איך למנוע שיתוף ציבור לכאורה?
$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('2d9059ae-cd29-4cd6-b7f1-298dce2bc3f2','/dyncontent/2024/12/12/cc29f6c5-8b6f-44ae-83f2-5b270e1cf99c.jpg',18806,'תדהר אייטם כתבה משרדים',525,78,true,20510,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('2d9059ae-cd29-4cd6-b7f1-298dce2bc3f2','/dyncontent/2024/12/2/801195ab-1e3f-4e89-8ce0-eb96f2627393.jpg',18771,'משכן עונת המנויים ילדים אייטם כתבה ',525,78,true,20510,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('2d9059ae-cd29-4cd6-b7f1-298dce2bc3f2','/dyncontent/2024/8/7/5067193b-26d8-471b-8cdb-027b2ddffd67.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,20510,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('2d9059ae-cd29-4cd6-b7f1-298dce2bc3f2','/dyncontent/2024/12/5/b3b4cf46-95a6-4f0a-bc3e-be01567f2c0e.gif',18239,'עירייה אייטם ',525,78,true,20510,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('2d9059ae-cd29-4cd6-b7f1-298dce2bc3f2','/dyncontent/2024/8/27/9d7f959a-bbf3-4870-ac1e-bb6b597a0e74.jpg',18332,'אלפרד טניס אייטם כתבה ',525,78,true,20510,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('2d9059ae-cd29-4cd6-b7f1-298dce2bc3f2','/dyncontent/2024/12/12/77206715-7454-4100-b394-b156eb00b9a7.jpg',18504,'נטו חיסכון אייטם כתבה ',525,78,true,20510,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('2d9059ae-cd29-4cd6-b7f1-298dce2bc3f2','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18020,'שפע אייטם כתבה ',525,78,true,20510,'Image','');},15]]);})
במאמר הקודם הוצגו שני מושגים הנוגעים להליכים לשיתוף הציבור בקבלת החלטות שלטוניות. האחד הוא "השיתוף המהותי", הנעשה בכוונה להבין את דעת הציבור בנושא שעל הפרק בטרם קבלת החלטה. מדובר בהליך המתקיים בשקיפות מלאה והמוצג במלואו לעיני הציבור גם לאחר סיומו. בשיתוף מהותי ההליך נעשה על פי קריטריונים ברורים וידועים ובאופן כזה שלא רק עצם ההליך זוכה לפרסום נרחב אלא גם ההצעות המועלות על ידי הציבור ולאחריהן אימוצן או דחייתן על ידי מקבלי ההחלטות, באופן מנומק. השני הוא "השיתוף לכאורה" הנעשה במטרה להעמיד פנים כאילו ההליך המתקיים נועד להבין את צרכי הציבור. אלא שבפועל, הוא לא יותר מהצגה המכוונת לדמות הליך נורמטיבי של שיתוף כאשר הוא לא באמת מיועד לשרת את האינטרס הציבורי, אלא – במקרים לא מעטים – אינטרסים נסתרים.
ד"ר משה דרור ברור שהאינטרס הציבורי שואף תמיד להליכים מהותיים. אלה יכולים להתקיים כאשר נבחרי הציבור יקיימו אותם על פי השלבים הנדרשים, כמקובל בכל מקום בו השאיפה לעצם קיומם הינה כנה. שקיפות היא מילת המפתח בכל הליך לשיתוף הציבור. נדרש מידע מקדים מצד הרשות לתושבים המעוניינים להשתתף בהליך; נדרש פרסום מאסיבי להזמנת התושבים להליך; נדרשת התארגנות לניהול המפגש עם התושבים – פיזית, דיגיטלית ובכל צורה אחרת; נדרש רישום ופרסום של המלצות התושבים לסוגיה שעל הפרק; נדרש פרסום ברבים בנוגע לאימוץ או דחיית ההצעות באופן מנומק על ידי נבחרי הציבור. על מנת שהליכים ייצאו אל הפועל באופן נורמטיבי, חשוב שיהיו קריטריונים מקדימים הידועים הן לנבחרים והן לתושבים. במילים אחרות, מדובר על מעבר לביצועם של הליכים לשיתוף הציבור באופן המחייב את הרשות, לפחות בנושאים נבחרים. לא יותר קיומם של הליכים לשיתוף באופן ובזמן המתאים לנבחרים, אלא שיתוף הציבור מתוך נורמה מוסכמת. נושא זה מחייב הסדרה פורמאלית בהתערבות השלטון המרכזי ובשיתוף השלטון המקומי בישראל. בחקיקה או בדרך אחרת.
אבל עד אז, זכותם ויש שיגידו חובתם של תושבים היא לדרוש לשתפם לקראת החלטות שלטוניות שיש בהן כדי להשפיע על איכות חייהם. בעיקר, בנושאי תכנון. ככל שדרישות לשיתוף הציבור מן הנבחרים תגענה מן השטח, וככל שדרישות שכאלה ילכו ויתרבו – כך יגדל הסיכוי להיענותם של הפוליטיקאים לאותן הקריאות – כמענה ללחץ הציבורי. חשוב להבין שיש לדרוש לא רק את הליכי השיתוף, אלא גם יש לדרוש את ביצועם באופן היכול להיכלל בקטגורית "הליך מהותי". על רמות הליכי השיתוף - במאמר הבא. ד"ר משה דרור חקר במהלך שנים רבות את נושא שיתוף הציבור בארץ ובעולם. עבודת הדוקטורט שלו מוקדה בהליכים לשיתוף הציבור בשלטון המקומי בישראל. לכתבות נוספות בנושא שיתוף ציבור כנסו כאן
$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImage('2f192cc1-2f64-47bf-96b9-6618ff16a971','\u003cp\u003e\u003cspan style=\"font-size: 18px;\"\u003e\u003cstrong\u003eהיי, בלוח החדש של אשדוד נט כבר ביקרת? כל הדירות למכירה/השכרה באשדוד, חיפוש עבודה, מסחרי ועוד, שווה ביקור. לחץ כאן!\u003c/strong\u003e\u003c/span\u003e\u003c/p\u003e\u003ca href=\u0027/Website/BannerClick?id=3089\u0026AreaId=20512\u0027 rel=\u0027nofollow\u0027 class=\u0027iframe_cover\u0027 target=\u0027_blank\u0027\u003e\u003c/a\u003e',true);},15],[function() {setImageBanner('2f192cc1-2f64-47bf-96b9-6618ff16a971','/dyncontent/2024/12/16/23348308-a338-4763-a45a-8b7b83b66035.jpg',14997,'עיריה אייטם כתבה ',525,78,true,20512,'Image','');},15]]);})
$(function(){setImageBanner('b62b2847-4329-4db8-ba77-53384188cb7f','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'אייטם אירועים 525-60',525,78,false,18577,'Image','');})
$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('19e67505-9622-42b5-b544-13453cad9c99','/dyncontent/2017/6/5/ddc064ee-648d-4ba4-ad6e-72da51a98ff7.jpg',1808,'אייטם לוח אשדוד נט 525*60',525,78,true,18578,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('19e67505-9622-42b5-b544-13453cad9c99','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'אייטם אירועים 525-60',525,78,true,18578,'Image','');},15]]);})
|
|
|
|