מתכוננים לחירום: כנס בנושא עיר בעלטה
13.08.24 / 11:17
בהמשך להיערכות העירונית לתרחיש "עיר בעלטה" וכחלק מעידוד המוכנות של כל המכלולים במטה מל"ח, נערך השבוע כנס הסברה של מכלול מידע לציבור והסברה בחירום, ולעובדי המכלול הוצג מודל מרכזי השירות העירוני ועוגן המידע לציבור, כפי שאמור לפעול בתרחיש "עיר בעלטה"
תפקידו של מכלול מידע לציבור הוא לספק לציבור מידע רלוונטי לתמונת המצב בחירום ובתוך כך לחזק את החוסן האישי הקהילתי והממסדי בתרחישי חירום.
לשם כך מכלול המידע משתמש בכל אמצעי התקשורת האפשריים, הן בימי שגרה ובוודאי בחירום, אלא שבתרחיש "עיר בעלטה", בהפסקת חשמל ממושכת, יהי קושי גדול בהעברת מידע באמצעי התקשורת.
הפתרון לכך הוא באמצעות מודל ייחודי שנבנה באשדוד ומציע מרכזי שירות עירוניים ומרכזי מידע המפוזרים בכל העיר.
מודל מרכזי השירות העירוניים מתבסס על תשתיות קיימות במתקנים הפועלים כל השנה, כך שהוא נשען על הקביעה כי מה שעובד בשגרה עובד בחירום. על פי המודל, יהיו שישה מרכזי שירות ו-13 מרכזי מידע נוספים.
"בכל רובע יהיה מרכז שירות ובו חמישה עוגנים – עוגן חיים, עוגן, אנרגיה, עוגן קליטה, עוגן מתנדבים ועוגן מידע לציבור" ציינה גב' דינה בר אולפן, המשנה למנכ"ל וראש מכלול מידע לציבור בחירום.
בר אולפן הסבירה את המשמעות בהצבת מרכז מידע בחירום והציגה פריסה רחבה של כל 19 לשכות המידע.
"תפקיד אנשי המידע הוא לאייש את המרכז בעת חירום, לספק לתושבים מידע על תמונת המצב, הנחיות מיוחדות, עדכונים והעברת מסרים כלליים כפי שהוחלט במטה מל"ח, ובתוך כך לדלות מהתושבים מידע רלוונטי ולהעבירו למטה מל"ח" היא אומרת ומפרטת את סך הפעולות והשירותים הניתנים ע"י כל עוגן במרכז השירות העירוני.
בכנס השתתפו כל עובדי העירייה והחברה העירונית לתרבות ופנאי אשר ממלאים תפקיד בחירום. הללו נחשפו לראשונה למודל מרכזי השירות ולמידע הנדרש לספק לציבור בחירום.
"בחוברת החירום שהפיקה העירייה ניתן למצוא את כל החומר הרלוונטי ל'עיר בעלטה', אך חשוב שתהיו מעודכנים בשעת אמת מהחלטות מטה מל"ח וממידע שמגיע באמצעות המוקד העירוני" אמרה בר אולפן.
אורן טואיל, מנכ"ל החברה העירונית לתרבות ופנאי, ציין את תפקיד החברה באיוש העמדות הללו ובהפעלת מוסדות הציבור העירוניים, כחלק מרכזי ממערך השירותים בחירום.
המתנ"סים, מוסדות תרבות ומועדונים, כמו גם מוסדות החינוך הפזורים בעיר הם המסגרות בהם יינתנו שירותי המידע, כשרובם מאוישים ע"י עובדי החברה.
רעיון מרכזי השירות העירוניים פותחו באשדוד כחלק ממודל הנותן מענה לתרחיש "עיר בעלטה". בנוסף, העירייה הפיקה חוברת הסברה המפרטת את כל המידע הרלוונטי לתרחיש "עיר בעלטה" תוך ציון כל המקומות בהם יפעלו מרכזי השירות ומוקדי המידע לציבור.
בחוברות ניתן למצוא הנחיות, המלצות ומידע כללי על מיגון, מקלטים, אזורי התרעה, הנחיות לועדי בתים והצטיידות אישית, היערכות להפסקת חשמל, נקודות חלוקת מים, רשימת המרפאות ובתי המרקחת, רשתות המזון ותחנות הדלק, המלצות להתנהגות נכונה ברגעי מתח והיערכות מתאימה לאוכלוסיות מיוחדות. החוברת הדיגיטלית הופצה לכל התושבים וניתן לראותה באתר העירייה.