22.02.15 / 13:52
בעוד תעשיית הקרוזים הבינלאומית משגשגת וממציאה עצמה מחדש, נמל אשדוד ריק מתיירים. למה זה קורה ומה צפוי בשנה הקרובה?
בחודש ינואר האחרון נפל דבר בתחום התיירות הנכנסת לישראל. לראשונה מזה שנים, לא נרשמה בינואר האחרון כניסת מבקרים באמצעות אוניות נופש, זאת לאחר שבינואר אשתקד נרשמו כ-7,000 מבקרים שעגנו בנמלי חיפה ואשדוד.
תופעת הנמלים הריקים היא המשך ישיר של שנת 2014 כולה שהסתיימה עם 88 אלף כניסות של תיירים בספינות קרוזים בישראל, ירידה של 66% בהשוואה ל- 2013.
לא מדובר בתופעה עולמית אלא מקומית בלבד. מספר המפליגים בעולם בשנת 2014 עלה על 22 מיליון ולפי התחזיות ימשיך לצמוח גם ב-2015. שיא של 23 מיליון תיירי קרוזים צפוי להישבר בשנת 2015 - גידול של 4% לעומת שנת 2014.
אצלנו מנגד, ישנה ירידה של 84% במספר התיירים שהגיעו באוניות שיוט .
השנה צפויה עלייה מסוימת במספר הפלגות לישראל אולם בנמל מתקשים להעריכם סופית.
כדי להבין באיזה סדר גודל של תעשיה מדובר, די אם נאמר שבשנת 2013 התפוקה הכלכלית של הקרוזים בעולם הגיעה ליותר מ-117 מיליארד דולר, היא העסיקה קרוב ל-900 אלף עובדים וסיפקה משכורות בהיקף של 38 מיליארד דולר.
האיים הקריביים ממשיכים להוביל את טבלת היעדים עם כשליש מכלל המסלולים. הים התיכון – למעט האזור שלנו – ממשיך לצמוח, כמו גם אזורים מרוחקים כמו אוסטרליה ואסיה. כדי לסבר את האוזן, באסיה לבדה יוצעו ב-2015 לא פחות מאלף קרוזים, עם קיבולת של יותר משני מיליון נוסעים.