אסטרטגיה לעסקים - גם לניסים צריך להתכונן
27.01.17 / 01:02
טיפים לבעלי העסקים מגלית בן שמחון - פורצת דרך בתחום השיווקי, הקימה והבילה חברות ענק במשק הישראלי - מהבנק הישיר הראשון, של בנק לאומי, yes ,AIG, הפניקס, סטארטפים ועוד והיום בחרה להעניק יעוץ והכוונה לחברות קטנות ובינוניות בישראל
הטיפ השבועי הראשון - כשהחדשנות מחוץ לארגון גדולה יותר מהחדשנות בתוך הארגון, זה מעיד על צורך בשינוי והערכות, לפני שנופתע ויהיה מאוחר מידי.
חדשנות הינה התגלמות, שילוב ו/או סינתזה של ידע, המיושמת במוצר, בתהליך או שירות מקורי, בחוויה –שהם רלוונטים ובעלי ערך ללקוחות. חדשנות חייבת לייצר בידול ולהיות מרגשת עבור הצרכנים ומחוברת למודלים עסקיים. ארגון חדשני הוא ארגון שממוקד במשימה ברורה, לא בחדשנות כמטרה, אלא בחדשנות למטרת יצירת ערך גדול יותר ללקוחות שלו ושהעובדים מרגישים בטוחים ליצור ואחראים על היצירה.
ארגונים, בהם התרבות תומכת בתהליכי חדשנות, מזהים את ההשלכות של טכנולוגיות חדשות מהר יותר, מתמודדים טוב יותר, עם שינויים סביבתיים ובונים תוכניות עסקיות מהימנות יותר ומצליחות יותר ברמה עסקית.
חדשנות לא עומדת לבדה. צריך להבין אותה ואת המורכבות שבה:
חדשנות ופיתוח העסק, הם כלים ניהוליים ולא טרנד. יש להתאים את התהליך לכל עסק וארגון, לצרכיו, למבנה שלו ולתחרות. חדשנות בפני עצמה, ללא חיבור לעסק, נכסיו ויכולותיו, עלולה לא לתרום ואף להזיק. התוכנית והליווי העסקי , נבנים בהתאם לצרכים הספציפים של העסק וכפופים להזדמנויות, אילוצים ולתרבות הארגונית.
מחקרים מצאו שבחברות רבות רמת מעורבות העובדים וההתגייסות לתהליכי חדשנות גבוהה מאוד, אבל עם זאת נמצא שהמערכות הפנימיות אינן תומכות בחדשנות ולכן נכשלות לייצר את השינוי העסקי הנדרש. לפעמים תהליכי חדשנות יקרים עלולים לפגוע פגיעה אנושה בתקציבים ובמיצוב ותדמית הארגון בציבור.
קיימים תהליכים שונים של חדשנות:
מסגורה בתוך הארגון, לאינטגרטיבית ועד לשיתוף המונים. אני נוטה להמליץ על תהליכי חדשנות שיתופית ומשתפת, מאחר וחדשנות שיתופית עושה שימוש בגופי ידע שונים, הן בתוך הארגון והן מחוצה לו. שיתוף מידע בין חברות, צוותי מומחים בינתחומיים, המביאים ידע וניסיון מעולמות שונים של עסקים, אנשי קראטיב, תקשורת, פיתוח טכנולוגי, מחקר, לקוחות ואקדמיה. תהליכים כאלה יכולים לחסוך שנים של חיפוש וניסוי ותומכים בצמיחת חברות, במחזורים גבוהים, שמכפילים עצמם.
ישנם כיום כלים דיגיטליים מתקדמים מבוססי "חכמת ההמון", המאפשרים הצפה של רעיונות מכל רחבי הארגון ומחוצה לו. דירוג ומשוב שלהם אשר מסייעים לסינון יוזמות נבחרות ומגבירים את המחויבות והחיבור (engagement) של בעלי העניין להצלחת הארגון ומסייעים להנהלה בתהליכי קבלת החלטות.
ארגונים כידוע, עסוקים מאד בפעילות השוטפת ומתקשים למצוא זמן ומשאבים לאיתור "הדבר הגדול הבא". גם במקרים בהם פועלות יחידות ייעודיות לפיתוח חדשנות או אסטרטגיה או מחלקות שיווק מצוינות, הארגון מציע לא פעם חדשנות אינקרמנטלית, שאינה שוברת פרדיגמות או "מערערת" את אזור הנוחות של השוק ו/או של הצרכנים. פיתוח של חדשנות פורצת דרך (או Disruptive Innovation) נובע במקרים רבים מתהליך אד-הוק, מנותק מהיום יום הארגוני – כזה שבו הארגון יכול "להתנתק", לחלום, לחקור ולתכנן משהו חדש ובעל ערך ללקוחות שלו.
איך עושים את זה? החל משבוע הבא - טיפים מעשיים לשינוי.
לליווי לפריצת דרך וצמיחה עסקית ייחודיים לחברה שלך - [email protected]