אמצו לכם חבר – קר להם בחוץ

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('e2edc686-3805-40fc-a6f5-bbba74ae9068','/dyncontent/2024/2/21/19022398-7ad1-43fb-980e-4729804bbbee.gif',17526,'הילה אייטם כתבה ',525,78,true,20364,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('e2edc686-3805-40fc-a6f5-bbba74ae9068','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,20364,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('e2edc686-3805-40fc-a6f5-bbba74ae9068','/dyncontent/2024/4/21/1cebc6c2-b3bd-4e6e-9f9a-6a934a51d3d5.jpg',17792,'נמל אייטם כתבה',525,78,true,20364,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('e2edc686-3805-40fc-a6f5-bbba74ae9068','/dyncontent/2024/4/21/a7408a5b-8ce8-46ed-8747-f2328b41174f.jpg',17791,'סימול פסח אייטם כתבה ',525,78,true,20364,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

בעוד אנו יושבים ספונים בבתינו המחוממים, ברחובות הקרים בהם מכה גנרל חורף מסתובבים להם כלבי רחוב, כאלה שננטשו על ידי בעליהם וכאלה שלא מכירים מציאות אחרת. אחת הפעילות בתחום אימוץ ואומנה לכלבים בעיר היא אלינור אביסדריס, שפועלת ימים ולילות על מנת להציל את חברינו על ארבע. בשיחה עם אשדוד נט היא מפצירה בתושבי העיר לגלות חמלה לכלבים, לאמץ ולשמש אומנה לכלבים, כדי שגורלם לא יהיה מר

על פי הנתונים הרשמיים של משרד החקלאות, מדי שנה ננטשים בישראל עשרות אלפי כלבים (עד 100 אלף), מרביתם גורים. רק 1 מתוך 10 ימצא בית (10%), רוב האחרים חיים חיי סבל ונדודים ומוצאים את מותם בטרם עת. תופעת נטישת הכלבים העצובה היא סמן המלמד על ערכים תרבותיים.

מה עובר על כלב שננטש? (על פי אתר "חיי כלב")

בשלב הראשון, בערך עד שבועיים אחרי הנטישה הכלב יחפש את בעליו הקודמים. מתרוצץ, מריח, נובח הרבה, מצוי במתח עקב חיפוש המשפחה שלו, הקבוצה שלו. בשלב השני הכלב משלים עם המציאות. אם הוא בהסגר/מכלאה הוא עלול לפתח מה שקרוי “סטרס מכלאות” שכולל התנהגות אובססיבית- רדיפה אחרי הזנב, סיבובים סביב עצמו, נבחנות יתר, אכילה עצמית. יש כלבים שדועכים. נכנסים למצב של דיכאון, התכנסות, חוסר תאבון. בשלב השלישי, נתון כ-80% מכלבי ההסגרים מומתים עד חצי שנה מיום הגעתם להסגר. כשמדובר בגורים צעירים כ-50 % מהם מתים בהסגרים ממחלות כמו כלבלבת  כלבים בוגרים עלולים להידבק בקדחת קרציות עקב הזנחה או לפתח דמודקס ומחלות עור על רקע מתח נפשי ועקב כך להיות בלתי מסירים – מי רוצה לאמץ כלב עם קרחות וגרודים בלתי פוסקים?  אם התמזל מזלו של כלבכם הנטוש והוא הגיע לעמותה יחפשו לו בית כשהסיכויים להצלחה תלויים הן במיקום העמותה והן במצבו הכללי של הכלב, מראה פיזי, גיל והתנהגות. חשוב לזכור, לכלב אין בעולם דבר חוץ מבעליו!

באשדוד אין עמותה שפועלת על מנת לסייע לכלבי הרחוב הנטושים, והסיוע לחברים על ארבע הגיע בזכות יוזמות של תושבים פרטיים. רק בשנים האחרונות חל מפנה קל, כאשר החלו בבניית כלביה עירונית בעיר, כאשר עד עתה הכלבים הנטושים היו נשלחים לכלביות בערים שכנות ורובם היו בסופו של דבר מוצאים את מותם.

אחת הפעילות המרכזיות בעיר בתחום העזרה לכלבים המשוטטים, האבודים והנטושים היא אלינור אביסדריס (28), תושבת העיר שמקדישה שעות רבות בכל יום על מנת לסייע לעוד כלב נטוש, לעוד כלב שזקוק לחילוץ או ח"ח טיפול רפואי, וגם לכלבים שהלכו לאיבוד ומחפשים את משפחתם או משפחתם מחפשת אותם.

