החברה העירונית פותחת "נתיב להצלחה"
20.09.16 / 08:55
אריק ברון (49) רכז חוגים ופרויקטים במרכז הקהילתי "בית לברון" (רובע ו') עובד בחברה העירונית לתרבות ופנאי באשדוד משנת 95'. כחלק מתפקידו, הוא מרכז את הפרויקט החינוכי "נתיב להצלחה" לתועלת הקהילה ראיון עם אדם שחולם על העתיד של הילדים שלכם
מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מראים שבכיתה ח' בישראל רק 4% מהתלמידים מצליחים במקצוע המתמטיקה. בעוד שבמזרח אסיה באותה שכבת גיל 30% מהתלמידים מצליחים. דוגמה נוספת, מוחשית עוד יותר הנמצאת במחקרים היא ההשוואה בין מסיימי לימודי המדעים בין ישראל ואיראן. בעוד שבישראל המצטיינים במקצועות המדעיים עומד על חמשת אלפים תלמידים מדי שנה, באיראן עומד מספרם על 30 אלף תלמידים. נתונים אלה לא נעלמים מעיני
המודל שפרויקט "נתיב להצלחה" מציע, הוא פיתוח המצוינות בקרב התלמידים במקצועות המתמטיקה, הפיזיקה והאנגלית, במטרה לסייע למספר רב של תלמידים ללמוד ולהצליח בבחינות הבגרות ברמה של 5 יחידות לימוד בכל אחד מהמקצועות. אם נצא מנקודת הנחה שילדי דור ה-z גדלים עם חשיבה ותפיסה כי הלימודים לא מסתיימים לאחר 12 שנות לימוד או בקבלת תעודת בגרות וכי יש להם הבנה וראייה עתידית שונה לעומת הדורות הקודמים וכבר בגילאים צעירים מאוד, הם עושים כל שביכולתם על מנת להבטיח את קבלתם ללימודים אקדמאים הרי שחובה עליכם להכיר את "נתיב להצלחה"-מרכז מצוינות בלימודים הפועל במסגרת החברה העירונית לתרבות הפנאי באשדוד ובין מטרותיו: לסייע למערכת החינוך להביא לידי מיצוי הפוטנציאל הקיים בכל תלמיד.
הפרויקט הוקם כבר בשנת 2011, במטרה לסייע לתלמידים מצטיינים המומלצים על ידי בתי הספר היסודיים לכיתות מופ"ת וכיתות מדעיות, להכין את עצמם טוב יותר לקראת בחינות הכניסה לכיתות אלה. השלב הראשון והבסיסי של פרויקט "נתיב להצלחה" מייסודו של המרכז הקהילתי "בית לברון" הוא פנייה לתלמידי כיתה ו' בבתי הספר היסודיים ולהביא אותם ללמוד בכיתות מופ"ת, השלב השני הוא תלמידים בכיתות ז'-ט' שהמטרה היא למקסם את מספר התלמידים שייגשו ל- 5 יחידות באנגלית, מתמטיקה ופיזיקה והשלב השלישי הוא תלמידי כיתות י'- י"ב, ללוות אותם עד שהם מקבלים תעודת בגרות איכותית.
במרכז הקהילתי "בית לברון" יש כיום שש כיתות לימוד וכל מורה יכול ללמד שלושה שיעורים כך שניתן להעביר מידי יום 18 שעות הוראה או במילים אחרות: רוצים ללמוד ולהתקדם ? מוזמנים להגיע למרכז קהילתי "בית לברון" ולקבל מידע מלא על הפרויקט. לדבריו של מאיר קיקוז,מנהלו של המרכז הקהילתי,"לא משנה עד כמה איכות המורים בבית הספר גבוהה, במצב הקיים כיום, שהכיתות מאכלסות כמות גדולה של תלמידים, קשה לאנשי ההוראה לפתח ולקדם את התלמיד" וממשיך ומציין כי בשנה החולפת למדו בפרויקט למעלה מ-200 תלמידים והתוצאות מדברות בעד עצמן:כך ,אשתקד מרביתה של כיתה ח' מדעית בבית הספר המקיף ד' עלתה שלב והוקפצה ללימודי מתמטיקה ברמה של כיתת מופ"ת .דוגמא נוספת: 43 תלמידי כיתות ו' הגיעו לאחר תהליך הכנה אינטנסיבי לכיתות מדעים או לכיתות מופ"ת .
