למען בטחוננו: ניידת חדשה לבטיחות בדרכים
02.07.13 / 12:38
ישראל רושמת אומנם ירידה בנתוני הקטל בדרכים אך מספר ההרוגים מבין הולכי הרגל הוא עדיין מבין הגבוהים במדינות ה-OCED. המאבק בתאונות הדרכים איננו פוסק לרגע והשבוע השיקה אשדוד ניידת חדשה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. המטרה: אכיפת חוקי התנועה בתוך הערים והורדת מספר הנפגעים בקרב הולכי הרגל.
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, במסגרת המאבק הלאומי בקטל בדרכים, מסרה ל-25 רשויות מקומיות בישראל ניידות בטיחות להגברת האכיפה של חוקי התנועה. זו הפעם הראשונה בה נמסרות ניידות לשימוש רשות מקומית, לטובת פיקוח ואכיפת חוקי תנועה בתוך הערים, במטרה להגביר כאמור את הבטיחות בדרכים ולהפחית את מספר הנפגעים בקרב הולכי הרגל. השבוע, בטקס מרשים שנערך בחולון, ביום שניה-1/7/13, נמסרה ניידת חדשה לידי נציגי עיריית אשדוד: גב' אילנית אלימלך – מנהלת המטה לבטיחות בדרכים באשדוד ומר אלי קינן – מנהל משק הרכב של העירייה.
"ניידות הבטיחות החדשות תשמשנה אך ורק לביצוע משימות שמטרתן הגברת הבטיחות בדרכים" אומרים ברשות הלאומית ומציינים כי את הניידות יפעילו מחלקת הפיקוח על החנייה, שישה ימים בשבוע. גב' אלימלך מוסיפה ומציינת כי הניידות יפעלו בעיקר בשעות השיא, באזורים סואנים ועמוסים כלי רכב והולכי רגל בקרבת מוסדות חינוך ומרכזים קהילתיים ובמוקדי בילוי בסופי השבוע. עוד מוסיפה היא ומציינת כי נבחן כעת מודל חדש המשלב פקח חנייה ושוטר תנועה.
מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי הולכי הרגל הם משתמשי הדרך הפגיעים ביותר ועל אף הירידה ההדרגתית במספר ההרוגים בתאונות דרכים בישראל בעשור האחרון, הולכי הרגל עדיין מהווים כשליש מסך כל ההרוגים בתאונות דרכים. "מגמה זו נשמרת גם ביחס לסך כל הנפגעים. שיעור הולכי הרגל ההרוגים בתאונות דרכים, מתוך סך כל ההרוגים בתאונות דרכים בישראל (מעל ל-30%) הוא בין הגבוהים במדינות ה-OECD, כאשר הממוצע הוא מתחת ל-20%" מציינים הם בחומר הרקע שנמסר עם השקת הניידת.
עוד עולה מהנתונים כי התנהגויות הולכי הרגל התורמות להגברת הסכנה הן חוסר זהירות, היסח דעת בחציה ותפיסה שגויה של הסיכון. עבירות שכיחות בקרב נהגים המעורבים בתאונות קטלניות עם הולך רגל שנגרמו באשמתם, הן אי מתן זכות קדימה במעבר חצייה להולכי רגל (26%) ואי מתן זכות קדימה בצומת להולכי רגל (25%). מהירות הינה הגורם העיקרי המשפיע על חומרת הפגיעה של נפגעי תאונות, במיוחד עם הולכי רגל. לפיכך, על מנת להבטיח את בטיחותם של הולכי הרגל, נדרשת התערבות מערכתית ומכאן נולדו שיתופי הפעולה בין הרשות הלאומית לרשות המקומית.
"ביצוע פעולות אכיפה והסברה היא משמעותית בתהליכי השינוי שמבקשים להטמיע בקרב נהגים, הולכי רגל והציבור בכלל" אומרת גב' אלימלך ומציינת כי "הפעלת ניידת בטיחות בדרכים יכולה לשמש פיילוט ראשוני לתהליכי הטמעה שאנו מקדמים במשותף עם הרשות הלאומית". בתוך כך מזכירה גב' אלימלך כי המטה העירוני לבטיחות בדרכים פועל כל השנה בקרב כל האוכלוסיות, במוסדות החינוך כמו גם בקרב פורומים של מבוגרים, ומנהל מערך הסברה רחב היקף על מנת לעודד את הציבור להתנהגות זהירה ולעורר מודעות גוברת לשימוש נכון בדרך – הן להולכי הרגל והן לציבור הנהגים.