השבוע, ימים ספורים לפני שתיפתח הכלביה העירונית להרצה, פגשנו את אלינור כדי לתת זרקור של אור לחברו הטוב של האדם, שנמצא בקור של החורף והחום של הקיץ משוטט ברחובות בתקווה למצוא בית חם.

האהבה לכלבים

" מאז שאני זוכרת את עצמי הייתה אהבה לבעלי חיים, תמיד הבאתי חיות הביתה. גם בתיכון הייתי מחוברת לאהבה שלי לחיות ובעיקר לכלבים. כשהיינו קטנים, בבית לא היו חיות באופן מיוחד, אבל תמיד הרגשתי אהבה לחיות ותמיד כשהייתי רואה כלב נטוש ברחוב, ליבי היה יוצא אליו. כיום אני עסוקה בסיוע וחילוץ כלבים. בשנה האחרונה קניתי סורק שבבים לכלבים, שאמור לסייע באיתור בעלים של כלבים שהלכו לאיבוד או ננטשו. יש הרבה מקרים שאין שבבים או שהפרטים על השבב אינם נכונים/מעודכנים ואז קיים קושי באיתור הבעלים".

 

המודעות באשדוד לאימוץ כלבים ובתי אומנה

"באשדוד הנושא של אימוץ כלבים הוא דורש רענון. אין פה מודעות, כל הנושא מאוד חלש פה בעיר. אנשים לא יודעים מה קורה עם כלב שנשלח להסגר, באיזה תנאים הוא נמצא. אנשים הולכים וקונים כלבים, כאשר יש כל כך הרבה כלבים נטושים שרק מחכים לאהבה ולהחזיר אהבה. הרבה כלבים נמצאים בהסגר, מועמדים להמתה, וחבל שאנשים לא מאמצים במקום לקנות ולעודד ניצול וסחר".


הרשתות החברתיות – הגורם המקשר בין אוהבי הכלבים ובעלי החיים

"באשדוד יש פעילים רבים בקבוצות פייסבוק, מאתרים דרכו בעלים ומאתרים מאמצים לכלבים, טרם הם נשלחים להסגר. בחודשים האחרונים יש עמותה שאני נעזרת בה המון, שנמצאת במושב ליד נתניה, נקראת בית המחסה "אדופט". בחורה בשם סתיו שהקדישה את חייה לכלבים, היא עוזרת לי הרבה עם חסויות ועלויות והכרנו בזכות הפייסבוק”.

אני שייכת לקבוצה שמתפרשת בכל רחבי הארץ, פועלים דרך קבוצת פייסבוק שנקראת אבידות/מציאות של בעלי חיים, שם אנחנו מסייעים אחד לשני לאתר בעלי כלבים, נעזרים אחד בשני. אם אנחנו כאזרחים פשוטים מצליחים לאתר בעלים, מדוע כל הנושא הזה מוזנח על ידי הרשויות? בסופו של דבר הכלבים הם אלו שנופלים בין הכיסאות.

בפייסבוק יש מעל 20 אלף חברים בקבוצה הארצית, באשדוד יש מספר קבוצות קטנות יותר של אוהבים בעלי חיים. יש פעילים בעיר שאני בקשר איתם, שמסייעים לי כמה שניתן. הבית שלי הפך לבית חירום ללינה ללילה וכדומה, עד שאנחנו מוצאים את משפחות הכלבים או לחילופין משפחות מאמצות לכלבים. יש פה המון פעילים בעיר, אבל הייתי שמחה אם היה איזה גורם בעירייה שמאחד את כל הפעילים האלה, רק טוב יכול לצמוח מזה לטובת העיר, התושבים וכמובן הכלבים".


