אושרה תכנית "הרצל ג'" - חיבור הנמלים ושדרות הרצל באשדוד לכביש 4
06.02.24 / 14:17
במסגרת פרויקט שדרוג בדרכי הגישה לנמלי הים של ישראל שמקדמת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, בהיקף של כ-5 מיליארד שקלים, אישרה היום (יום ג') המועצה הארצית לתכנון ובניה את תוכנית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, פרויקט הלאומי לדרך גישה חדשה לנמלי אשדוד ולפארקים הלוגיסטיים. הכביש החדש יחבר את הנמלים ואת מערב אשדוד ישירות לכביש מס' 4, ממחלף יבנה דרום (הרצל ג'). עלות הפרויקט מוערכת בכ-900 מיליון שקלים. מדובר בכביש חדש שיוקם, שיהיה ללא עיקולים ויאפשר נסיעה רציפה
אושרה תוכנית משרד התחבורה לחיבור נמל הדרום ומערב העיר אשדוד עם כביש 4 - התכנית תובא לאישור הממשלה בקרוב. על פי משרד התחבורה, מדובר בכביש חדש שיתחבר למחלף הצפוני ויגיע לנמלים ולשדרות הרצל - בשונה מהכביש אותו סללה חפ"א במקום, ושטרם נפתח רשמית לתנועה.
התוכנית המקודמת באמצעות חברת נמלי ישראל כוללת הוספת והרחבת כבישים ומסילות המחברים את נמלי הים לרשת הדרכים והמסילות הארצית, בדגש על פתרונות מסילתיים אשר יסיטו חלק משמעותי מנפח המטענים להובלה ברכבת, ויפחיתו את מספר המשאיות הנעות בכבישים. לתוכניות הוקצו כ-5 מיליארד שקלים, והן מצויות בשלבים שונים של תכנון וביצוע. במסגרת זו, נרשמה היום התקדמות משמעותית עם אישור התוכנית לחיבור נמל הדרום עם כביש מספר 4 במועצה הארצית לתכנון ולבנייה.
חברת נמלי ישראל (חנ"י) מתכננת את הדרך במסגרת תוכנית הסטטוטורית לפיתוח הנמלים תמ"א/13. הפתרון המוצע כולל ממשקים מורכבים בשטח רווי בתשתיות המשרתות פעילות מסחרית וביטחונית כאחד, ובעל כביש מהיר חדש בעל 6 נתיבים שיחבר את המרחב הנמלי באשדוד ואת העיר אשדוד ישירות למחלף אשדוד צפון (יבנה דרום) שעל כביש 4.
התכנון המורכב הצריך תיאומים עם משרד הביטחון, עיריית אשדוד וכל גופי התשתית, במטרה לאפשר חיים בצוותא של כל הפעילות האסטרטגית הלאומית במרחב, תוך ניהול תנועה ייחודי וחדשני. התוכנית נותנת מענה גם לחיבור אל העיר אשדוד וכוללת כביש שירות חלופי העובר באזור התעשייה ומספק מענה לשעת חירום.
התוכנית מהווה שלב שני והכרחי להשלמת מערך דרכי הגישה לנמל הדרום, ויוצרת כניסה צפונית חדשה וחיונית לעיר, לרבות למתחם התעסוקה והתעשייה המתוכנן. ביצועה ייתן מענה לתוכניות הפיתוח העתידיות של העיר ושל הנמל גם יחד.
לאחר בחינה מקצועית במועצה הארצית, נבחר תוואי צפוני לכביש, הכולל פחות עיקולים ומאפשר תנועה ישרה, ומותאם מבחינה הנדסית לטובת שיפור בטיחות הדרך וזרימת התנועה.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "כמדינה שכלכלתה נשענת על יבוא בדרך הים, השינוע מהווה מרכיב משמעותי בעלויות של כל מוצר. במסגרת מדיניות משרד התחבורה, להפחתת יוקר המחייה למשפחה הישראלית, אמשיך לפעול לייעול השירות בנמלים ולקיצור זמני הפריקה וההובלה. פעלתי לקידום מיזם שדרוג דרכי הגישה לנמלים, תוך ראייה רחבה הכוללת גם את תוכניות הפיתוח העירוניות ואת הצרכים הלאומיים."
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "אנו מציינים היום שלב נוסף בפתיחת צווארי הבקבוק בדרכי הגישה לנמלי ישראל, אשר מעכבים את תנועת הסחורות המיובאות לארץ וכך מייקרים את עלויות השינוע ואת המחיר הסופי לצרכן. במקביל להתקדמות המרשימה בפיתוח דרכי הגישה לנמלי חיפה, שהעבודה עליהם נמצאת בעיצומה, אנו מתקדמים גם בשדרוג היציאות מנמלי אשדוד, ותורמים את חלקנו לייעול השינוע ולהפחתת יוקר המחיה."
יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן: "המועצה הארצית אישר היום תוכנית חשובה הן ברמה המקומית והן ברמה הלאומית, בוודאי בעת הזאת, שלפעילות הנמלים תפקיד חשוב במשק".
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מינהל התכנון שם את נושא התשתיות בראש סדר העדיפיות של מינהל התכנון. לאחר שנים של תיאומים בין משרדי הממשלה וגופי התשתית השונים, הצליח מינהל התכנון להביא לאישורה של התוכנית החשובה. התוכנית תיתן מענה לפיתוח של העיר אשדוד ולפיתוח של הנמל, בטווח הארוך".