לתוצאות אחראי אריק ברון ,רכז הפרויקט בעל תואר ראשון במינהל ומדיניות ציבורית, שקיבל כבר בשנת 2001 אות הצטיינות על פרויקט בן כמה שנים של ליגת הורים בה ההורים היו לשעה קלה שחקני כדורגל המייצגים את המוסד החינוכי של ילדיהם בשעה שהילדים עצמם הפכו לקהל מעודד ואקטיבי באופן שנועד לחנך אותם לערכים של הגינות והוגנות בספורט. שיחה עם אדם שיוזם פרויקטים קהילתיים באהבה וברצון לעזור וליהנות מהצלחה של אחרים.
אריק, ילדים אוהבים ללמוד?
תאמינו או לא אבל הילדים שמגיעים לפרויקט "נתיב להצלחה" אוהבים את הרעיון של לדעת לפני שאר התלמידים בכיתה את החומר הנלמד. כמובן שהלימוד נעשה על פי תוכנית מסודרת ובמקביל לתכנית הלימודים של משרד החינוך. בנוסף, המרכז הקהילתי בית לברון חבר ביוזמה להרחבת מעגל המצוינות בקרב תלמידים- 5 פי 2, כשהמטרה המוצהרת היא כי עד שנת 2020 יוכפל מספר התלמידים הניגשים ל- 5 יחידות לימוד בתחומים במקצועות אנגלית מתמטיקה ופיזיקה. כמובן שתלמיד אינו חייב ללמוד את כל המקצועות ויכול לשים דגש על מקצוע אחד בלבד.
איך החל הרעיון של פרויקט "נתיב להצלחה"?
"פרויקט "נתיב להצלחה" החל בשנת 2011, במתנ"ס "חרצית"(רובע ח'). בני הצעיר למד בכיתת מופ"ת- כחלק מעמותה שפיתחה כיתות מיוחדות לילדים שרוצים ללמוד ומטרת הלימודים היא לקדם אותם בחומר הנלמד מעבר לקצב בכיתה. פניתי לסגן מנהל בית הספר מקיף ה' דאז,
הלימודים בבית הספר לא מספיקים?
לימודים אף פעם לא מספיקים. ועל הלימודים בבית הספר ההורים מוציאים סכומים גבוהים במסגרות של שיעורים פרטיים. כיוון שכיום יש שתי תעודות בגרות- הומאנית ואיכותית: 5 יחידות מתמטיקה, אנגלית ופיזיקה. וכשאני נפגש עם מנהלים בבתי הספר אני אומר להם, שהמטרה שלי היא ליצור להם בעיות 'חיוביות', יותר כיתות מדעים ויותר תלמידים שניגשים ל- 5 יחידות. בבתי הספר נעשה מיפוי של תלמידים שרוצים ללמוד ושואפים לבגרות איכותית, אולם המסגרת והגודש בבתי הספר לא מאפשרים להם להתקדם בחומר הנלמד ולכן ניתנה להם האפשרות להצטרף לפרויקט שמתקיים אחת לשבוע ללמוד בקבוצה קטנה של כ- 15 תלמידים, במשך שעתיים אקדמאיות.
זה סוג של שיעור עם מורה פרטי?
"היום מגיעים ילדים מכמה בתי ספר. השלב הראשוני הוא יישור קו. משם המורה מסביר להם את החורים כפי שהוא מסביר בכיתה. אולם יש לו הרבה יותר זמן להתמקד בכל תלמיד, כך שאם תלמיד לא הבין את החומר הנלמד, המורה יושב איתו באופן פרטני במידת הצורך. למשל, אם מורה בבית הספר צריך להכין מערך של ארבעה שיעורים בנושא "חזקות", בפרויקט הם לומדים בחופף לשיעור בבית הספר אולם כמה צעדים קדימה כך כשהם "פוגשים" נושא חדש בבית הספר הם כבר מבינים ומכירים אותו".