כלב שנלכד, למרות שהוא עם שבב, עלול למצוא עצמו אי שם כלוא בכלביה

" יש לנו סיפור אישי, הכלב שלנו אבד, כמובן שהיה רשום ועם שבב עם פרטים עדכניים ופשוט לא מצאנו אותו. זה היה לפני כמה שנים, עוד בטרם הייתי מודעת לכל נושא הכלבים, לא ידעתי באותה התקופה לאיפה לפנות ומי יכול לסייע. התקשרנו למוקד העירוני, אמרו לנו שלא נמצא כלב. באותה העת הקשר בין המוקד העירוני ללוכד לא היה מושלם, כך שהמידע נתקע בדרך. פרסמנו מודעות בפייסבוק ותלינו מודעות בכל האזור. עבר חודש, התקשרו אלינו מפתח תקווה מהכלביה ואמרו שהכלב נמצא אצלם כבר קרוב לחודש. אמרו לנו שהיה באשדוד שבועיים, והועבר לפתח תקווה ככלב בלי שבב, למרות שהיה לו שבב והיה רשום. מתנדב החליט לבדוק שוב האם קיים לכלב שבב וכך איתר אותנו. הכלב חזר אלינו במצב רע מאוד. כיום אני הפכתי להיות כתובת לסיוע באיתור כלבים נטושים. אנשים מכירים אותי, פונים אלי בפייסבוק ומבקשים סיוע כאשר כלבם נעלם, או כאשר מצאו כלב נטוש והם רוצים לאתר את בעליו". 

סיוע של הרשות העירונית בסלי אימוץ ואומנה

" זה יכול להיות מעולה, לסייע למשפחות שרוצות לאמץ כלבים עם עלות של סל אימוץ במחיר סימלי – זה כולל חיסונים, שבב, עיקור/סירוס . וטרינרים פרטיים לא מסייעים בעניין. ברשות העירונית גם לא מסייעים בנושא זה. היה מבצע של סירוס ועיקור חתולי רחוב, אבל כנראה שאין תקציב לכלבים ולסל אימוץ עבור משפחות שרוצות לאמץ כלבים, וחבל, כי זה יכול לעודד אימוץ ולמנוע תופעה של כלבים נטושים ברחובות, המתה של כלבים נטושים ובעיקר לעודד סירוס ועיקור.

אני לא ניסיתי להגיע לראש העיר בנושא זה. כן הגיעו לראש העיר בנושא הכלבים בחופים, אבל היינו שמחים להפגש עם ראש העיר, להציג לו את כל הנושא ונשמח לשיתוף פעולה עם הגופים העירוניים".

ההתמודדות עם ההוצאות הכספיות – הנטל הוא משמעותי

"כל ההוצאות הן עלי, אין ממש סיוע. אין בעיר עמותה שמרכזת את הפעילות ומסייעת לאנשים כמוני. אני מוצאת את עצמי באמת מתמודדת עם הוצאות לא פשוטות. יש חברים שכן עזרו לי, אבל הייתי שמחה שגורם עירוני היה מתקצב אותנו בעניין זה. בערים אחרות יש תקציב לנושא זה, אין סיבה שבאשדוד לא יהיה גם. אני מוציאה מכיסי הרבה מאוד כסף בכל חודש. אני לא אנקוב בסכום. זה יכול להשתנות כל חודש, תלוי במצב שהכלב מגיע אלי. בסופו של דבר, כאשר אני רואה שהכלב עובר למשפחה מאמצת, אני מקבלת תמונות ורואה שהכלב טוב לו – זה השכר האמיתי. כרגע יש לי בבית 3 כלבים, שניים שלי ואחד נמצא אצלי עד שייצא לאימוץ. בצהרים מסרתי כלב נוסף שהיה אצלי לאימוץ.

יש כלבים שמועברים לאומנה ולא לאימוץ, אנחנו מממנים את העלויות של הכלב, המשפחה רק דואגת למקום עבורו. זה יכול להיות מספר ימים, שבועות או חודשים, ומדובר בסיוע והקלה עבורי. משם מקווים להעביר את הכלבים למשפחות מאמצות. יש אנשים שקשה להם כלכלית להחזיק כלב, או שרוצים לסייע ויש להם כלב, אז הם מהווים משפחת אומנה לכלבים. לפני מספר חודשים פרסמתי בפייסבוק שאני מחפשת משפחות אומנה, היה עלי עומס כבד".

חילוץ גורים מאיזור חברון

" כלבים מאותרים ברחוב, יש כלבים שמצילים מהסגרים מרשימות המתה, יש כלבים שמגיעים ישר מבתים שבעליהם לא מעוניינים בהם, כלבים שעברו התעללות או ששמעתי שכבר לא מעוניינים בהם ואז אני יוצרת קשר עם בעלי הכלבים. פונים אלי בכל שעות היממה, היו פעמים שיצאתי בשלוש בלילה לסרוק כלב שנמצא ברחוב. המקום הכי רחוק אליו הגעתי על מנת לסייע בחילוץ כלבים היה באזור חברון, זה היה לפני מספר שבועות. "

מה מצפה למאמץ כלב

"אומנם לגדל כלב זה לא קל. צריך חינוך, הזמן שצריך להקדיש עבורו. אבל יחד עם זאת זה מאוד ממכר. הם כמו ילדים, הם ממש מעניקים אהבה. צריך לחשוב על הנושא הכלכלי גם , אוכל, טיפולים... ממש כמו גידול ילד. זה בן משפחה נוסף שיעשה הכל בשביל המשפחה שלו, גוש שכולו אהבה".

