אור ירוק: מעל 700 הולכי רגל נפגעו במעבר חצייה באשדוד בעשור האחרון
07.12.22 / 10:02
מהנתונים שמפרסמת העמותה עולה כי מרבית הולכי הרגל שנפגעו בזמן חציית כביש בשנה החולפת בארץ – נפגעו במעבר החציה. עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "חייב להתקין אמצעים שירסנו את התנועה בקרבת מעברי חציה"
על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, 76.4% מכלל הולכי הרגל שנפגע בשנת 2021 כאשר חצו את הכביש, נפגעו במעבר החציה – המקום אשר אמור להיות הבטוח ביותר לחציית כביש.
על פי הנתונים, בשנת 2021 נהרגו 31 בני אדם בעת שחצו את הכביש במעבר החציה 1,632 נפגעו, 228 קשה. כמעט כל ההרוגים במעבר חציה בשנת 2021 מצאו את מותם בתחום העירוני – 27 הרוגים מתוך 31 הולכי הרגל.
באשדוד נפגעו 722 הולכי רגל במעבר חציה בעשור האחרון (2012-2021), מתוכם 12 בני אדם נהרגו. בשנת 2021 נפגעו במעבר חציה בעיר 67 הולכי רגל.
העיר שבתחומיה נפגעו הכי הרבה הולכי רגל בעת שחצו במעבר חציה בשנת 2021 היא תל אביב-יפו שבתחומיה נפגעו 200 הולכי רגל. ירושלים נמצאת במקום השני עם 129 הולכי רגל שנפגעו בשנה החולפת במעבר חציה וחיפה במקום השלישי עם 106 הולכי רגל שנפגעו במעבר חציה.
על פי דו"ח ל עמותת אור ירוק, 98 הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים בכבישי ישראל בשנת 2021 -27% מכלל הרוגי תאונות הדרכים באותה שנה – אחד מכל ארבעה הרוגים.
הולכי הרגל הם אוכלוסייה פגיעה מאחר ומערכת התחבורה בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, תוכננה ברובה מנקודת מבטו של המשתמש ברכב, ללא התחשבות ממשית בצרכים של ההולכים ברגל. ללא אמצעי הגנה פיזיים, בכל מפגש עם כלי רכב, יפגע הולך הרגל.
"ישראל היא מהמדינות שבהן שיעור הולכי הרגל מכלל ההרוגים גבוה מאוד בהשוואה לממוצע במדינות אחרות, נתון הדורש התייחסות ממוקדת ופתרון לבעיה" – מציינים בעמותה. "במציאות של עומסי תנועה ומרכזי ערים פקוקים, להליכה ברגל יש יתרון משמעותי, בהיבט הבריאותי וגם בהיבט של איכות הסביבה, במקביל לצמצום עומסי התנועה.
מעבר לנפגעים תאונות הולכי הרגל עולות למדינה גם כסף רב
לפי אור ירוק, בכל שנה מסתכם הנזק הכלכלי למדינה מתאונות דרכים שבהם מעורבים הולכי רגל ב-2.4 מיליארד שקלים, כאשר כל תאונה שבה נפגע הולך רגל עולה למדינה 277 אלף שקלים בממוצע. הפתרון לטענת אור ירוק: פס האטה שביכולתו להפחית את תאונות הדרכים ב-40%.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מסוכן לחצות כביש בישראל. אנחנו מחנכים את הילדים שלנו לחצות רק במעבר חציה אבל המעבר הפך למסוכן ולא בטוח. בשנים האחרונות חלה עליה בהיפגעותם של הולכי הרגל במעבר החציה כאשר זירת ההיפגעות מאוד ברורה ולכן משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, יחד עם הרשויות המקומיות חייבים להתקין אמצעים שירסנו וימתנו את התנועה ואת מהירות הנסיעה בקרבת מעברי חציה".
לדבריו, "מדובר באמצעים זולים ופשוטים להתקנה כמו פסי האטה בסמוך לבתי ספר, גני ילדים, פארקים וגינות ציבוריות אבל כאלה שיכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. גם ליד בתי אבות ומרכזי יום לקשיש יש להתאים את התשתית כך שתיתן עדיפות לאזרחים וותיקים ותאפשר להם חציית כביש בטוחה. הגיע הזמן לתת עדיפות להולכי הרגל כי לצמצם את היפגעותם הגבוהה בתאונות דרכים ולהציל חיים".