מה מאפיין את צוות המורים? "צוות המורים בפרויקט מורכב מאנשי מקצוע המלמדים בבתי ספר התיכונים באשדוד והסביבה. הם צעירים והרבה יותר קל להם להתחבר לראש של הילדים, הם מצליחים ליצור חיבור אישי וכיפי עם התלמידים, כך שהתלמידים מבקשים ללמוד איתם ספציפית. לא אחת הגיעו הורים ואמרו שהם לא האמינו שהילדים שלהם יאהבו ללמוד מתמטיקה כל כך".
הפרויקט ייחודי אך ורק במרכז הקהילתי של בית לברון? "אכן, רק פה. התלמידים מגיעים לכאן מכל העיר ויש לנו הסכמה של מינהל החינוך להוציא 'קול קורא' לכל מנהלות בתי הספר היסודיים בדגש על כיתות ו' לעבוד על הכנה לכיתות מופ"ת בבתי הספר, לקראת התיכון. אנחנו מנסים כל הזמן להשתפר ולבדוק תוצאות והתקדמות חיובית".
חלק מהתלמידים שלמדו בשנה שעברה ועלו בשבוע שעבר לכיתה י' פתחו השנה את המחזור הראשון ללימודים. ברון דאג לחלק משובים לילדים ולהוריהם שלמדו אשתקד ונראה כי כולם די מרוצים. כך למשל נכתב באחת מביקורות התלמידים: "זה מחזק ומעשיר את הידע שלי, אני מקבל את כל הכלים הדרושים לי ואולי לפעמים קצת קשה אבל אני נהנה ללמוד פה יחד עם החברים שלי".
'נתיב להצלחה' הוא לא "חינוך לעשירים", אנו מאמינים כי כל תלמיד הרוצה להעשיר את ידיעותיו זכאי לכך. ועל כן ניתן לקבל הנחות על פי קריטריונים הקבועים בחברה העירונית כשהמטרה היא לאפשר לכל ילד שירצה ללמוד, תוך הובלתם למיצוי היכולות והגעה לבגרות איכותית, הצבת אתגרים אישיים והצטיינות ומצוינות.
איתי ברקוביץ' (14), שלומד בכיתת מחשבים במקיף ד', ומגיע זו השנה השנייה בפרויקט "נתיב להצלחה" אומר, "אני מגיע בשביל ללמוד מתמטיקה ואנחנו פשוט ממשיכים דברים שהמורה מלמד בכיתה וכאן אנחנו מספיקים להרחיב על החומר הנלמד ולהתעמק בו. אני מגיע לכאן עם בשבוע והולך עוד פעמים בשבוע לצופים. זה עוזר להבין את החומר הנלמד בבית הספר, עושים גם שיעורי בית והמורה ממש כייפי, יש אחלה אווירה וגם השתפרתי באופן שהוא משמעותי לי במתמטיקה".
הורי התלמידים רואים בשנות הלימוד בתיכון, בראש ובראשונה אמצעי לקידום ילדיהם בעתיד. ומבחינתם, משימתו העיקרית של הילד היא הצלחה בלימודים, גם אם הדבר כרוך במאמץ ניכר מצידו .המתמטיקה, בעיקר בנוסח המוגבר, נתפסת על ידי הורים, מורים ותלמידים, כמקצוע החשוב ביותר לעתידו של הילד. העלות לכל מקצוע נלמד בפרויקט עומדת על 150 שקלים בחודש, והתלמיד מקבל 8 שעות אקדמיות במהלך החודש. כך שתשלום לשעת לימוד היא כ- 20 שקלים בלבד.
מפגש היכרות עם הפרויקט להורים לתלמידי כיתות ו' ייערך ביום שני, 26.9 בשעה 18:00 באולם אגף התרבות של מרכז קהילתי "בית לברון ", רח' נתן אלבז25,אשדוד. למידע חייגו: 088-555115 , או לנייד: 050-9007332.