השתלבות בכלביה

"הייתי שמחה להיות מעורבת בכלביה שאמורה להיפתח. הבנתי שהולכים להביא מתנדבים מאחת העמותות של ילדים עם צרכים מיוחדים, אני מקווה שיאפשרו למתנדבים נוספים לסייע. כשיפתחו את הכלביה אבדוק יותר לעומק כיצד ניתן להשתלב. כשהייתי קטנה תמיד אמרו לי שאהיה וטרינרית, אני יודעת הרבה על מה שעובר על הכלבים והמחלות ועל הטיפול בהם. באופן כללי מאוד הייתי שמחה לעבוד בתחום הזה".

נגד החוק למניעת כניסת כלבים לחופים המוכרזים

"החוק שמונע שיטוט עם כלבים בחופים המוכרזים, אני נגד. אמרו שבעתיד יהיה חוף, אז למה לא לעשות אותו קודם ואז לחוקק חוק? אי אפשר להעניש אוכלוסיה נכבדת בגלל כמה שלא שומרים על הכלבים שלהם. בנוסף צריך יותר אזורים שבהם ניתן לטייל עם כלבים משוחררים. עיר גדולה, צריך יותר פארקים לכלבים."


כמה מילים לבעלי כלבים

"ממליצה לבעלי כלבים לסרס את כלבם, מעבר לעיניין הבריאותי, זה גם ימנע ממנו לברוח. עיקור של כלבה הוא חובה מבחינתי- מעל למאה אלף כלבים בריאים מומתים כל שנה בישראל רק כי אין להם בית. משפחות שמאמצות כלב ומחזירים אותו, אני אומרת להם שכלב זה לא צעצוע, צריך לשקול את הדברים מראש. ילד קטן שמקבל כלב לא יגדל אותו, ההורים צריכים לקחת אחריות.

שידאגו שהשבב של כלבם מעודכן במרכז הארצי לשבבים. בנוסף ניתן לשים תג שם של הכלב יחד עם מספר טלפון בקולר, לא סיפור יקר בכלל. אסור לשחרר כלב לבד, יכול להידרס, להיגנב, יכולים להתעלל בו ועוד אלף דברים. אנשים לא מבינים את זה".

כלבים רבים בעיר זקוקים לסיוע – צאו ואמצו

"המשפחה שלי תומכת בפעילות שלי,  אך לפעמים דואגת שאני שוכחת את חיי הפרטיים. בגלל זה בדיוק אני צריכה עזרה בפעילויות פה בעיר, צריך שיותר אנשים יהיו מודעים לכל נושא אימוץ ובתי אומנה לכלבים. ימים אלה קרים במיוחד, אמצו לכם חבר על ארבע והוא יעניק לכם הרבה אהבה".

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('2cf0f7ec-1e86-4fc2-a4ae-7fb2b995864e','/dyncontent/2023/2/12/e960374e-11ea-41ca-b46e-f63254187ad1.jpg',15395,'עירייה אייטם כתבה ',525,78,true,20366,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('2cf0f7ec-1e86-4fc2-a4ae-7fb2b995864e','/dyncontent/2024/4/18/cb46861c-40a3-4bc9-b354-4e7ed0617ae4.gif',17784,'ביג תדמית אייטם כתבה ',525,78,true,20366,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('2cf0f7ec-1e86-4fc2-a4ae-7fb2b995864e','/dyncontent/2024/4/12/5a942a28-5c63-409d-b765-2db1b8e6f2c5.jpg',17748,'תיירות אייטם כתבה ',525,78,true,20366,'Image','');},15]]);})
 
$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('035ddbc0-69e1-4cbd-ba5e-9ffc40937d37','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'אייטם אירועים 525-60',525,78,true,18478,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('035ddbc0-69e1-4cbd-ba5e-9ffc40937d37','/dyncontent/2017/6/5/ddc064ee-648d-4ba4-ad6e-72da51a98ff7.jpg',1808,'אייטם לוח אשדוד נט 525*60',525,78,true,18478,'Image','');},15]]);})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה