ולא אליו ויותר מכך, הוא גרם לנו להבין שהוא מקשיב להתרחשויות סביבו".
בתגובה לטענות שעלו בכתבה, בעירייה אשדוד החליטו להשיב משום מה בניתוק מוחלט ונמנעו מלהגיב לשאלתנו - מדוע בית הספר חדל מלסייע לזיו בהקלדה. למרות זאת, בחרו לציין כי בית הספר ביסס לעצמו שם בכל הארץ.
"בית הספר גוונים מעמיד אל מול עיניו את טובת ילדי בית הספר ומפעיל את כל יכולותיו המקצועיות על מנת להעניק את המיטב עבור תלמידיו" – נמסר. "מפאת צנעת הפרט ומן הסיבות המובנות, לא נוכל לפרט כל מקרה לגופו אך נדגיש כי ההחלטות על שיטת הלימוד ועל דרכי הטיפול הינן בסמכות ועל פי שיקול דעתם של אנשי המקצוע בבית הספר, תוך שהם בונים תמונת מצב רחבה התלויה בהרבה מאוד פרמטרים".
עוד נמסר: "בית הספר ביסס לעצמו מוניטין בכל הארץ, בהיותו מוסד חינוכי ייחודי עם צוות מקצועי ומוערך, וככזה הוא מעניק לתלמידיו את הכי טוב האפשרי. ההורים, המצויים בקשר רציף עם בית הספר ורואים את התקדמות ילדיהם, סומכים על שיקולי בית הספר ויודעים כי בכל מקרה של בירור או הבהרה יוכלו תמיד לפנות לצוות החינוכי ו/או להנהלת בית הספר ויזכו לתשובות".
תגובת משרד החינוך: "משרד החינוך מעודד הבעה בשיטות תקשורת שונות ומגוונות עבור תלמידים בחינוך המיוחד, כמו גם עבור תלמיד זה. יודגש כי בתי הספר רשאים לאמץ רק שיטות שאושרו על ידי משרד החינוך ואשר הוכחה יעילותן".